Ett eller två objektiv - vilket ska man välja?

Har ett lyxproblem. :)

Ska vandra med sjuåringen och skulle för första gången vilja ta med mig en "riktig" kamera. Förr har jag nöjt mig med mobilekameran, men nu när jag vant mig vid min kamera skulle jag väldigt gärna vilja ägna lite tid åt foto också. Har en FujiFilm X-T1 med ett 18-55 och ett 55-200. Är det värt att släpa med båda objektiven, eller klarar man sig fint på ett, och i så fall vilket? Jag är ju så klart begränsad till framförallt packvolym, då jag får bära tält, sovxäckar, liggunderlag samt mat och kök osv för två :)

Jag inser ju så klart att ingen annan har facit på detta, men det skulle vara lite kul med inputs från er som haft med kamerautrustning på fjället och har erfarenhet utav detta.
 
Jag hade tagit med båda. Du vill ha den vidare vinkeln för att kunna fånga fina landskap och telet när benen inte räcker för att komma tillräckligt nära.

Själv kommer jag nästa vecka ge mig ut 4-5 dagar på fjället med en vidvinkelzoom (10-17 mm), en normalzoom (28-75 mm) och ett tele (500 mm). Till detta har jag också ett stativ med tillhörande panoramahuvud. Ja, en stor del av min vandring handlar om fotograferandet... :)

Man får helt enkelt prioritera... Jag har plats i min ryggsäck för ovanstående utrustning och den extra vikten har jag inga problem med. I och för sig har jag försökt att minska vikten på övrig utrustning så mycket som möjligt.
 
Jag förstår hur du tänker

Jag är också inne på ditt spår. Har egentligen inte heller problem med vikten, utan det är som sagt packvolymen som gör mig tveksam, eftersom man så klart behöver ha nån väska el liknande till de delar jag inte använder. Och så klart vill man ha ett stativ med sig också, men det kan jag ju sätta utanpå väskan... Hade jag bara haft mig själv att tänka på hade jag haft gott om plats i min 70-litersrygga. Och klart jag kan prioritera bort barnet, men riktigt där är jag inte än :)

Grejen är att min man anser att jag klarar mig på 18-55, men jag är inte helt överens. Får helt enkelt provpacka när mitt nya tält kommit...

Jag hade tagit med båda. Du vill ha den vidare vinkeln för att kunna fånga fina landskap och telet när benen inte räcker för att komma tillräckligt nära.

Själv kommer jag nästa vecka ge mig ut 4-5 dagar på fjället med en vidvinkelzoom (10-17 mm), en normalzoom (28-75 mm) och ett tele (500 mm). Till detta har jag också ett stativ med tillhörande panoramahuvud. Ja, en stor del av min vandring handlar om fotograferandet... :)

Man får helt enkelt prioritera... Jag har plats i min ryggsäck för ovanstående utrustning och den extra vikten har jag inga problem med. I och för sig har jag försökt att minska vikten på övrig utrustning så mycket som möjligt.
 
En variant som jag kör på ibland är att använda en extra liten fotoryggsäck för kamerautrustningen. Denna har jag sedan hängande framåt när jag vandrar.

Några plus:
  • Kamerautrustningen är lätt att komma åt, även när man vandrar med hela packningen.
  • Kamerautrustningen tar inte upp någon extra plats från övrig utrustning.
  • Om man använder sig av basläger har man en extra liten ryggsäck när man ska ge sig ut på topptur eller liknande.

Och så minus:
Man behöver hitta en ryggsäck som verkligen funkar för detta. Det måste vara bekvämt annars kan vandringen bli ett helvete.
 
Smart

Smart idé som jag faktiskt ska överväga på riktigt. Önskar dock att jag hade hunnit testa den skarpt innan vi ska iväg och det hinner jag inte....
 
Fyll upp ryggsäckarna med utrustning och gå runt med dem en stund hemma (minst 30 minuter). Om det känns ok har du i alla fall en fingervisning...
 
Du klarar dig rätt långt på bara 18-55. Tror Fuji har en crop factor på 1,5, dvs detta objektiv motsvarar 27-82 mm i vanligt 35mm småbildformat. Hade jag tagit med något ytterligare objektiv hade det gärna varit ett macrotele, typ 120mm (80mm i Fuji format om det finns något sådant?).

På den analoga tiden vandrade jag regelbundet med systemkameran och ett 35-70 zoom (alternativt 35mm+100mm fasta gluggar) så ditt 18-55 täcker de vanligaste motiven.

Idag vandrar jag oftast med en kompaktkamera då dagens digitala systemkameror varit allt för klumpiga för att tilltala mig. Nu har jag dock investerat i ett spegellöst system (Olympus OM-D E-M5 MkII) som tillsmammans med en 12-60 zoom lins (motsv 24-120mm) ger ett tillräckligt omfång för vandring. Att både kamerahus och optik är vädertätad ökar användningsområdet, och kombinationen väger in på 630g:)
 
En normalzoom, typ 18-55 är förstavalet vid vanlig turistfotograferiung. Sen är såklart ett teleobjektiv eller telezoom alltid trevligt om man vill ha lite variation i sina bilder eller har ambition att fotografera djur och fåglar. Men att bara ta med ett telezoom skulle kännas begränsande om man vill ha med sig några bilder på fina fjällvyer.
 
Har man tillräckligt hög upplösning på sensorn så kan man ju överväga att beskära bilderna efteråt istället för att fota med tele. Ser man det krasst så styr ju brännvidden bara utsnittet av bilden.

Det är ju lätt att ta bort sånt man inte vill ha från bilden, det är svårare att lägga till sånt som inte kom med.
 
Skärpedjupet påverkas också vilken brännvidd man använder i kombination med vald bländare. Ett porträtt taget med exempelvis brännvidd 18 mm blir inte likadant som ett taget med 70 mm trots samma utsnitt.
 
Hade för några år sedan både ett 18-55 och ett 70-300 med mig, men hann och orkade inte byta när jag fotade under vandring. Så det blev nästan bara 18-55 som jag använde. Sedan köpte jag ett bra 18-270 som numera sitter på hela tiden. Har även med 18-55 som reserv, det är dessutom väderskyddat (har Pentax). Det tar jag fram vid långvarig dimma eller regn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
Ett bra kök? Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
m8rten ett drama i sarek... Fjällvandring 16
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.