Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden

Hej.

Planerar en vandring norrut från Riksgränsen med mål i Björkliden. 4 dagars vandring.

Min tanke är att gå från Riksgränsen på leden mot Stordalsstua. Vika av från leden österut och gå norr om Jápmajavvri och Bajip Nuojajavvri till bron vid Njuoraluspi, till Pålnostugan. Ta Nordkalottleden ner till Björkliden.

någon som gått den obanade delen? En del vattendrag onekligen. Och vegetation till Pålnostugan på slutet ser det ut som på kartan.

Jag gick den första "obanade" delen fram till bron vid Njuoraluspi för 6 år sen.
Där finns en sti som inte är med på lantmäteriets kartor men den finns på OpenStreetMap även om man tappar den ibland är den lätt att följa störste delen. Några enkla vad om jag minns rätt (Norr om Jápmajavvri och sen Gorzejohka) men annars var det helt oproblematiskt när jag gick där (under några regniga dagar).
Sen gick jag söderut och förbi Lulip Guokkil till Nordkalottleden och vidare norrut, så om delsträckan till Pålnostugan kan jag inte berätta.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Två frågor och en kommentar:
1. Går det att gena under den första etappen genom att vada strax väster om den (renvaktar?)stuga vilken ligger ungefär mitt på den västra sidan om Bajip Nuojajávvri, dock vid en mindre ej namngiven sjö. På Lantmäteriets minkarta.se och under menyn Flybild ser det ut som att någon form av stig/4-hjulsväg korsar jokken där.
1688998840325.png

2. Har du tänkt gå genom Vaddvetjåkka NP efter bron vid Njuoraluspi (genom Cunuluoppal) eller gå över först den bron och sedan även gå över bron som går över Njuoraeatnu strax utanför syd-östra kanten av Vaddvetjåkka NP? Tror att båda vägarna kan vara väldigt kämpiga att forcera. Vägen genom Cunuluoppal är dock troligare mycket svårare vid kraftig nederbörd/stor avsmältning/mycket vatten.
1688999100865.png

3. Har gått en del i området omedelbart väster om Pålnostugan, vill minnas att det var besvärlig terräng. Omdelebart väster om Pålnostugan samt fram till ungefär den östra änden av det lång-smala fångstgroppsystemet, fast strax norr om detta system, väster om stugan går dock något som liknar en gamal väg/stig (ej utmärkt på någon karta), tycks börja vid resterna av ett gamalt sameviste/förfallen kåta i kanten av en myrmark och sluta nära utedasset vid Pålnostugan.
1688998914346.png

Mvh/RN

1. Går det att gena under den första etappen genom att vada strax väster om den (renvaktar?)stuga vilken ligger ungefär mitt på den västra sidan om Bajip Nuojajávvri, dock vid en mindre ej namngiven sjö. På Lantmäteriets minkarta.se och under menyn Flybild ser det ut som att någon form av stig/4-hjulsväg korsar jokken där.
Ja det måste väl finnas än anledning att spåren går just ditt, så med 4-hjulingen kommar man väl över till stugan. Men vada? Lantmäteriets karta visar ju signaturen för fors på just denna ställa - om den nu kom från bedömning på plats eller från flygbilden vet vi inte. Men jag tror det är värd att kolla på plats om man vill läga en rutt där, om inte exakt där finns visst en ställa i närheten där man kan korsa bäcken.

Hej och stort tack för er hjälp! Vi vandrade nästan som planerat och det blev en fin tur. Stigen var ofta svårfunnen men det gjorde inte - lätt att navigera ändå och bara lättare vad. Vi fick söka för att ta oss ner ett par gånger då öst- och västbranterna skiljer sig ordentligt åt i karaktär - runda östsidor och branta ras i väster. Gick sedan fritt vidare från leden någon kilometer söder om bron vid Vadjetjåkkas nationalpark och till Nordkalottleden innan vi nådde Björkliden. Varierande miljöer och nästan själva - härligt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips