Nordkalottleden

Hej,
Planerar att gå en bit av Nordkalottleden i augusti. Har någon erfarenhet av att ta sig till Dividalen i Norge och därifrån gå söderut till Abisko? Vi har begränsad tid på oss.... Eller förslag på annan del norr om Abisko med 7-8 vandringsdagar med tält? Problemet blir väl att hitta enklaste sättet att ansluta till leden.
Tacksam för alla idéer!!
 
Jag har erfarenhet av att ta mig ner från leden lite längre norrut och det var problem att få tag på taxi, de flesta jag hittat på Google hade slutat köra. Han vi åkte med sa att det nästan inte fanns några kvar som körde, och han hade inte tänkt fortsätta så länge till. Ring och kolla/boka i förväg alltså.
 
Jag har erfarenhet av att ta mig ner från leden lite längre norrut och det var problem att få tag på taxi, de flesta jag hittat på Google hade slutat köra. Han vi åkte med sa att det nästan inte fanns några kvar som körde, och han hade inte tänkt fortsätta så länge till. Ring och kolla/boka i förväg alltså.
Tack för informationen! Vi ska kolla i förväg. Jag läste att man kan flyga till Röros, sedan ta buss till Dividalen och taxi "till vägen tar slut" och sedan gå till bron över Divifloden där leden ansluter. Men du tog inte riktigt den vägen förstår jag?
 
Röros? Vid det här tillfället tog taxin oss till bussen som gick till Narvik och tåget. Buss till Tromsö funkar också.
 
Gick delar av den i somras man får vara bered på att delen på några km efter raststugan Stuor kärpel ned mot Unna allakas är ej att rekomendera trots delvis ny sträckning.
 
Bäst är väl att kolla med DNTs Troms Turlag https://troms.dnt.no/ som har stugor längs leden, kannske de kännar någon som erbjuder taxitjänst.
Där finns faktiskt en bus som kör in till Frihetsli i Dividalen (typ 10 km från leden) men bara under skoltiden (börjar efter den 20. augusti) från Øvergård https://www.tromskortet.no/getfile.php/1336214-1640159199/Rutetabeller (pdf)/2022/Midt-Troms/312.pdf
Samma om man tänkar börja längre norrut vid Rostahytta.
Du kan kolla bustider till en lämplig ställe på https://entur.no/ eller https://www.tromskortet.no

Henning
 
Jag har gått Abisko-Dividalen två gånger, først i 2014 och sen i 2019. Den førsta gången gick vi till Rostahytta och fick en taxi att hæmta oss dær vægen tar slut i Rostadalen. Den tog oss til Øverbygd dær vi bøt till buss.
Vid Rosta møtte vi några killar som hade flygit till Tromsø och tagit taxi dærifrån. Det var dyrt men något liknande kanske kan gøras idag om taxiutbudet ær dåligt i nærområdet?

Den gången tog vi først båt från Abisko øver Tornetræsk och gick øver passet til Geavdnja. I 2019 gick jag helt enkelt Abisko-Bjørkliden-Lappjordhytta-Altevass-...-Rostahytta och vidare norrut.

Alternativt kan ni se på att ha Storfjord som utgångspunkt. Alltså ta en buss dit från Tromsø och finna en taxi eller privatperson som kan er in mot Gappohytta. Det ær lettgått terreng så det borde inte vara problem att improvisera lite utanfør lednætet.
 
Jag har gått Abisko-Dividalen två gånger, først i 2014 och sen i 2019. Den førsta gången gick vi till Rostahytta och fick en taxi att hæmta oss dær vægen tar slut i Rostadalen. Den tog oss til Øverbygd dær vi bøt till buss.
Vid Rosta møtte vi några killar som hade flygit till Tromsø och tagit taxi dærifrån. Det var dyrt men något liknande kanske kan gøras idag om taxiutbudet ær dåligt i nærområdet?

Den gången tog vi først båt från Abisko øver Tornetræsk och gick øver passet til Geavdnja. I 2019 gick jag helt enkelt Abisko-Bjørkliden-Lappjordhytta-Altevass-...-Rostahytta och vidare norrut.

Alternativt kan ni se på att ha Storfjord som utgångspunkt. Alltså ta en buss dit från Tromsø och finna en taxi eller privatperson som kan er in mot Gappohytta. Det ær lettgått terreng så det borde inte vara problem att improvisera lite utanfør lednætet.
Bäst är väl att kolla med DNTs Troms Turlag https://troms.dnt.no/ som har stugor längs leden, kannske de kännar någon som erbjuder taxitjänst.
Där finns faktiskt en bus som kör in till Frihetsli i Dividalen (typ 10 km från leden) men bara under skoltiden (börjar efter den 20. augusti) från Øvergård https://www.tromskortet.no/getfile.php/1336214-1640159199/Rutetabeller (pdf)/2022/Midt-Troms/312.pdf
Samma om man tänkar börja längre norrut vid Rostahytta.
Du kan kolla bustider till en lämplig ställe på https://entur.no/ eller https://www.tromskortet.no

Henning
Tack för informationen! Ska kolla på länkarna om busstider mm.
 
Jag har gått Abisko-Dividalen två gånger, først i 2014 och sen i 2019. Den førsta gången gick vi till Rostahytta och fick en taxi att hæmta oss dær vægen tar slut i Rostadalen. Den tog oss til Øverbygd dær vi bøt till buss.
Vid Rosta møtte vi några killar som hade flygit till Tromsø och tagit taxi dærifrån. Det var dyrt men något liknande kanske kan gøras idag om taxiutbudet ær dåligt i nærområdet?

Den gången tog vi først båt från Abisko øver Tornetræsk och gick øver passet til Geavdnja. I 2019 gick jag helt enkelt Abisko-Bjørkliden-Lappjordhytta-Altevass-...-Rostahytta och vidare norrut.

Alternativt kan ni se på att ha Storfjord som utgångspunkt. Alltså ta en buss dit från Tromsø och finna en taxi eller privatperson som kan er in mot Gappohytta. Det ær lettgått terreng så det borde inte vara problem att improvisera lite utanfør lednætet.

Tack så jättemycket för informationen och dina förslag! Lite krångligt att ta sig till leden om man inte vill gå hela!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
tsatsa Nordkalottleden Fjällvandring 2
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.