• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages!

Hej,

Jag och min sambo tänkte gå följande sträcka i sommar:

Katterat-Oallavagge
Oallavagge - Cunojarrvihytta
Cunojarvihytta - Cahnavaggehytta
Cahnavaggehytta - Skåddåivejaurehytta ( hela sträckan Katterat - Skåddåivejaurehytta verkar vara cirka 50km)
Skåddåivejaurehytta - Sitashytta 22 km
Sitashytta - Paurohytta 24 km
Paurohytta - Röysvatn hytta 25 km
Röysvatn - Ritsem ?km

Ritsem - Saltoloukta med buss

Saltoloukta - Kvikkjokk 73km

Allt som allt uppskattar jag sträckan till 21 mil (ska ta reda på mer exakt såklart).

Har någon gått hela eller delar av sträck sedan innan och kan ge lite tips på hur teränngen ser ut och kanske dela några bilder? Vi vill gärna gå en relativt enslig sträcka utan för mycket folk, kommer denna sträcka motsvara våra förväntningar?

Vi har två veckor på oss, är detta en för ambitiös sträcka? Bör man kanske hoppa över Kungsleden genom Sarek? För övrigt är har vi god fjällvana sedan innan och i god fysik får man väl ändå säga. Vi vill dock inte stressa ihjäl oss så klart!

Tar tacksamt emot alla tips på vad man bör tänka på sträckan!

Hälsningar
Ludvig & Fredrika

Jag har två tips

Be din sambo skapa en egen profil som singel på Utsidan och ställa samma fråga så lär du/Ni få se på svar.

Eller sök på Utsidan för delen från Katterat och neråt är behandlad ett antal gånger här på Utsidan

Jag har gått följande delar Saltoloukta - Kvikkjokk samt Katterat till Caínevaggi hyttan och över passet mot Skoaddejavri fram till "ledskälet# mot Gautelishyttan. Passet var tufft i och med att terrängen var blockig med rörliga stenar. Men väl värt mödan - mycket fin tur och relativt få vandrare. Mer info finns på www.ut.no

Väljer ni att forsätta från Saltoloukta till Kvikkjokk kommer ni passera Skierffeklippan med sin fantastiska utsikt över Sareksdelta. Sträckan är lättgådd och ni kan välja mellan att åka båt eller ro själva över sjöarna.

Ska ni bo i DNTs hytter krävs en s k DNT-nyckel och eftersom ni inte kan köpa mat i de norska hyttorna måste ni bära med er all mat ni behöver t om Ritsem. Längs Kungsleden finns det proviant att köpa.

Ett alternativ är att gå Padjelantaleden från Ritsem till Kvikkjokk - mycket fin led och också mindre folk än Abisko - Nikkaloukta.

Hej,
Jag har gått exakt samma sträcka i Augusti 2012, ett år där det fanns mycket snö kvar i fjällen. Det finns en berättelse med bilder på Utsidan, letar efter Nordkalottleden Etapp 3, så bör du hitta den. En underbar
sträcka som lämnade av olika skäl särskilda minnen.
Lycka till med vandringen, Veni

Vandrade kvikkjokk-salto förra sommaren.

Vill man undvika folk är det inte en superbra sträcka, ganska mycket folk längs med den delen.

Som tidigare har nämnts, ja, det går att ro över sjöarna själva men det tar väldigt lång tid. Ifall jag minns rätt så tog det t ex 2h att ro över sjön vid Aktse (enligt den som körde båten).

I övrigt är sträckan väldigt vacker och ganska lätt att gå, men det är ganska mycket upp och ner. Värt att veta är att det sen förra sommaren finns en bastu i Aktse.

Vandra/dag

Tänker inte alls kommentera de olika platserna, utan bara 21 mil på 14 dagar.
1 mil om dagen ger 14 mil på 14 dagar, och 2 mil om dagen det dubbla, dvs 28 mil.
Så lägger man in några dagar med kortare vandring ser det rimligt ut i mina ögon. Sedan kan man gå lite längre ibland om man vill ha en eller två vilodagar, bara ligga still och njuta.
Bara mina tankar...

