1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO

  • Trådstartare michael_eastborg@hotmail.com (michael eastborg)
  • Start datum

michael_eastborg@hotmail.com (michael eastborg)

Gäst
Ja, då bär det äntligen av genom Sveriges snåriga djungel på väg mot ett jobb. Efter 1016 sökta jobb kände jag mig överkörd att aldrig få jobb inom min egen bransch (och inte så mycket av övriga jobb heller (!). Detta är naturligtvis slöseri av gedigen kraft som bar måste ut från mig.
Denna vandring tillägnas alla som är arbetlösa i detta land speciellt yrkesutbildat folk som startar sin karriär med socialbidrag alternativt omskolning. Nä säkert finns det fler adrenalinstinna människor som håller med att ingen borde få vara utan arbet längre än 6 månader... som utbildad miljöingenjör har jag gått utan jobb sedan 96 och nu är jag sur... (det ska man inte vara när man är på tur enligt norr-männen)


Kort om mig själv:


Micke Östborg 30 år. Bor i djupa Norrland. stark, glad, kul och spännande grabb som gillar äventyr, roddturer och festivaler. Senaste "jobb": miljöinfo på Vattenfestivalen. Senaste jobb med riktig lön 1993: Posten som brevbärare. Antal jobbade timmar sen 1998 (läs praktik) 00702,4 h. Pensionskronor hittils: 0. Livslust: för högt mätvärde för att kunna avläsas. Aktuell: ska vandra 1070 kilometer under september månad. Spelar: synth, gitarr, trummor och blockflöjt


Mer info kommer.


Loggbok kommer under månaden.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Dag 0 * 27.9.99

Utrustningen intrimmad och testad. Funkar bra. Testat olika underlag; grus/terräng/asfalt/.
E-konton är gjorda: vandringsman@hotmail.com
 

michael.e

Gäst
DAG 1 * 1.SEP.99

Gråmulet väder och 15 grader. Börjar vandra vid 11-tiden via Gällivare ind.omr och ut över vildmarksbanan. Allt känns perfekt, packningen kanske lite tung. Passerar fina våtmarksområden Kåussakjåbba 25 km och Ödemarksvägen stationer som visar sig vara stationer utan vare sig hus eller något annat tecken på det. Bättre väder mot kvällen, flickvännen ringer och det luktar gott från myrarna. Gör natt vid 9-tiden mer eller mindre helt slut. 29 km avverkas 67* 00'
resp 20* 00' cirka.
Chokladpulver i hela tältet pga dåliga påsar från Oboy, köp de inte!
 

michael.e

Gäst
Dag 2 * 2.sept.99

Vaknar upp av kylan vid 8-tiden, det är kallt på myrar. Värmen stiger mot dagen, moln och 13 grader. Efter två timmar når jag det myggtätaste stället i landet 1300 mygg/m2
säger skylten, jag minns tyvärr inte namnet men 32 km är nu avklarade. Långsträckor och lätt värk i axlar och rygg. Luspebryggan en välförtjänt matpause efter 45 km. Kikar ut över Stora Lulevatten,, fin utsikt men dåligt med djur, två rävar och akterspegeln på en älg som inte ville fotograferas.
Stönar och pustar fram de sista kilometrarna mot Porjus. De sista 3 tog fan-i-mej 2 timmar helt slutkörd - nu blir det vila.
24 km idag och totalt 53 km.
Dricker Lulevatten till kvällvard.
 

michael.e

Gäst
Dag 3 * 3.sep.99

Tar en rejäl vilodag, tittar på Porjus Kraftverk och tar "feta" bilder. 1910 fick en bärare 50 öre/kg från Gällivare att ta dit grejor till verket. Endast gå kunde man göra... Att övernattta kostade 15 öre, en tidning 3 öre. Jag skulle ha tjänat 10 kronor på två dagar... 1910... inte dåligt...
Besöker post för stämpling och proviantering på affärn. Magnifikt väder och utsikt.
Lagar Köttbullar och makaroner i sol och stormblåst...
Beslutar att vandra lite mot kvällen, hinner med 8 kilometer över Stora Luleälv- vattnet flyter skrämmande under tågspårets syllar (plankor) Tungan rätt i mun. Tur att turisttrafiken är slut men känslan att tåg kan komma känns lurt.. Tältar på ett ställe där det var fn omöjligt att sätta fast tältpinnarna. Stenar förankrar tältet till sist...
Totalt 61 km.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
DAG 4 * 4.SEP 99

