Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer

Hej!
Önskar tips på plats där jag och min dotter kan göra ett par tre toppturer med lite mer krävane klättring, kanske mer åt scrambling. I augusti, september. Det kan tex vara lite mer krävande än västra vägen till Kebnekaise. Men behöver inte vara jättehögt.

Min dotter klättrar lodräta bergssidor med rep mm. Jag har ingen klättringserfarenhet mer än tex Kebnekaise, men jag har mer att ge. Vi tänker oss att dessa toppturer ska ske utan eller med lite klätter utrustning.

Platsen tänker vi ska vara nåbar med tex tåg+buss + en dags vandring. Hem samma väg förmodligen. Kan vara någonstans på kungsleden, eller annat.

Tacksam för tips!
 
Hej, Sarektjåhkkå stortopp är jättefin tur och det är en del som går på 3 dagar. Västryggen kan möjligen klassas som enklaste varianten av scrambling, har också glaciäranmarch. Via nordtoppen-stortoppen är utan glaciär, och innehåller en del scrambling, samt små hammare med enkel klättring, grad 3 - för den rutten är det skönt om nån i teamet är van tradklättrare.
 
Finns massor av toppturer från Tarfala och området kring Kebenkaise. Köp eller låna boken "Klättring i Kebnekaise", där finns många toppturer av olika svårighetsgrad beskrivna. En del är i princip scrambling.

Ett annat tips är Stora Syltraversen. Det är en spektakulär tur med några korta klätterpassager (en grad 3 och en grad 4 ungefär), en kort firning, en del scrambling samt mycket vandring längs med kammarna. Det finns andra leder i sylmassivet som är beskrivna på Östersunds klätterklubbs hemsida.
 
Hej, Sarektjåhkkå stortopp är jättefin tur och det är en del som går på 3 dagar. Västryggen kan möjligen klassas som enklaste varianten av scrambling, har också glaciäranmarch. Via nordtoppen-stortoppen är utan glaciär, och innehåller en del scrambling, samt små hammare med enkel klättring, grad 3 - för den rutten är det skönt om nån i teamet är van tradklättrare.
Tack Karl-Johan, Lägger detta på minnet, det kan mycket väl bli en sådan tur om något år.
 
Finns massor av toppturer från Tarfala och området kring Kebenkaise. Köp eller låna boken "Klättring i Kebnekaise", där finns många toppturer av olika svårighetsgrad beskrivna. En del är i princip scrambling.

Ett annat tips är Stora Syltraversen. Det är en spektakulär tur med några korta klätterpassager (en grad 3 och en grad 4 ungefär), en kort firning, en del scrambling samt mycket vandring längs med kammarna. Det finns andra leder i sylmassivet som är beskrivna på Östersunds klätterklubbs hemsida.
Tack, det känns som Tarfala passar oss att komma igång med toppturer, och i lite mer känd terräng. Stora Syltraversen låter spännande, kan bli en senare gång.

Hur är det med helikptertrafik och -ljud i Tarfala? (På Keb fjällstation stör det mig mycket med all flygtrafik)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas.O Plats i Lappland? Fjällvandring 2
pergit Bron över Handölan på plats? Fjällvandring 6
Str85 tips på plats Fjällvandring 7
Onesport Plats för "basläger" Ahkka Fjällvandring 13
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Joakim Ambrosson Plats i bil till/från Jotun v33 Fjällvandring 0
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
MoFF Fjällvärden - en mörkare plats. Fjällvandring 10
fjall01 Bron i Kaskasvagge på plats Fjällvandring 0
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
Plats i bil till LOFOTEN Fjällvandring 0
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
mkruse Lite tips på tider. Fjällvandring 0
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
camoscio Lite Norge-bilder Fjällvandring 1
Airfoil Dags nu för årets vandring, funderar lite. Fjällvandring 4
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Eilert Fjällvandring med möjlighet till att ta lite matfisk. Fjällvandring 1
resomaja Nödutrymmen i fjällstugorna och lite gnäll Fjällvandring 7
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
lampsia Ultra Lite Poncho Fjällvandring 1
niklaz Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var? Fjällvandring 12
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
The Lapp Lite tips för färden.. Fjällvandring 6
avslut1008 Lite vatten! Fjällvandring 0
fson Lite mer fjällbilder i höstrusket? Fjällvandring 22
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
MagdalenaS Vandring kring Sylsjön -lite info Fjällvandring 0
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
barre Lite bilder från Trollheimen Fjällvandring 9
diamondsutra Vandra i Norge + möta lite människor Fjällvandring 2
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
pack Lite slöläsning Fjällvandring 0
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
lizardking M90 kängor å lite andra frågor Fjällvandring 46
mippe Lagt in lite foto.. Fjällvandring 0
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Linda G Singel i salto i juli - nån mer? Fjällvandring 2
Anders_sthlm Mer om Mårma. Fjällvandring 18
tiddelipom Mer Sarek! Fjällvandring 9
sools Bli mer fjällvan ? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...