Ett bra kök?

Guest

Gäst
Hejsan!

Jag söker efter ett bra kök. Jag vet att vissa har en tendens till att sota och ett sådant kök vill jag helst undvika. Det ska vara ett kök som inte väger allt för mkt och ja, klara av den svenska naturen.
Någon som har något förslag på kök?
 
Din fråga kommer sannolikt att få många svar.

Här är dock en fråga:

Hur kallt är det som värst när du lagar mat på ditt tänkta kök?
 

Guest

Gäst
Svar

Ja du, skulle vara kul om den klarade hösten eftersom jag aldrig vandrat på hösten men skulle mycket gärna vilja så vi säger väll.. en 5 grader som minst?
 
Stora grytor?

... precis, temperatur är viktigt. Samt hur många som ska med på dina turer. Är ni fyra så skulle jag rekommendera ett kök med ben som tar stora grytor, typ Primus MFS. Är ni en, två eller tre på sommartur så kanske ett gaskök som skruvas direkt på tuben är optimalt ur funktions och viktsynpunkt. Vill du ha optimalt vidskydd, stadighet och bra pris så blir det Trangia, med gas eller T-sprit.

P.S. Vill du ha ett kök som krånglar och läcker verkar Optimus Nova vara grejen ;) D.S.


Edit: Gas går ned till strax över nollan. Minusgrader kräver att gastuben värms.
 

Guest

Gäst
Svar

Jo det är tänkt för 2-3 personer och ska klara vår- sommar- & höstvandringar.
Att en stor gryta ska få plats är absolut inget måste med tanke på att vi ofta inte äter samma mat om det nu inte är pasta vi pratar om.
Nova? Ja, det kanske var det som min förra pojkvän testade. Det sotade en hel del och sen dess har man inte riktigt vågat köpa ett kök :D
 
Gas

OK, i såfall är det gaskök du ska ha.

Sprit sotar....

Fotogen och bensin är bara onödigt krångel om du inte behöver kunna köra på konstiga bränslen eller mitt i vintern. Låter illa och kräver en del pill.

Det stadigaste alternativet är ett Trangia med gastillsats, men det är ganska tungt att bära på. Kök som skruvas direkt på tuben är billiga, lätta och enkla. Kolla in Primus Classic trail, MSR pocketrocket mm. Kök med slang och ben är stadigare och har bättre vindskydd men kostar mer samt har en slang som kan gå av (efter många år, men iallafall). Läs rescensioner och pilla i butik.

P.S. I Sverige har nästan alla kök Primusgänga till gastuben. Ska du ut och resa på konstiga ställen kan det vara smart att skaffa en adapter (Markil).
 

Guest

Gäst
Re: Gas

Vandrare; sa:
Det stadigaste alternativet är ett Trangia med gastillsats, men det är ganska tungt att bära på. Kök som skruvas direkt på tuben är billiga, lätta och enkla. Kolla in Primus Classic trail, MSR pocketrocket mm. Kök med slang och ben är stadigare och har bättre vindskydd men kostar mer samt har en slang som kan gå av (efter många år, men iallafall).

Okej, jo för jag har kollat lite på Primus OmniFuel + Flaska på Addnature och undrar om den duger? Priset är inte så stort problem utan det är mer att jag vill köpa rätt kök.
Du sa att slagen kan gå sönder och jag har hört många fall inom just det "slangområdet". Garanti? Reperation?
 

Guest

Gäst
Rungá; sa:
Jag skall i alla fall köpa MSR Windpro, levereras med reflektor och vindkydd. Min vandringskopis tycker mitt MSR whisperlite är för pillrigt.

Ja, det såg ju också rätt okej ut :)
Jo, whisperlite hade min förra pojkvän också, mkt pillrigt men bra tydligen.
 
Superkök

Omnifuel är nog ett bra val. Jag har MFS själv och det har funkat bra i ... 8 år tror jag. Förutom att slangen gick av förra vintern. Det klarade att värma mat och smälta snö till 4 hungriga glaciologer i en vecka i våras, så kapaciteten är det inget fel på. En ny slang kostar 120 kr, men dom håller länge. MFS går halvbra på gas, men jag har hört att Multifuel ska vara bättre på det. Tror att slangen håller bättre på multifuel än MFS , den är smidigare och konstruktionen gör att den viks mindre när man packar ihop det.

Kort sagt, troligen ett av dom bästa köken du kan köpa, klarar allt från potatisen på grillfesten för 10 pers till expeditioner i Afrika och Arktis. Men kanske lite overkill för 2 personer i sommarfjäll.
 
Vill du slippa sot är gas ett bra val, eftersom förgasarkök (bensin, fotogen) kräver en ganska van användare för att inte sota vid förvärmningen.

Gaskök är ett bra val för de flesta normalfriluftare, tycker jag.

Om du vill att gasköket ska klara lite lägre temperaturer är det smart att ha ett kök som har brännare och gasflaska separat, (och helst en förvärmningsslinga där gasen leds genom lågan). Då kan du värma gasflaskan, skaka den eller vända på den när effekten börjar bli dålig.
Det är lite svårare om brännaren sitter monterad på gasflaskan...

Titta till exempel på Optimus Stella och Primus Gravity EF.
 

Guest

Gäst
Tack

Tack för alla svar, nu har jag iallafall ett litet humm över vad jag ska köpa och så :) Tack för era tips!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
m8rten ett drama i sarek... Fjällvandring 16
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
sooman Kök på 12 dars tur i Sarek? Fjällvandring 2
carina 2 Vilket kök Fjällvandring 62
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Tarzanthe1 Olika kök Fjällvandring 6
annaim.geo MSR-kök Fjällvandring 7
jonil152 Förvärmning till kök Fjällvandring 1
nils73 test av tält, kök, dunsovsäckar mm. Fjällvandring 1
Johanna K vad för kök? Fjällvandring 16
gNuSoftWare Kök? Fjällvandring 16
nippe_n Kök för vandring Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.