Köpa isyxa, vad tänka på?

Jag skall köpa en isyxa för vandring/toppbestigning. Det finns ju en del att välja mellan vad gäller form, material och pris. Vad bör man tänka på vid val av isyxa?

Mvh,
Kristian
 
Amatörens val...

Jag är bara amatöralpinist, men har ändå testat några yxor. Skulle ja köpa en egen skulle det nog bli Grivel Air Tech, ca 55-60 cm lång. Varför?

Den är ganska lätt. Den har ett oerhört bra blad som tål att bankas i mycket sten och som biter bra i is. Den har ett starkt skaft som tål att man använde den till det mesta. Skönt handtag. Bra "Adze".

Längden väljer jag pga att den blir lätt att få med i ryggan och att det är lättare att köra ner ett kort skaft än ett långt i brant terräng. I mindre brant terräng behövs inte yxan så mycket.

Ska du bara ha yxan till att gå på glaciärer kanske du ska titta på något lättare, som t.ex. Grivel Air Tech Racing eller någon av lättviktarna från Camp på http://www.northstar.se

Men en Grivel AirTech är mer allround. Kan allt och väger lite.

/Björn

[Ändrat av Vandrare 2002-11-19 kl 15:32]
 
Tack för svaret. En sak som jag kom att tänka på. Vissa isyxor har rakt skaft, andra har lite böjt skaft. Någon som vet för och nackdelar med respektive?
 
Användsningsområdet...

Kroppe; sa:
Tack för svaret. En sak som jag kom att tänka på. Vissa isyxor har rakt skaft, andra har lite böjt skaft. Någon som vet för och nackdelar med respektive?

Det hela beror på användningsområdet. Isyxor med rakt skaft används till "klassiska" isyxtekniker, d.v.s. "lite av varje", såsom att köra ned i snön som ankare, self-arrest etc. Nackdelen med den här designen är vid väldigt brant is (strax under 90 grader och över till överhängande), där antinden A) knogarna kommer väldigt nära isen och riskerar att slås i/klämmas mellan isyxa och is eller B) "vicka ur" isen, eftersom svingen och "ishugget" hamnar "i vinkel" mot själva skaftets hävstångsbelasntning.

Ett böjt skaft ger på väldigt brant och överhängande terräng således fördelar, men har nackdelar när det gäller mer "klassiskt" isyxarbete. De brukar vara dåliga, för att inte säga värdelösa, när det gäller att använda som ankare i snö medelst "trycka ned skaftet i snön"...

Skall du TÄVLA i isklättring gäller normalt sett böjda skraft och gärna med små "handlebars" och fingerkrokar och annat elände på isyxan.

För allt "vanligt" isyxarbete (allt som jag, efter att ha klättrat is och mixat i några år, t.ex.) funkar en yxa med rakt skaft precis lika bra.

Själv gillar jag den gamla "black prophet" från Black Diamond eller "X-15" som i princip var samma yxa fast med smitt "huvud". För lite flackare turer använder jag själv en ganska lång (65 cm?) isyxa från Grivel som jag tror heter Nepal eller något liknande. Helt svart isyxa, som är väldigt lätt för sin storlek.

Lycka till.

/Kotten
 
Tack igen! Jag ska dock inte isklättra utan bara använda yxan på glaciärer och i brant terräng. Anledningen till att jag frågade om skaftet var att jag har för mig att jag även sett yxor som inte är gjorda för klättring med lite böjt skaft.

/K
 
Lite tester

Om du kollar bland isklättringen så hittar du en länkk som jag har skickat in. Dom har testat lite allt möjligt så titta där så får du nog lite ideer. Man vill ju hitta en man trivs med som inte kostar mer än den behöver.
 
Isyxa

Skall du ha isyxan till klassisk alpinism skulle jag ge rådet att undvika de lättaste yxorna. Mixad klättring (även lätt sådan) sliter mycket på yxan. Jag valde bort Air Tech när jag skulle köpa yxa för många år sedan eftersom jag tyckte att den kändes för klen. Jag ångrar mig inte. Min "pansaryxa" Stubai Sierra är vid det här laget tämligen sliten, och jag törs knappt tänka på hur en Air Tech hade sett ut efter samma behandling.

Skulle jag köpa ny yxa idag skulle det nog bli en Mountain Technology
http://www.mountaintechnology.co.uk/

Jag är 182 cm och har en yxa som är 70 cm och en som är 65. Det tycker jag är lagom längd på en alpin yxa.

Peter
 
Tack så jättemycket för alla svar. Jag är oxå 182 och det är framför allt längden på yxan som är det svåraste att bestämma. Som någon sa så använder man kanske inte yxan så mycket i flack terräng. Och i brant terräng kanske det är skönare med en lite kortare yxa. 65 cm verkar ganska lagom.

Peter, vet du vart man kan köpa Mountain Technology? Jag bor i Stockholm.

/K
 
NorthStar har

Vet ingen butik i Stockholm som har Mountain Technology, men yxorna går att köpa via http://www.northstar.se/ .

Polarn har en Mountain Axe som jag tycker är jättefin. Själv kör jag vidare med min slitna Grivel Air Tech. Skulle nog hellre välja en Mountain Technology om jag funderade på att köpa nytt idag.
 
Lägger min röst på Air Tech Racing. Men det beror som sagt helt på vad du ska använda den till.
Jag har sagt det förr men jag säger det igen. En isyxa är värdelös om man inte vet hur man ska hantera den. Gå en kurs om du inte kan det. Då får du nog oxå tillfälle att pröva många olika modeller.
 
Jag har gått en enklare kurs i USA men vill gå nån mer avancerad kurs. Till en början ska yxan användas till enkel alpinism och branta toppturer med skidor. Måste vara tålig.

Det är intressant att folk har sån koll på yxor och även väldigt bestämda uppfattningar. Yxorna ser ju tillsynes ganska lika ut. Om man jämför med exempelvis ryggsäckar som kan ha hur många detaljer och funktioner som helst.

Det lutar nog åt Mountain Technology fast Mountain Axe känns lite overkill för en amatör. Kanske ska börja med en Glencoe istället.

Förvånande att bara en har rekommenderat Black Diamond.

Åter igen, tack för alla svar.

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
89377 Köpa spritbränsle i Undersåker Fjällvandring 6
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
Namn Köpa T-Sprit i Kiruna/Kebnekaise Fjällvandring 7
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
gladegp Köpa lösa vibramsulor? Fjällvandring 3
Norris Var köpa fjällflora i fickformat? Fjällvandring 8
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
CyberJunkie Vad INTE köpa begagnat? Fjällvandring 20
Siwe Köpa Kängor Fjällvandring 2
zeromaker Köpa Kängor Fjällvandring 12
XAdamX Köpa kängor på nätet? Fjällvandring 4
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Jojosurf Jojoleden - stegjärn & isyxa? Fjällvandring 21
tingdahl Var hyra isyxa/stegjärn Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.