För sträckan Katterat till Ritsem behövde jag 12 dagar inklusive 2 vilodagar. Vilodagar är gott att ha på denna sträcka, det är inte Kungsleden precis. Det är några långa etapper som jag delade (sov främst i hytter och några nätter i en bivackstält). Skulle man räkna bort de 2 vilodagar blir det 10 dagar + 4 dagar för Salto till Kvikkjokk. Det går också en dag åt till att förflytta sig från Ritsem till Salto eller går bussen 2 gånger om dagen vid huvudsaisongen? Men ni kanske kan vandra längre etapper och på så sätt vinna en dag...
Mvh Veni

Jag har inte gått stora delar av den tur ni skissat på, så kan inte ge några tips där. Även jag instämmer i att det är en ganska ambitiös vandring ni planerar, vilken givetvis kan vara realistisk under era förutsättningar och om vädret, hälsan och orken ler mot er. Samtidigt finns det uppenbara risker att ni tvingas hålla ett lite lägre tempo pga inte minst väder, och då är mitt tips att ha sträckan Saltluokta-Kvikkjokk som reserv. Kommer ni efter i er planering till Ritsem, eller känner att ni vandrat färdigt för denna tur kan ni alltid avbryta där istället för Kvikkjokk.
Åker ni tåg är mitt tips att boka en ombokningsbar hemresa från Gällivare. Ring sedan SJ ochh be dem skriva in i er bokning att ni kan välja att kliva på i Gällivare eller Murjek (så är det ingen risk att tågvärden säljer er plats om ni inte kliver på i Gällivare). Prisskillnaden för en tågbiljett från Gällivare eller Murjek till södra Sverige är försumbar.

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
Avarage Dela taxi Duved - Storulvån torsdag 8/9? Fjällvandring 1
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
Fiaaa Dela taxi Kiruna flygplats till Nikkaluokta 13/8 Fjällvandring 3
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
Emmaulrika Dela taxi eller lifta Tännäs - Käringsjövallen 1/7 Fjällvandring 0
Avarage Samtransport / dela taxi Ösd - Ljungdalen 8/9 Fjällvandring 0
rodica Dela taxi Undersåker station till Vålådalen 31 juli? Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
Shangol Dela taxi 14/6 Kiruna till Nikkaluokta Fjällvandring 0
qy Outdoorkartan - en del info måste vara med Fjällvandring 1
Röd Oktober Dela taxi Nikkaluokta - Kiruna lö 5/9? Fjällvandring 0
zebulah Vistasdalen nedre delen Fjällvandring 24
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Elin75 Kortare turer runt nordligaste delen av Kungsleden? Fjällvandring 4
Fjällvinden Dela Hkp eller Båt Fjällvandring 0
Daniel K [Intresse-koll]: Dela taxi Undersåker-Vålådalen fredag 23/8 Fjällvandring 0
VanTrier Dela taxi Kiruna (Flygplats) > Nikkaluokta, 2013-08-11 Fjällvandring 0
petternyqvist Dela taxi från Jokkmokk till Sitoälvsbron 4:e augusti? Fjällvandring 2
helenabrogren Dela helikopter Kvikkjokk - Nammatj 17 aug Fjällvandring 1
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
Friend_ Dela taxi Kiruna - Nikkaluokta 14e juli? Fjällvandring 2
jens.voepel dela taxi Kiruna Nikkaluokta 14e juni? Fjällvandring 14
Kurres Dela taxi (alternativt färdsätt) Kiruna-Nikkaluokta 23/8 Fjällvandring 2
FrankR Dela Taxi Kiruna -Nikkaloukta 12/8 Fjällvandring 0
Christoffer Hedman Dela taxi Gällivare 8/8 Fjällvandring 1
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
toreskog Dela taxi/buss Gällivare - Kebnats 20/6 2011 Fjällvandring 0
Andreas B Dela taxi Kiruna - Nikkaluokta 27 augusti? Fjällvandring 2
ladybug Dela taxi kiruna flygplats-kiruna (alt. nikkaloukta) 26/8 retur 30/8? Fjällvandring 4
Jallur Dela taxi Nikkaloukta-Kiruna flygplats 7 augusti? Fjällvandring 2
Ljung_dalen Padjelanta del 2 Fjällvandring 11
Ljung_dalen Padjelanta del 1 Fjällvandring 9
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Sven V Dela taxi Kiruna flygpl - Nickaloukta Fjällvandring 0
hompa8 Dela båt: Ritsem - Gränsleden, Lördag 9/8 Fjällvandring 2
tordenmalm Kortare del av Padjelanta Fjällvandring 10
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12

Liknande trådar

Logga in