ett drama i sarek...

...hitta vilse...

I skogsmulle och liknande barnkurser, som t.ex. civilförsvarsförbundets "hitta vilse" ger man barnen rådet att bli "trädkramare", d,v,s, inte irra omkring. Nu är det ju ganska ont om träd på kalfjället men "stenkramare" ;) kanske funkar också.
När man inte har klart för sig var man är (även om man är vuxen) så är det alltid bäst att stanna kvar tills man har tillräcklig sikt. Att irra omkring och företa halbrytande klättringar i okända branter samt livsfarliga vad gör, som framgår av "Dramat", bara att man blir fullständigt utpumpad och genomvåt och i och med det frusen. Håller man sig still och fixar någon form av skydd (som det dom gjorde till sist) klarar man sig bra.

Motsvarande beteende kostade en grabb livet på Keb förra året när han och en kompis inte hittade ner från Sydtoppen utan föll när dom försökte fira sig ner för ett stup (trots att dom flera gånger hittat toppstugan men inte stannat där och väntat på bättre väder)

Men A&O måste väl ändå vara att alltid ha karta och kompass med sig, då går det för det mesta att hitta trots dålig sikt (egen erfarenhet)

///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Re: ...hitta vilse...

cnygardh; sa:
Motsvarande beteende kostade en grabb livet på Keb förra året när han och en kompis inte hittade ner från ///Claes
http://fjallen.nygardh.net

2 till i år. De gick från stationen i dåligt väder och kom tydligen ifrån leden (västra) och gick rakt upp mot ett stup där de senare rasade ner. Ingen karta ingen kompass. Kanske, kanske hade de klarat sig då.

Peter
 
Från artikeln:Efter någon timme kände jag ingen puls och hon måste tillfälligt ha drabbats av hjärtstillestånd. Jag bankade förtvivlat på henne och då började hon visa små livstecken.

Oddsen att få igång någons hjärta genom att bara banka är väldigt låga. Nästan lika låga som att svårt nedkyld och utmattad uppfatta en försvagad puls hos någon annan som är ännu mera medtagen...

Hans medicinska kunskaper verkar lika dåliga som hans omdöme...
 
dabac; sa:
Hans medicinska kunskaper verkar lika dåliga som hans omdöme...

Sant, men man kan kanske visa lite förståelse. Var kvinnan så omtöcknad att hon tuppat av kan man nog gissa att killen heller inte var helt klar i knoppen.

En eloge till paret att de berättar så öppet om detta. Många skulle nog skämmas "ihjäl" och vara tysta. de utsätter sig för alla vad-var-det-jag-sa-människor och snorkiga kommentarer förmodligen bara för att vidarefordra sin nyfunna lärdom om att även korta, tillsynes enkla dagsturer kräver förbredelse.

mvh

Anders
 
andersmossing; sa:
Sant, men man kan kanske visa lite förståelse. Var kvinnan så omtöcknad att hon tuppat av kan man nog gissa att killen heller inte var helt klar i knoppen.

En eloge till paret att de berättar så öppet om detta. Många skulle nog skämmas "ihjäl" och vara tysta. de utsätter sig för alla vad-var-det-jag-sa-människor och snorkiga kommentarer förmodligen bara för att vidarefordra sin nyfunna lärdom om att även korta, tillsynes enkla dagsturer kräver förbredelse.

Jag håller med dig helt och hållet, Anders. Visst var de klantiga, och begick inte bara ett eller två utan flera stora misstag, men det hjälper ju ändå inte att sitta och förolämpa dem här på internet. Det enda som hjälper är att man själv sköter sig bättre. Man kan ju inte förändra andra, bara sig själv. Att de berättar om sina misstag så att andra kan dra lärdom är ju det bästa som kan göras av situationen. Man borde inte skrämma folk från att erkänna misstag.

MvH
 

avslutad210712

Gäst
Visst kan man säga

att de begick alla misstag man kan (förutom då att avlida) och visst är det lätt att vara klok vid sidan om. Har dock själv hamnat i dimman på fjället ifjol och det var efter det jag bestämde mig för en GPS för dimma på fjället är definitivt inte roligt. Till skillnad från dem hade vi dock bestämt oss för att sätta oss ner och sluta irra omkring. Vi hann inte göra det då det lättade. Kanske hade vi också fortsatt att irra om vi fått sitta still länge för att bara sitta still är rätt frustrerande.

Måste dock säga att när jag läser om deras vadande och simmande så förstår jag inte hur i allsin dar de överlevde.
 
dabac; sa:
Från artikeln:Efter någon timme kände jag ingen puls och hon måste tillfälligt ha drabbats av hjärtstillestånd. Jag bankade förtvivlat på henne och då började hon visa små livstecken.

Oddsen att få igång någons hjärta genom att bara banka är väldigt låga. Nästan lika låga som att svårt nedkyld och utmattad uppfatta en försvagad puls hos någon annan som är ännu mera medtagen...

Hans medicinska kunskaper verkar lika dåliga som hans omdöme...

Tidningar har ibland förmågan att spetsa till verkligheten lite. Jag tar INTE utsagan för ett ordagrant citat.
 
m8rten; sa:

Jag kan förstås inte föreställa mig vem som skulle
gå ens en meter i fjället utan karta och kompass.
Framgår det något om detta?

Man ska ha nog ha
väldigt uppövad känsla för att hålla kurs på enbart kompassriktningen, utan ögonmärken. För ett tag
sen gjorde jag en tur delvis utanför lederna i Norge;
ett snöfält på en sluttning tvingade mig
upp på en höjd där alla riktmärken försvann.
Plötsligt märkte jag hur diverse hinder långsamt
vridit mig ur kurs. Dock var det lätt att korrigera,
när jag åter fick fri sikt; området hade
därtill
många sjöar. I varaktig dimma hade jag nog vänt tillbaka
till nattens läger.

Jag tycker det framgår att ungdomarna gjorde
något som från början till slut var för svårt
för någon med så klen erfarenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
Ett bra kök? Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.