Nordkalottleden - transport

Hej,

Jag planerar att gå Nordkalottleden i sommar, från Kvikkjokk till Kautokeino. Har försökt leta runt efter ett alternativ att ta sig tillbaka till södra Sverige efteråt, som inte innebär flyg från Alto. Är det någon som vet det snabbaste sättet? Går det en buss till Kiruna, eller måste man ta sig genom hela Nordnorge och till Narvik?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du kan ta en buss från Kautokeino till Narvik och sedan ta tåget därifrån. Det finns också bussar från Kiruna till Stockholm om du vill åka till södra Sverige. Det kan vara en bra idé att boka i förväg för att säkerställa plats på bussen/tåget.

Jag gick från andra hållet, tåg till kiruna, buss till karesuando och där sova över på en camping, gå över gränsen(bron) och hoppa på en buss upp till kilpisjärvi.
Gick ändå rätt smärtfritt, men det tog sin tid.

Jag har åkt tåg till Narvik sedan buss till Kilpisjärvi och gått åter till järnvägen,det var ej igår och kanske ej samma sträcka som Nordkallotleden men förbi Treriksröset tex och genom något som hette Björndalen och där fanns björn och nyslagna varma får.
Björnen såg nog oss men vi såg den inte men tog ingen rast vid fåret.
De var mkt mindre folk än runt Abisko tex.
Det finns bättre bussförbindelser på landsbyggden i Norge än SV.även i dessa områden bl pga bättre landsbydsstöd till bl bönder.

Hej,

Jag planerar att gå Nordkalottleden i sommar, från Kvikkjokk till Kautokeino. Har försökt leta runt efter ett alternativ att ta sig tillbaka till södra Sverige efteråt, som inte innebär flyg från Alto. Är det någon som vet det snabbaste sättet? Går det en buss till Kiruna, eller måste man ta sig genom hela Nordnorge och till Narvik?
När jag avslutade min vandring fick jag skjuts från Kautokeino till Karesuando av en slump. Fick betala några hundra lappar (2010). Därifrån finns buss till Kiruna. Men det ska finnas buss från Kautokeino via finska sidan till Karesuando med byte i Enontekiö. Det kan dock ta lite.
Behöver man övernatta i Kautokeino så finns det lite att se, som kyrkan (har en intressant historia under 2 världskriget vilken jag fick berättat från ägaren av Madame Bongos fjällstue) och Juhls Silver Gallery.
I Karesuando på Svenska sidan är också kyrkan, Laestadius Pörte och Vita huset sevärd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips