Köpa spritbränsle i Undersåker

Jag planerar en fjällvandringstur runt Vålådalen om några veckor, skrev tidigare och frågade om tips i en annan tråd här. Först idag kom jag på att eftersom jag ska flyga (Köpenhamn till Trondheim) kan jag inte ta med mig spritbränsle hemifrån! Har funderat en del men har inte hittat någon bra lösning.

Jag brukar använda tenol, men origonol ska visst gå lika bra. Det brukar krävas en ganska välsorterad bensinmack för att det ska finnas (eller en marinbutik, men det räknar jag inte med i fjällen :)).
Är detta något man kan köpa på fjällstationerna, specifikt Vålådalens?

I övrigt finns följande stopp på resan, ifall någon får en snilleblixt:

- Flyget kommer fram till Trondheim sent på natten och tåget går 7 på morgonen dagen efter. Vad jag kan se finns det inga bensinmackar nära tågstationen.

- 20 minuters paus i Storlien. Där finns en mack en bit bort men det blir riskabelt med så lite tid.

- I Undersåker verkar det ha funnits en mack på Fjällfararvägen 10 (?), och nu ser det ut att ligga nåt skiduthyrningsställe där. Annars inga bensinmackar i närheten.

- Taxi från Undersåker till i närheten av Vallbo. Helst börjar jag där snarare än vid Vålådalen eftersom det blir så långt att gå annars. Men hellre gå 8 km extra än kall mat i 6 dagar. :)

Det borde inte vara så svårt men just nu känns det lite knepigt! Tacksam för tips.
 
Det finns en shell mack jättenära flygplatsen. Några hundra meter från ingången till terminalen. Även jättenära tågstationen på flygplatsen. Tror den har ganska långa öppettider. Men hur välsorterad den är vet jag inte. Den har väl mest läsk och korv kan jag tänka mig

I Undersåker finns det nog ingenstans att köpa. Om det inte finns på ICA
Annars kanske ringa fjällstationen i vålådalen och kolla. Dom har ju en liten butik, dock inte så stor
 
Så här ser det ut vid trondheims flygplats.

1. ingång till terminalen.
2. Tågstation
3. Shell
 

Bilagor

  • vearnes.JPG
    vearnes.JPG
    31.6 KB · Visningar: 400
Om det är några veckor kvar kan du ju alltid ringa/maila den lokala ICA-handlaren och se om de kan ta hem det du behöver. Om inte kan du fråga om du kan skicka det du behöver till dem och hämta upp det om du ändå kanske ska köpa lite färskvaror till de första dagarna... ICA Nära Strandbergs har öppet alla dagar 9-19.

Tyvärr verkar de bara vara frimärksombud åt posten, annars hade du kunnat skicka paket till dig själv...

0647-66 45 66
sara.sommar@nara.ica.se

http://www.ica.se/butiker/nara/are/strandbergs-521/start/
 
Tack, kanonsvar båda två!
Ska ringa Shell-macken och i andra hand ICA Undersåker och kolla. Shell ser ut att vara på vägen till tågstationen så det är ju perfekt.

Men vilken tur att jag började kolla på karta var flygplatsen faktiskt ligger! Bokade nyss om tågbiljetten så att vi åker direkt från Hell istället för att åka in till Trondheim station helt i onödan... :D

Det är inte någon som råkar veta om det går bra att sova/vila över natten på Vaernes, om man kommer fram på natten och har anslutande tåg på morgonen?
 
Lägger till mina erfarenheter här ifall någon annan letar efter svar:

Shell-macken i Vaernes hade inget jag kände igen. De rekommenderade nån parafinprodukt men den fungerade inte i Trangia. Fanns även 3L-dunk med "bioetanol", vet inte om det kan fungera?

ICA i Underåker hade bara tändvätska, fast jag vet inte om de hade kunnat ta hem det om jag hade ringt. Istället tog taxin mig till XL bygg där jag hittade T-röd.

Däremot säljer de spritbränsle att köpa i Vålådalen och i vissa av stugorna. Jag behövde mycket mindre bränsle än jag hade räknat med eftersom det ju fanns gasolspisar i alla stugor... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
Namn Köpa T-Sprit i Kiruna/Kebnekaise Fjällvandring 7
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
gladegp Köpa lösa vibramsulor? Fjällvandring 3
Norris Var köpa fjällflora i fickformat? Fjällvandring 8
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
Kroppe Köpa isyxa, vad tänka på? Fjällvandring 11
CyberJunkie Vad INTE köpa begagnat? Fjällvandring 20
Siwe Köpa Kängor Fjällvandring 2
zeromaker Köpa Kängor Fjällvandring 12
XAdamX Köpa kängor på nätet? Fjällvandring 4
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Slitvargen Undersåker på morgonen vidare till Vålådalen Fjällvandring 12
rodica Dela taxi Undersåker station till Vålådalen 31 juli? Fjällvandring 0
ivansflinta Buss från Undersåker Fjällvandring 8
Daniel K [Intresse-koll]: Dela taxi Undersåker-Vålådalen fredag 23/8 Fjällvandring 0
skogsvakt Förbindelser undersåker-vålådalen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.