Traskar vid 12-tiden. Vackert väder, svag vind 15 grader. Vandrar längs en skogsväg, skönt att byta underlag... Träffar två bärplockare som är imponerade av vandringen. Ser Harsprånget. Tror att jag gått vilse - vägen bär för långt mot öster, men det var rätt väg. Fortsätter så nu i duggregn oc kyla. Tar en pause utan packning efter 5 timmars bärande och 18 km. Tar en titt på Ligga kraftstn, en mycket fin dal i solsken. Synd att den är utbyggd. Fortsätter vid 18 i en halvtimme. Kommer till en liten skogskoja. Känner på handtaget, jo det är öppet. En enorm vedkamin står i hörnet, lite ved finns. Beslutar att sova här men först behöver jag vatten... Enligt kartan ska vatten finnas 500 m alternativt
2 km. Den första bäcken hade sinat och den andra full av uppslammade partiklar från myrarna. Fick alltså gå 4 km med halvdant vatten. Hämtar och finner prima torrved och tänder upp i spisen, det tar sig med en gång. Det blir farligt varmt. Har det mysigt under skymningen. Pannlampan i taket, bra film på mini-TV.n och rykande blåbärssoppa och tyskbröd livar upp. Föräldrarna ringer - de känner sig trygga.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
DAG 5 * 5.SEP 99

Tar en rejäl sovmorgon. Lagar god gröt på köket, packar om och sticker ut i solskenet - termometern visar redan 20 grader. 12:45 börjar jag gå. Några älgjägare kör förbi tidigt, blir rädd att de ska rycka upp dörren till kojan 06:45 men de körde bara förbi...
Det går bra de 3 första kilometrarna, rent vatten dessutom - tankar upp rejält med sockerlösning som jag blandar ihop. Det blir varmare och jag kavlar upp byxbena högt. Vandrar över enorma myrmarker som doftar gott. Tar pausar med jämna mellanrum. Enorma raksträckor på 5-7 km brer ut sig över myrarna - tänk vad rallarna kunde då det begav sig. Rastar flera gånger och vilar ut ryggen. Den sista halvmilen känns tung och tuff - fin kväll och solnedgång över Lilla Lulevatten. Snart syns några stugor och Jokkmokk nås vid halvåtta tiden. Är hungrig och tältar några 100m från Statoilmacken - rena lyxen med toa, rakcreme, färskvatten och proviant! Sätter i mig en hel rulltårta, kokar blåbärssoppa och drar ut på Jokkmokks gator i skymningen. Det är fortfarande 20 grader och folk går barbent...
Somnar in tungt i tältet.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
DAG 6 * 6.SEP 99

Ytterligare en solig dag. Efter proviantering och postbesök, e-mail samt namnunderskrift-värvning på Länsstyrelsen sticker jag vidare vid 14-tiden. Inlandsbanans enda tunnel på 150-200 meter passeras. Fortsätter på en bred stig som leder mot polcirkeln, vidunderlig utsikt, tar bilder för glatta livet. En timme senare står jag vid Polcirkeln i hett solsken och 23 grader. Badar i en sjö utan namn. Dyig botten och svårt att simma men cirkeln korsas emellertid. När jag steg upp ur vattnet kom knotten också. Fort drar jag på mig kläderna coh rusar upp till utsiktstornet. Stannar en timme, Mätaren visar 66* 33' 6" Nordlig bredd. Fortsätter att vandra längs en skogsbilväg i 9 km är helt slut när jag sätter upp tältet vid 8-tiden. Vandrar totalt 18 km, varm natt.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
DAG 7 * 7.SEP 99

Vaknar upp i tät dimma, det lutar blåbär. Några älgjägare passerar tidigt i bil. Startar vandringen vid 10 efter en rejäl brödfrukost. Efter 3 km passeras en älv. Dimman löser upp och solen bränner på. Doppar mig och solbadar. Skriver vykort och njuter i två hela timmar. Arrangerar några bilder av näcken med blockflöjt samt lite actionbilder i järnvägs-ron (farligt, men härligt-härligt. Spelar mycket flöjt också - fin ackustik. Passerar Tårrajaur med fin utsikt. Önskar i en önskebrunn - gott vatten var det i alla fall - med en krona från 1968. Käkar och pustar ut i Maitum - här kan man köpa och titta på konst och hantverk sommartid. Övernattar i en tallhed nära Kerkejaure utan radiomottagning - NMT funkar halv bra. Vandrar totalt 21 km.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
DAG 8 * 8.SEP 99

Startar vid 8-tiden, efter en fin grötfrukost. Till en början vacker väder men kyligt, 8 grader. Efter 2 timmar börjar regnet och det håller i sig i 4 timmar. Äter mat och fikar i små förråd längs banan. Fint landskap men inga människor - inga hus. Sjunger och spelar flöjt, "Ooa hela natten", "Härligt, härligt men farligt farligt" " Judy min vän" står på menyn, har faktisk med mig notpapprerna. Når Kåbdalis mot 4-tiden och sträcker ut mig på backen för att avlasta ryggen. Militärer i bilar vinkar och visslar glatt när de ser mig vandra högt över vägbanan (banvallen +15-20 met högre). Får stämplar av båda lanthandlarna på orten och det intygas att jag passerat här. Somnar in i ett härbrä efter proviantköp. Underbar sovsäck, inne i härbräet finns gamla jordbruksredskap och vagnar från 10-20 talet, rena muséet. Hittar ett bättre ställe att bo på, ett övergivet källarförråd i ett lika övergivet hyreshus mitt i centrem funkar bra. Inget fönster och dålig lukt... Finner dock en adapter för glödlampsuttag, en lampsockel med uttag för 230V kan mobilen laddas från valfri lampa...
Beslutar att hämta cykel pga vandringen tar mycket energi och dessutom kommer jag ej så långt som beräknat.
Tar 12-bussen hem mot Brunflo och hämt av cykel.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
DAG 9 * 15.SEP 99

Med cykel och väskor tar jag 7-bussen upp mot Kåbdalis, där färden avbröts. Kommer fram 15:30 och börjar cykla söderut. Har totalt avverkat 18 mil på vandringen så nu återstår alltså 89 mil... Vackert och svalt väder gör cyklingen till en upplevelse. Balans, cykel och packning - allt känns rätt. Efter cykling på skogsbilvägar passeras den gemensamma bron för både tåg och biltrafik vid 7-tiden. Piteälven är vacker i solnedgång - flöjten kommer fram och "Nere vid Pitaälva" blåses ut. Fortsätter mot Moskolsel i mörkret, som tur kommer ingen trafik så här sent. Campingen stängt, tältar i utkanten av ett villaområde vid väg 45. Somnar in gott efter 6 mil i sadeln.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
DAG 10 * 16.SEP 99

Står upp vid 8. Dimman ligger tät över den lilla sjön i Moskosel. Gröt livar upp kroppen rejält. Vindstilla och goda lukter från markerna. Packar ihop tält och drar mot Arvidsjaur dit det är 43 km. I Auktsjaur efter 15 km träffar jag på en död katt i vägkanten. Den är fortfarnade varm men helt stel. Den blev påkörd rätt i huvudet - annars inte en droppe blod utan bara lite vätska ligger på vägen - fy usch. Ringer på i ett hus mitt över vägen. En sympatisk pensionär hjälper till och lovar ta reda på vem som äger katten (halvras) han önskar lycka till. Långa backar upp trampar på 2:an och vilar (!) i uppförsluten. Vägarbeten, fin och slät väg, he´jar på vägkillarna med orange NCC kepsar. Arvidsjaur...benen värker lätt. 13:05 lunchen hägrar. Grådassigt väder. Det blir en 90 gr hamburgare, och dricka - mums. Därefter besöks kommunen...
De berättar flitigt om miljöarbetet och att det finns jobb i drivor men inga medel att betala eller ta in praktikant. Imponerad av min långa färd, drar jag 15:30 och regnet har startat! Fast avundsjuk är jag inte - ensam är stark heter det och dammig kontorsluft är nog inget för mig. Kör Silvervägen en mil och svänger av nu mot Sorsele och Avaviken, rak och fin väg. Fikar och käkar i en busskur - regnet häller kraftig men det är vindstilla. Trampar mig uppför en rejäl backe säkert 100 m stigning men det går bra. Slagnäs 25, Slagnäs 18, Slagnäs 12. Det går segt idag och lastbilar fräser tätt förbi och duschar ned mig. Använder solglasögon. I Slagnäs är puben stängd - hoppas på billigt rum i skydd för regnet, men campingen är öppen! Hälsas välkommen och får en liten stuga för 160 kr. Inget lyse?! Det visar sig att säkringen har gått. Den byts strax och husen får ström. Väl inne finns det spis och kylskåp och god värme. Hänger upp alla blöta kläder på tork. Duschar länge och väl och snyggar upp mig. Fräsch går jag in i TV-rummet, ur högtalarna strömmar litausik musik ut från stereon. Hämtar fika och lyssnar på min enda kassett, Donna Summers best från 80-talet och ser på TV-nyheterna - väl skyddad från regnet. Bra camping tom stereo-apparat hade de. Slumrar in sött men blir väckt av en Litau som öppnar dörren till min stuga, det gick tydligen inte att låsa innifrån...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
Ett bra kök? Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
m8rten ett drama i sarek... Fjällvandring 16
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
Nyman jobb på fjällstation/stuga Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.