Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages!

Hej,

Jag och min sambo tänkte gå följande sträcka i sommar:

Katterat-Oallavagge
Oallavagge - Cunojarrvihytta
Cunojarvihytta - Cahnavaggehytta
Cahnavaggehytta - Skåddåivejaurehytta ( hela sträckan Katterat - Skåddåivejaurehytta verkar vara cirka 50km)
Skåddåivejaurehytta - Sitashytta 22 km
Sitashytta - Paurohytta 24 km
Paurohytta - Röysvatn hytta 25 km
Röysvatn - Ritsem ?km

Ritsem - Saltoloukta med buss

Saltoloukta - Kvikkjokk 73km

Allt som allt uppskattar jag sträckan till 21 mil (ska ta reda på mer exakt såklart).

Har någon gått hela eller delar av sträck sedan innan och kan ge lite tips på hur teränngen ser ut och kanske dela några bilder? Vi vill gärna gå en relativt enslig sträcka utan för mycket folk, kommer denna sträcka motsvara våra förväntningar?

Vi har två veckor på oss, är detta en för ambitiös sträcka? Bör man kanske hoppa över Kungsleden genom Sarek? För övrigt är har vi god fjällvana sedan innan och i god fysik får man väl ändå säga. Vi vill dock inte stressa ihjäl oss så klart!

Tar tacksamt emot alla tips på vad man bör tänka på sträckan!

Hälsningar
Ludvig & Fredrika
 

avslutad210712

Gäst
Jag har två tips

Be din sambo skapa en egen profil som singel på Utsidan och ställa samma fråga så lär du/Ni få se på svar.

Eller sök på Utsidan för delen från Katterat och neråt är behandlad ett antal gånger här på Utsidan
 
Jag har gått följande delar Saltoloukta - Kvikkjokk samt Katterat till Caínevaggi hyttan och över passet mot Skoaddejavri fram till "ledskälet# mot Gautelishyttan. Passet var tufft i och med att terrängen var blockig med rörliga stenar. Men väl värt mödan - mycket fin tur och relativt få vandrare. Mer info finns på www.ut.no

Väljer ni att forsätta från Saltoloukta till Kvikkjokk kommer ni passera Skierffeklippan med sin fantastiska utsikt över Sareksdelta. Sträckan är lättgådd och ni kan välja mellan att åka båt eller ro själva över sjöarna.

Ska ni bo i DNTs hytter krävs en s k DNT-nyckel och eftersom ni inte kan köpa mat i de norska hyttorna måste ni bära med er all mat ni behöver t om Ritsem. Längs Kungsleden finns det proviant att köpa.

Ett alternativ är att gå Padjelantaleden från Ritsem till Kvikkjokk - mycket fin led och också mindre folk än Abisko - Nikkaloukta.
 
Hej,
Jag har gått exakt samma sträcka i Augusti 2012, ett år där det fanns mycket snö kvar i fjällen. Det finns en berättelse med bilder på Utsidan, letar efter Nordkalottleden Etapp 3, så bör du hitta den. En underbar
sträcka som lämnade av olika skäl särskilda minnen.
Lycka till med vandringen, Veni
 
Vandrade kvikkjokk-salto förra sommaren.

Vill man undvika folk är det inte en superbra sträcka, ganska mycket folk längs med den delen.

Som tidigare har nämnts, ja, det går att ro över sjöarna själva men det tar väldigt lång tid. Ifall jag minns rätt så tog det t ex 2h att ro över sjön vid Aktse (enligt den som körde båten).

I övrigt är sträckan väldigt vacker och ganska lätt att gå, men det är ganska mycket upp och ner. Värt att veta är att det sen förra sommaren finns en bastu i Aktse.
 
Vandra/dag

Tänker inte alls kommentera de olika platserna, utan bara 21 mil på 14 dagar.
1 mil om dagen ger 14 mil på 14 dagar, och 2 mil om dagen det dubbla, dvs 28 mil.
Så lägger man in några dagar med kortare vandring ser det rimligt ut i mina ögon. Sedan kan man gå lite längre ibland om man vill ha en eller två vilodagar, bara ligga still och njuta.
Bara mina tankar...
 
För sträckan Katterat till Ritsem behövde jag 12 dagar inklusive 2 vilodagar. Vilodagar är gott att ha på denna sträcka, det är inte Kungsleden precis. Det är några långa etapper som jag delade (sov främst i hytter och några nätter i en bivackstält). Skulle man räkna bort de 2 vilodagar blir det 10 dagar + 4 dagar för Salto till Kvikkjokk. Det går också en dag åt till att förflytta sig från Ritsem till Salto eller går bussen 2 gånger om dagen vid huvudsaisongen? Men ni kanske kan vandra längre etapper och på så sätt vinna en dag...
Mvh Veni
 
Jag har inte gått stora delar av den tur ni skissat på, så kan inte ge några tips där. Även jag instämmer i att det är en ganska ambitiös vandring ni planerar, vilken givetvis kan vara realistisk under era förutsättningar och om vädret, hälsan och orken ler mot er. Samtidigt finns det uppenbara risker att ni tvingas hålla ett lite lägre tempo pga inte minst väder, och då är mitt tips att ha sträckan Saltluokta-Kvikkjokk som reserv. Kommer ni efter i er planering till Ritsem, eller känner att ni vandrat färdigt för denna tur kan ni alltid avbryta där istället för Kvikkjokk.
Åker ni tåg är mitt tips att boka en ombokningsbar hemresa från Gällivare. Ring sedan SJ ochh be dem skriva in i er bokning att ni kan välja att kliva på i Gällivare eller Murjek (så är det ingen risk att tågvärden säljer er plats om ni inte kliver på i Gällivare). Prisskillnaden för en tågbiljett från Gällivare eller Murjek till södra Sverige är försumbar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
tsatsa Nordkalottleden Fjällvandring 2
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.