Plats för "basläger" Ahkka

Jag och polaren ska i sommar tillbringa några dagar i Ahkkaområdet och tänkte försöka göra lite toppturer.
Eftersom vi kommer att ha med viss klätterutrustning har vi tänkt att försöka hitta en bra plats att göra dagsturer ifrån för att inte behöva bära full packning kors och tvärs. Att köra "baslägerstilen" skulle även ge möjlighet lyxa till maten mm.

Vad jag skulle vilja ha tips på är trevliga platser för ett basläger, vi kommer att vandra in från Ritsem via Akkastugorna.
För att göra tipsandet lite enklare har jag yxat till en karta med koordinatsystem.
En bekant visade bilder från området ungefär vid C5/D5 och det såg ju riktigt fint ut, har ni andra förslag?
 

Bilagor

  • Ahkka.jpg
    Ahkka.jpg
    70.2 KB · Visningar: 3,086
Jag och polaren ska i sommar tillbringa några dagar i Ahkkaområdet och tänkte försöka göra lite toppturer.
Eftersom vi kommer att ha med viss klätterutrustning har vi tänkt att försöka hitta en bra plats att göra dagsturer ifrån för att inte behöva bära full packning kors och tvärs. Att köra "baslägerstilen" skulle även ge möjlighet lyxa till maten mm.

Vad jag skulle vilja ha tips på är trevliga platser för ett basläger, vi kommer att vandra in från Ritsem via Akkastugorna.
För att göra tipsandet lite enklare har jag yxat till en karta med koordinatsystem.
En bekant visade bilder från området ungefär vid C5/D5 och det såg ju riktigt fint ut, har ni andra förslag?

I8. Vid strandkanten norr om sjön finns gott om gräsplättar. Bra utgångspunkt för bestigning av massivets tre högsta toppar.

/ F
 
Jag och polaren ska i sommar tillbringa några dagar i Ahkkaområdet och tänkte försöka göra lite toppturer.
Eftersom vi kommer att ha med viss klätterutrustning har vi tänkt att försöka hitta en bra plats att göra dagsturer ifrån för att inte behöva bära full packning kors och tvärs. Att köra "baslägerstilen" skulle även ge möjlighet lyxa till maten mm.

Vad jag skulle vilja ha tips på är trevliga platser för ett basläger, vi kommer att vandra in från Ritsem via Akkastugorna.
För att göra tipsandet lite enklare har jag yxat till en karta med koordinatsystem.
En bekant visade bilder från området ungefär vid C5/D5 och det såg ju riktigt fint ut, har ni andra förslag?

Vi tältade nog ungefär vid K5. En liten gräsplätt ganska högt ovanför sjön. Du måste inte ha klätterutrustning för att ta dig upp på Ahkka.
 

Bilagor

  • Ahkka.jpg
    Ahkka.jpg
    53 KB · Visningar: 1,309
Vi tältade nog ungefär vid K5. En liten gräsplätt ganska högt ovanför sjön. Du måste inte ha klätterutrustning för att ta dig upp på Ahkka.

Hur lång tid tog toppturen därifrån? Gick ni upp på ryggen mellan glaciärerna? Ser brant ut innan man kommer upp mellan stortoppen och borgtoppen!
 
Hur lång tid tog toppturen därifrån? Gick ni upp på ryggen mellan glaciärerna? Ser brant ut innan man kommer upp mellan stortoppen och borgtoppen!

Drygt 10 timmar tror jag. Då åt vi lunch på vägen upp, fikade på toppen och åt middag på vägen tillbaka så vi tog det ganska lugnt. Vi hade läst att man kunde gå på ryggen mellan Borgtoppen och Stortoppen men där såg det tokbrant ut, så vi gick längre till höger (strax utanför den här bilden). Då kommer man upp till nordosttoppen och måste passera haket för att nå stortoppen. Haket passeras hasandes gränsle över berget.
 
Senast ändrad:
Aha ni gick den vägen. Blev väl rätt mycket längre då? Själv siktar jag på den branta mittvägen, men inte om det e för brant. Vill undvika haket också.
 
Aha ni gick den vägen. Blev väl rätt mycket längre då? Själv siktar jag på den branta mittvägen, men inte om det e för brant. Vill undvika haket också.

Det var våran plan innan vi kom fram, det såg lättare ut att gå vid sidan även om det var mycket lös sten och ganska brant på slutet. Haket fungerade, det är i princip omöjligt att trillar ner när man sitter så här
 

Bilagor

  • hak.jpg
    hak.jpg
    39.7 KB · Visningar: 1,308
Vi tältade nog ungefär vid K5. En liten gräsplätt ganska högt ovanför sjön. Du måste inte ha klätterutrustning för att ta dig upp på Ahkka.

Haha, skulle ha dragit ut kartan lite söderut alltså, var så inne på att vi kommer från norrhållet att jag inte tänkte så långt.
Klättergrejerna är med för att vi, högst medvetet, ska kunna ta lite annorlunda vägar(och komma ner på säkert sätt om det kör ihop sig...)
 
En kort perentes.
Två bekanta tältade invid sjöarna söder om Ahkka.
Det tog lite tid att nå topparna samt att ta sig ned igen, det han bli mörkt.
Det mörkgröna tältet var väl kamoflerat, gick inte att hitta i mörkret, blev till att sova ute under bar himmel...
(Detta utspelad sig under den gångna tid då det var ovanligt/dyrt med GPS-system.)
 
Haha, skulle ha dragit ut kartan lite söderut alltså, var så inne på att vi kommer från norrhållet att jag inte tänkte så långt.
Klättergrejerna är med för att vi, högst medvetet, ska kunna ta lite annorlunda vägar(och komma ner på säkert sätt om det kör ihop sig...)

Har ni tänkt att ta några andra toppar vid sidan av dem i Áhkkámassivet? Det är nog förhållandevis skralt med klätterpassager i just det massivet; kanske finns det klättring på kammen som förbinder västtopparna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
Jonas.O Plats i Lappland? Fjällvandring 2
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
pergit Bron över Handölan på plats? Fjällvandring 6
Str85 tips på plats Fjällvandring 7
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Joakim Ambrosson Plats i bil till/från Jotun v33 Fjällvandring 0
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
MoFF Fjällvärden - en mörkare plats. Fjällvandring 10
fjall01 Bron i Kaskasvagge på plats Fjällvandring 0
Plats i bil till LOFOTEN Fjällvandring 0
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
plp Basläger i Vålådalen Fjällvandring 6
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
manke Lämpligt basläger i Jotunheimen Fjällvandring 0
janotse Basläger runt Kebnekaise Fjällvandring 17
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Alberto123 Climbing route to Ahkka Fjällvandring 5
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
Ringnes Ahkka Fjällvandring 11
tysk fjällentusiast Rykte och sanning om Ahkka nordliga sidan Fjällvandring 11
OscarT Lägerplats Rouhtesvagge - Ahkka Fjällvandring 12
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
Rapps Ahkka i juni Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
andy69 Ahkka-Såltatjåhkkå-Nordtoppen-Butchkammen-Vuojnestjåhkkå Fjällvandring 4
vactis Ahkka Stortoppen Fjällvandring 16
Chris78 Ahkka/Borgtoppen Fjällvandring 11
SLUGGA Ahkka-Saltoluokta. Fjällvandring 4
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
taggen Sarek in via norra sidan av Ahkka? Fjällvandring 0
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...