Mat och matlagning på fler dagars vandring

Jag tänkte bara höra med er som är lite mer insatta än vad jag är på det här med matlagning på längre vandringar där man oftast bär med sig frystorkad mat.
Vad har ni med er för redskap för att tillaga maten? Hur går ni till väga? Vad äter ni ur?
Brukar ni ha med er en termos? Bör man ha med sig en termos? Hur förpackar ni maten?

Tack på förhand!
 
Frystorkad mat är bara ett alternativ till mat man kan ha med sig, soppor, pasta, ris, cous-cous, gröt mm är andra bra alternativ. Själv har jag sällan med mig frystorkad mat idag, och om jag har det är det bara till kvällsmålet. Frukost är gröt och kanske någon macka+te/kaffe, Lunch någon pastarätt eller soppa förstärkt med linser eller pasta.
Lagar maten gör jag på köket och äter gör jag ur en plastkåsa med en spork. Till den varma drycken har jag även med mig en plastmugg (det går även med kåsan om den inte är upptagen till maten). En liten värmetålig plastslev och minivisp underlättar matlagningen. Kåsan har invändig dl markering vilket är praktiskt när man skall mäta upp vatten till mattlagningen. Vatten kan man dricka direkt ut en 0,5l PET flaska som man har med sig på vandringen.

Går givetvis att äta en del frystorkade rätter direkt ur förpackningen efter att maten svällt i varmt vatten, men jag tycker det blir bättre tillagat i kastrullen varför jag äter ur kåsan. Är man ensammen kan man ju givetvis äta direkt ur kastrullen.

Maten mäter jag upp hemma i färdiga portionspåsar beroende på hur många vi är på turen. Förpackar i vanliga 1 liters plastpåsar som jag knyter ihop för att skydda mot fukt, skriver mängd vatten och koktid med tuschpenna på utsidan av resp påse.
Termos har jag bara med på vinterturer, på sommarturer använder jag köket. Går du däremot på stugtur på sommaren kan du överväga att lämna köket hemma och ta med en termos istället för varm dryck på dagen då matlagningsmöjligheter finns i stugorna.
 
Jag tänkte bara höra med er som är lite mer insatta än vad jag är på det här med matlagning på längre vandringar där man oftast bär med sig frystorkad mat.
Vad har ni med er för redskap för att tillaga maten? Hur går ni till väga? Vad äter ni ur?
Brukar ni ha med er en termos? Bör man ha med sig en termos? Hur förpackar ni maten?

Tack på förhand!

Jag brukar ha med ett multifuelkök, fotogenkök, vedkök eller gasolkök beroende på humör och klimat.
Till dessa spisar har jag i regel en kastrull och/eller en stekpanna i teflonbelagd aluminium eller rostfritt stål.

På vinterturer har jag med mig termos, vår sommar och höst brukar den stanna hemma.

Frystorkad mat brukar jag äta direkt ur påsen, hemmatorkad mat äter jag ur kastrull.

Hemmatorkad mat har jag med mig i återförslutningsbara plastpåsar eller plastlådor.

På vintern har jag oftast färsk mat.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
Använder mig av min Kellt kettle för att få varmt vatten sedan äter jag sådant som blir tillagat genom att blandas med varmvattnet.

Frukost: gröt, macka te/choklad, gröten tillagas genom att jag lägger ner havregryn i kokhett vatten rör om och låter st med lock på ett tag.

Lunch: varma koppen minestrone förstärkt med nudlar, eller annan varma koppen med macka

Kvällsmat: pulvermos med ölkorv, kanske lite rostad lök.

har nästan aldrig frystorkade färdiga rätter, sedan är jag rätt tålig vad det gäller att äta ungefär samma sak varje dag.

Äta brukar jag göra ur en plastlåda med lock, typ matlådeburk, med en spork, dricker ur en 3 dl kåsa.
 
Hemtorkat brukar slå köpepåsar med god marginal. Söker du friluftskokböcker får du flera tips. En hel del av dem finns här på recensioner, media, böcker.
Solo går det väl att äta ur kastrullen, i sällskap välj matkåsa. Kåsa för dryck är praktiskt. Långskaftad sked och slidkniven kommer du långt med.
go tur
 
Jag tänkte bara höra med er som är lite mer insatta än vad jag är på det här med matlagning på längre vandringar där man oftast bär med sig frystorkad mat.
Vad har ni med er för redskap för att tillaga maten? Hur går ni till väga? Vad äter ni ur?
Brukar ni ha med er en termos? Bör man ha med sig en termos? Hur förpackar ni maten?
Tack på förhand!
  1. Frystorkad mat? Helst inte!
  2. Redskap? På ensamturer: gryta, tamoj, grytmysare, grytlock/extraskål alt. bara lock av engångspajform, sked av värmetålig plast. Vattenflaska med drickventil, ibland vikkåsa. På familjeturer med barn eller annars när vi är flera: Trangia med gasbrännare och två grytor, i övrigt lika ovan.
  3. Hur går ni tillväga? Häller vatten över en portion hemmatorkad maträtt i grytan, rör om, låter stå en stund medan jag riggar läger, kokar upp och låter sjuda i 30 sek - 3 min beroende på maträtten, stoppar in grytan i grytmysaren, väntar ca 10 min medan jag riggar resten av lägret. Har jag lust med mer "matlagning" än så, experimenterar jag med "lösa" kryddor och tillsatser och/eller låter delar av maträtten (t ex bulgurgryn, grönsaker, hummous) svälla separat över den kokande grytan i den skål som utgör locket.
  4. Vad äter ni ur? Grytan eller matskålen/grytlocket; är vi fler än två - ur var och ens resp. kåsa.
  5. Termos? Nej, väger mer än det smakar (men jag gör inga rena vinterturer).
  6. Hur förpackar ni maten?
    Den helt torra hemmatorkade: kraftigt hoppressad i plastpåsar, mat med vassa bitar i tjocka påsar typ Risentas fröförpackningar.
    Större mängder ej portionsförpackad "mjuk" mat enligt ovan, t ex smör, jordnötssmör, torkad hummouspasta, tahinaimpregnerade frukostflingor: i tät plastask "fodrad" med matfolie.
    Övrig mat som innehåller mycket fett och kan bli mjuk/kladdig: pressad till "bars", portionsvis insvepta i matfolie.

    Har experimenterat med vacuumförpackning, men att pressa det mesta till "bars" och "läder" vinner terräng.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
perlarsson Matlagning i Norge Fjällvandring 6
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.