Köpa mat på plats eller ta med

Jag skall vandra i Kebnekaisefjällen med min dotter i början av augusti. Då det är första gången dottern följer med vill jag minimera packningen så långt det är möjligt. Är det någon som i grova drag kan tala om hur mycket dyrare det är att köpa mat (frystorkad, pulver etc) på Kebnekaise fjällstation jämfört med hemmaplan i Stockholm?
 
Jag har aldrig handlat på Kebne. fjällstation men jag kan tipsa om att Överskottsbolaget (ÖB) hade Blå Bands frystorkade mat för bara 25:-/port. Riktigt billigt. Jag handlade i o f s i Trollhättan igår men ÖB i Stockholm kanske har samma pris. Utgångsdatumet var inte på nån förpackning före 2007 så det var inget gammalt överblivet smäck. Värt för dig å kolla tycker jag.

Mvh,
Anders
 
engel; sa:
Jag har aldrig handlat på Kebne. fjällstation men jag kan tipsa om att Överskottsbolaget (ÖB) hade Blå Bands frystorkade mat för bara 25:-/port. Riktigt billigt. Jag handlade i o f s i Trollhättan igår men ÖB i Stockholm kanske har samma pris. Utgångsdatumet var inte på nån förpackning före 2007 så det var inget gammalt överblivet smäck. Värt för dig å kolla tycker jag.

Mvh,
Anders

Det var ett bra tips. Jag jobbar inte så långt från ÖB i Ulriksdal så jag åker dit och tar en titt.

Tack
Jörgen
 
Samma pris på ÖB i Uppsala för ett par veckor sedan så det verkar finnas på fler ställen.
Rekommenderar ej Tandoorikyckling. Smakade inget vidare.
 
engel; sa:
Jag har aldrig handlat på Kebne. fjällstation men jag kan tipsa om att Överskottsbolaget (ÖB) hade Blå Bands frystorkade mat för bara 25:-/port. Riktigt billigt. Jag handlade i o f s i Trollhättan igår men ÖB i Stockholm kanske har samma pris. Utgångsdatumet var inte på nån förpackning före 2007 så det var inget gammalt överblivet smäck. Värt för dig å kolla tycker jag.

Mvh,
Anders

Va, överblivet smäck? Kan frystorkat bli för gammalt? Precis varit ute i 2 veckor runt keb och den färskaste frystorkade vi hade gick nog ut sig 2001 :)
 
Att handla mat på fjällstationer brukar vara tämligen dyrt, dessutom kan utbudet vara väldigt begränsat. Blå band gör förvisso hyfsade soppor men varning utfärdas för deras Kalops. Riktigt vidrig, både lukt och smak. Går inte ner ens efter en rejäl dagstur. Det bästa är att torka din mat själv. Skär kött i tunna strimlor, marinera och torka i ugnen (på galler med bakplåtspapper på) 50-75 grader över natten 8-12 timmar.
Ta med lite torkad frukt, ex. mango, ananas, papaya. Går säkert hem hos dottern! Plus massvis med choklad. Så bra för energin och humöret.

Go tur!
 
jamten; sa:
Att handla mat på fjällstationer brukar vara tämligen dyrt, dessutom kan utbudet vara väldigt begränsat.

Jag har snarare en uppfattning om att just Kebstationen inte är så farligt dyr. Just eftersom det går dagliga helikopterturer dit (vintertid bandvagn) så är maten förhållandevis billig för att vara i väglöst land. Men självklart är det dyrare än hemmagjort alt. hemmaköpt. Nu är det ett tag sedan jag kollade torrmat men skulle gissa att du får lägga ca 10:-/extra per portion i Keb. Fråga dem själva, telefon och email fungerar till Keb.

Vad som sedan är värt vad pengamässigt det är upp till dig. Det kanske är värt en slant att inte avskräcka dottern ;)
 
Färdkost.....

iskjnbr; sa:
Jag skall vandra i Kebnekaisefjällen med min dotter i början av augusti. Då det är första gången dottern följer med vill jag minimera packningen så långt det är möjligt. Är det någon som i grova drag kan tala om hur mycket dyrare det är att köpa mat (frystorkad, pulver etc) på Kebnekaise fjällstation jämfört med hemmaplan i Stockholm?

Hej !

På "Lidl" har dom frystorkat för 10 kr per förpacking. Blir faktiskt riktigt mätt av en sådan, har ätit dom mycket, har precis varit och köpt 13 st.

Jesper
 
Re: Färdkost.....

thegedd; sa:
På "Lidl" har dom frystorkat för 10 kr per förpacking. Blir faktiskt riktigt mätt av en sådan, har ätit dom mycket, har precis varit och köpt 13 st.

Jesper

Har du några favorit respektive icke favoriträtt av dessa varianter? Namn och fabrikat på rätterna?

Thure
 
Re: Färdkost.....

Hej !

På "Lidl" har dom frystorkat för 10 kr per förpacking. Blir faktiskt riktigt mätt av en sådan, har ätit dom mycket, har precis varit och köpt 13 st.

Jesper

Det skall ju gå att äta också. En bukfylla är inte tillräckligt för mig på fjället. Jag köpte något billigt tyskt för ett par år sedan som inte gick att äta bokstavligen.
 
Re: Re: Färdkost.....

crazy; sa:
Hej !

På "Lidl" har dom frystorkat för 10 kr per förpacking. Blir faktiskt riktigt mätt av en sådan, har ätit dom mycket, har precis varit och köpt 13 st.

Jesper

Det skall ju gå att äta också. En bukfylla är inte tillräckligt för mig på fjället. Jag köpte något billigt tyskt för ett par år sedan som inte gick att äta bokstavligen.

Hej !

Smaken är som baken !

Märket heter Riso Fino och det finns Chicken curry eller Mexican style, finns också pasta med olika smaker.

Jesper
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
89377 Köpa spritbränsle i Undersåker Fjällvandring 6
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
Namn Köpa T-Sprit i Kiruna/Kebnekaise Fjällvandring 7
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
gladegp Köpa lösa vibramsulor? Fjällvandring 3
Norris Var köpa fjällflora i fickformat? Fjällvandring 8
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
Kroppe Köpa isyxa, vad tänka på? Fjällvandring 11
CyberJunkie Vad INTE köpa begagnat? Fjällvandring 20
Siwe Köpa Kängor Fjällvandring 2
zeromaker Köpa Kängor Fjällvandring 12
XAdamX Köpa kängor på nätet? Fjällvandring 4
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.