Rolig plats för ett basläger

Såhär vintertid kan man ju skrivbordsplanera för sommarens vandringar.. Är det någon som har förslag på en rolig plats att lägga ett basläger att göra dagsturer från? Jag brukar normalt gå från punkt till punkt men man kan ju variera sig..

Platser som jag (som är skeptisk till glaciärer och inte intresserad av klättring som sådan) kommer att tänka på är Ladtjovagge med t ex Singitjåkka och Skarttoaivi (och naturligtvis Kebnekaise men där har man ju varit förr). Nackdelen är att det är rätt mycket folk där - jag brukar alltid känna mig lite stressad i den dalen.

Eller kring Sälkastugorna, Nallo eller Mårma. Någon som har andra ideer? I Sarek? Kring Smaila kanske?
 
Finns många fina....

Hej!

Idén med basläger är inte dum. Den ger en delvis ny dimension till vistelsen i fjällen. Man lär sig traktens förhållanden på ett djupare sätt..

Själv har jag planer på ett "basläger" i Padjelanta kring midsommar, som jag bett om tips om i ett tidigare inlägg här. Tänkt plats, är Staddajåkkstugorna, eller vid Sårjåsjaure, för att därifrån göra dagsturer mot Sulitelma, Jeknaffo etc. Meningen är då att flyga till och från Staloluokta för att få så mycket tid som möjligt på plats.

Andra fina baslägerplatser är de du själv nämner. Nallo ger många möjligheter till allt från promenader till klättring och glaciär.

Ett annat fint ställe är Tsutsavagge söder om Sälkamassivet, med tillfälle att bestiga Sälkatjåkka, men även turer till Hukejaure, Näsketvagge och kanske en bestigning av Rusjka.

Smaila/Mikka i Sarek är förstås också en höjdare, men kräver ju rätt lång anmarsch.

Ett alternativ är området öster om Pårtejekna, med möjligheter att bestiga fjället, eller botanisera på Luottolako.

Det finns mycket att göra.....

Mvh
Bert
 
Kort anmarch med stora möjligheter

Två basläger jag spontant kommer att tänka på är Pallenvagge och Pålnoviken vid Abisko/Torneträsk.

De är mycket lättnådda men man möter förvånansvärt få där. Gamla platser för samer är det också.

I Pallenvagge ligger Abisko och Träsket för Dina fötter när Du går upp på morgnarna. Tar Du dig upp på ngn av topparna så har Du full sikt Allesjaure, Keb- och Sarekmasiven. En dagstur till Mårma eller varför inte springa över till Låkta.

Från Pålnoviken når Du Lullihatjorrogrottorna eller Vadvetjåkka.
 
Pallenvagge (Ballinvaggi), Abiskofjällen !

Hej !
Jag kan hålla med om att Pallenvagge är ett jättefint ställe. Jag var där aug.96 och hade basläger där i 3 nätter. Jag gjorde en topptur och en kamvandring runt Ballinriehppijökeln (över flera toppar över 1600 m). Det var en av de finaste turer jag gjort. Jag har skrivit litegrann om detta ganska nyligen i tidningen Fjället (Svenska Fjällklubbens tidning).

Utsikten från Tjåmuhas (1743 m.ö.h) är hisnande med flygvy över Torneträsk. Norska Storsteinsmassivet imponerar med sin spetsighet. Söderut ser man alla toppar på rad ner mot Kebnekaise.

Under tiden jag var där passerade högst en handfull personer. Ändå var det vandrarhögsäsong (början av aug.) Rekommenderas.

Dessutom är dalgången en bra början på vägen ner mot Mårmamassivet om man vill undvika Kungsleden.

MVH Mats Frank, Umeå
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas.O Plats i Lappland? Fjällvandring 2
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
pergit Bron över Handölan på plats? Fjällvandring 6
Str85 tips på plats Fjällvandring 7
Onesport Plats för "basläger" Ahkka Fjällvandring 13
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Joakim Ambrosson Plats i bil till/från Jotun v33 Fjällvandring 0
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
MoFF Fjällvärden - en mörkare plats. Fjällvandring 10
fjall01 Bron i Kaskasvagge på plats Fjällvandring 0
Plats i bil till LOFOTEN Fjällvandring 0
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
Ett bra kök? Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
m8rten ett drama i sarek... Fjällvandring 16
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.