kungsleden i ett svep

  • Trådstartare goagobbar@hotmail.com (torsten)
  • Start datum

goagobbar@hotmail.com (torsten)

Gäst
Har planer på att gå kungsleden i hela sin längd till sommaren. Någon som gjort det tidigare som har
lite tips? Har stor fältvana sedan tidigare. Funderar på att testa det utan depåer om möjligt. Är det det?
Skriv en rad om du vet något som kan vara relevant!
/Torsten
 

narög

Gäst
Äta vad då?

Vad skall du leva av - ätliga rötter? Skämt åsido, hur hade du tänkt dig?
 
köpa mat i stugorna

Hejsan !
Turen går nog bra att genomföra om man exempelvis köper mat i stugorna. Finns ju ett stort antal stugor som har proviantförsäljning. I slutet av vandringen (om du börjar i norr) mellan Ammarnäs och Hemavan så är det ju proviantförsäljning i varenda stuga. Om än att sortimentet är ganska begränsat.Fast det blir ju ganska dyrt.Vissa saker kan man kanske ta med sig själv.Turen tar nog cirka 3 veckor om man går 2 mil om dagen. Sträckan är 43 mil om jag minns rätt.
MVH Mats, Umeå
 
Norra kungsleden eller hela?

Hej,


om man räknar den s.k. norra delen (vindelfjällen och upp till Abisko) så är kungsleden ca 43 mil.


Men egentligen börjar kungsleden i Sälen och fortsätter norrut med smärre avbrott. Den går t. ex. igenom Härjedals- och Jämtlandsfjällens våffeldistrikt innan den når fjällområdet runt Vindeln.


Hela kungsleden är därför i princip lika lång som den svenska fjällkedjan. 1978 åktes hela kungsleden på skidor (Sälen-Abisko) och det tog drygt två månader. En vandring bör ta något längre tid att genomföra.


M V H


Johan
 

goran_lindgren@hotmail.com (Göran)

Gäst
De gick hela Kungsleden

1989 gick Monica och Lennart Tjernström, Uppsala, sträckan Transtrand-Treriksröset. Deras tur blev ca 150 mil och tog flera månader. De lade upp matdepåer med Postens hjälp. Kungsled eller inte - de gick långt och fick en massa erfarenheter, och dessa delar de med sig av i boken "Till fots genom svenska fjällvärlden". Den finns åtminstone på biblioteket i Uppsala. Väl värd att läsa!
 

Ferdinand Frykendahl

Gäst
Du vet inte vad du talar om!

Göran, du skall inte skriva om sådant som du inte vet någonting om! Boken heter "Till fots genom den svenska fjällvärlden" och ingenting annat. Punkt slut!
 

goran_lindgren@hotmail.com (Göran)

Gäst
Förlåt då!

Tror faktiskt den intresserade hittar boken ändå, även om jag råkade glömma ordet "den". F ö vet jag mycket väl vad jag talar om - boken ÄR läsvärd!
 

goran_lindgren@hotmail.com (Göran)

Gäst
Vet visst vad jag skriver!

Strunt i mitt förra svar på påhoppet!


Har just slagit upp boken i bibliotekskatalogen. Den heter "Till fots genom svenska fjällvärlden", och något "den"skall inte vara med i titeln.


F ö tycker jag tonen i de här spalterna brukar vara trevligare normalt, utan inlägg liknande det ovan.
 

Rudolf.Rydstedt@svenska.gu.se (Rudolf Rydstedt)

Gäst
Kungsleden är inget problem

Jag gick Kungsleden (Abisko till Hemavan) i augusti 1999, så jag summerar några erfarenheter. Först tiden: jag gick på 11 dygn med drygt 30 kg utgångspackning, kanske 15 när jag kom fram. En hyfsat vältränad person kan alltså gå leden på under två veckor utan att omvandla vandringen till en prestation, men den som njuter av att ta det riktigt lugnt får räkna med upp mot tre veckor. Rekordet skall ligga på 8 dygn eller något ditåt.. Mitt tempo innebar att jag gick cirka 12 timmar per dygn, småraster inräknat. Det blir cirka 3 1/3 km i timmen. På Vildmarksleden utanför Göteborg håller jag cirka 4 km i timmen med full packning och på landsväg cirka 5 kilometer. Räkna alltså med att tempot på Kungsleden blir 3/4 av tempot på en sörländsk led eller 2/3 av tempot på landsväg.


Sedan provianten: Jag hade med mig proviant för 14 dagar, men köpte till några paket cigaretter och lite choklad på vägen. Notera gränsen 14 dagar, vill man ha med sig nog med mat för ännu längre tid så börjar det bli tungt på riktigt, i synnerhet om man som jag avskyr frystorkat. Mitt viktigaste råd är att du skall äta många, små mål istället för få stora. Det är viktigt för blodsockret och därmed för humöret. Framför allt: ät alltid innan du blivit hungrig och drick alltid innan du har blivit törstig. Själv åt jag fyra lagade mål varje dag och (minst) tre mellanmål. Huvudmålen var antingen pasta- eller risbaserade. Mitt viktigaste mellanmål var en sörja bestående av 100g havregryn, 50g torrmjölk, 50g socker, lite cacaopulver och pulverkaffe utrört i sådär 4 dl vatten. Det låter inte speciellt gott men fungerar utmärkt i praktiken. Som helhet var dieten bra (d.v.s. den höll mig på gott humör), men nästa långvandring skall jag komplettera med "Runes kaka", en hemgjord powerbar för maratonlöpare. Recept: koka 1 del socker, 1 del sirap och 1 del vispgrädde som om det var knäck du kokade. När massan stelnar lagom bra (testa med sedvanligt vattenprov) blandar du den väl med 7 delar havregryn i en skål. Forma sedan blandningen till en lagom tjock kaka, som du låter stelna lite innan du skär upp den i lagom stora bitar. Det verkar som om bakplåtspapper fungerar bra som förpackning.


Sedan förberedelserna: Min viktigaste förberedelse var att jag övningsgick på leder hemomkring i ett par månader. Mot slutet gick jag sex mil var fjärde dag med full packning. Översätt det till en tumregel: se till att du orkar gå minst 50% längre när du övningsgår än vad du planerar att göra dagligen när du går på riktigt. Det gör att du vet att kropp, kängor, mat o.s.v. trivs bra ihop.


Så utrustningen: Jag hade kängor och det fungerade bra i augusti, trots rejält med regn. Det är klokt att ta med sig utrustning för enklare vad, även om det är osannolikt att man behöver det (Leden är välhållen, men det händer att spångar går sönder). Räkna med att sova i tält åtminstone någon natt söder om Kvickjock. Själv sov jag i bivacksäck hela tiden och det fungerade utmärkt.


Sist lite om leden: Leden är alltså välhållen och genomgående lättgången, men var noga med orienteringen söder om Kvickjock. Det skall vara många som går fel där beroende på att några markeringar kan vara lite förvirrande (leden är delvis ändrad så man kan råka gå på gamla markeringar). Ett mindre bekymmer är att det är många vatttendrag som kräver båt. På flera (alla?) ställen kan man ro själv om man vill, men det är betydligt enklare att åka motorbåt. Det kostar dock någon hundring eller mer varje gång (kommer inte ihåg exakt).
 

Skadeglad

Gäst
Ferdinand verkar vara en rikteg Besserwisser...

...som skriver innan han tänker. Höj Nivån, Barnrumpa!
 

Skadeglad

Gäst
Ferdinand verkar vara en riktig Besserwisser...

...som skriver innan han tänker. Höj Nivån, Barnrumpa!
 

Ferdinand Frykendahl

Gäst
Jantedräng!

Oftast är jag den som vet bäst, och det skäms jag inte för, Jantedräng!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.