Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen

Har lagt upp mina två reseberättelser med lite bilder på min friluftssida: http://www.natursajten.se

Gallerierna är inte riktigt klara då jag har ett par tusen bilder att redigera. Tyvärr glömdes 3 av 3 kameror på Jotunheimen-turen, därav bildkvaliteten (hyffsad mobilkamera, 3,2 mpix).

// Jocke
 
Nordkalottleden: Verkar mest som att du sprang och stressade dig genom hela vandringen (jag menar, 51 km/dag under 6 dgr är inte normalt). Varför då kan man undra? Om du hade en tid att passa till bussen så borde du ju istället kortat ner sträckan alt. tagit fler dagar på dig. Om man vill göra det så snabbt som möjligt (vilket verkar vara din avsikt) så kunde du väl lika väl ha gått hemma!!! Någon lugn och ro verkar du inte haft i alla fall (framgår i alla fall inte av din text).
Lite därför kanske som din kompis Rasmus tröttnade på att vandra med dig och valde att avbryta.
 
Senast ändrad:
Blind?

Nordkalottleden: Verkar mest som att du sprang och stressade dig genom hela vandringen (jag menar, 51 km/dag under 6 dgr är inte normalt). Varför då kan man undra? Om du hade en tid att passa till bussen så borde du ju istället kortat ner sträckan alt. tagit fler dagar på dig. Om man vill göra det så snabbt som möjligt (vilket verkar vara din avsikt) så kunde du väl lika väl ha gått hemma!!! Någon lugn och ro verkar du inte haft i alla fall (framgår i alla fall inte av din text).
Lite därför kanske som din kompis Rasmus tröttnade på att vandra med dig och valde att avbryta.
Tar inte ställning för eller emot,men jag undrar var du har fått uppgiften 51km/dag ifrån? Jag har läst texten från Nordkalottleden, men kan inte se någon sådan uppgift. Är jag blind månne?
 
Nordkalottleden: Verkar mest som att du sprang och stressade dig genom hela vandringen (jag menar, 51 km/dag under 6 dgr är inte normalt). Varför då kan man undra? Om du hade en tid att passa till bussen så borde du ju istället kortat ner sträckan alt. tagit fler dagar på dig. Om man vill göra det så snabbt som möjligt (vilket verkar vara din avsikt) så kunde du väl lika väl ha gått hemma!!! Någon lugn och ro verkar du inte haft i alla fall (framgår i alla fall inte av din text).
Lite därför kanske som din kompis Rasmus tröttnade på att vandra med dig och valde att avbryta.

Varför ska man inte få njuta på sitt eget sätt och gå i den takt man vill innan folk börjar kritisera hej vilt är min fråga...?

Rasmus tröttnade inte, han fick ont i knäna och valde att avbryta.

// Jocke
 
Det är ingen som kritiserar dig utan jag vädrar bara mina synpunkter och åsikter (vilket jag förmodar var ditt syfte med ditt inlägg?) Självklart så får du gå hur fort du vill i din egen takt, jag frågade mig bara varför?
 
Det är ingen som kritiserar dig utan jag vädrar bara mina synpunkter och åsikter (vilket jag förmodar var ditt syfte med ditt inlägg?) Självklart så får du gå hur fort du vill i din egen takt, jag frågade mig bara varför?

När man vädrar sina åsikter genom att skrika (tre utropstecken tyder på upprördhet) så tar jag det som kritik, att jag lika gärna kunde ha stannat hemma likaså. Att jag ökade takten efter att Rasmus hade avbrutit var ett val jag gjorde. Om du orkat läsa planeringen så hade du sett att planen inte var att gå 51 km/dag i snitt.

// Jocke
 
Imponerande med 10 mil sista dagen, det jag undrar lite grann över dock är "När jag kommer över bron vid Tjäktjavagge lämnar jag ryggsäck" ... jag missar helt i berättelsen hur du återfår din ryggsäck?

Tempot ni har på 4 mil / dag i början av resan tycker jag låter lagom.
 
Imponerande med 10 mil sista dagen, det jag undrar lite grann över dock är "När jag kommer över bron vid Tjäktjavagge lämnar jag ryggsäck" ... jag missar helt i berättelsen hur du återfår din ryggsäck?

Tempot ni har på 4 mil / dag i början av resan tycker jag låter lagom.

Ahh, har kanske skrivit lite slarvigt, lämnade ryggsäcken och stack mot Nallo för att sedan hämta den igen på vägen tillbaka.. :) Orkade inte släpa på den norrut när jag ändå skulle tillbaka samma väg. Hade tänkt ta Vistasdalen söderut men med tanke på hur mycket mygg det var i dalarna så struntade jag i det och tog Kungsleden/Dag Hammarsköld tillbaka igen.

// Jocke
 
Tar inte ställning för eller emot,men jag undrar var du har fått uppgiften 51km/dag ifrån? Jag har läst texten från Nordkalottleden, men kan inte se någon sådan uppgift. Är jag blind månne?

Står längst ner i berättelsen:

Summering:

Total distans: 309 km (för mig), 170 km (för Rasmus)
Antal dagar: 6 dagar (för mig), 5 dagar (för Rasmus)
Medeldistans: 51,5 km/dag (för mig), 34 km/dag (för Rasmus)
 
Imponerande med 10 mil sista dagen, det jag undrar lite grann över dock är "När jag kommer över bron vid Tjäktjavagge lämnar jag ryggsäck" ... jag missar helt i berättelsen hur du återfår din ryggsäck?

Tempot ni har på 4 mil / dag i början av resan tycker jag låter lagom.

Uppdaterat texten lite, så att det blir lite mer klart..

// Jocke
 
När man vädrar sina åsikter genom att skrika (tre utropstecken tyder på upprördhet) så tar jag det som kritik, att jag lika gärna kunde ha stannat hemma likaså. Att jag ökade takten efter att Rasmus hade avbrutit var ett val jag gjorde. Om du orkat läsa planeringen så hade du sett att planen inte var att gå 51 km/dag i snitt.

// Jocke

Ingen som är upprörd (även om du tolkar mina tre utropstecken som det) och med att stanna hemma menade jag att gå dessa mil/tempo hemma istället (om nu syftet var att testa gränserna och se hur långt man kan gå på 1 dag).
 
Haha! Jag skrattar gott :) I snitt fem mil om dagen, och tio mil sista dagen..

Om jag tvunget ska ta ställning så är jag positiv! Men jag skulle aldrig göra samma sak själv, expressvandring är inget för mig.

Jag gillar att cykla och andra sätt att ta sig långt i ett svep, men det är något annat än fjällvandring för mig.

Men om man nu ska långvandra, varför inte i fjällen? :) Hur kul vore det att gå tio mil i barrskog? Hellre tio mil på fjället då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lampsia om reseberättelse Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
Joakim Ambrosson Reseberättelse Fjällvandring 10
Joakim Ambrosson Reseberättelse Lofoten, Jotunheimen och Geiranger Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Sarek 2007 Fjällvandring 27
pal2 Reseberättelse Nikkaluokta-Abisko 2005 Fjällvandring 0
cnygardh Reseberättelse/Bildgalleri: Sarek 2005 Fjällvandring 9
fredric_verklig.se Galdhøpiggen reseberättelse (inkl dykning) Fjällvandring 0
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
tsatsa Nordkalottleden Fjällvandring 2
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.