Köpa isyxa, vad tänka på?

Jag skall köpa en isyxa för vandring/toppbestigning. Det finns ju en del att välja mellan vad gäller form, material och pris. Vad bör man tänka på vid val av isyxa?

Mvh,
Kristian
 
Amatörens val...

Jag är bara amatöralpinist, men har ändå testat några yxor. Skulle ja köpa en egen skulle det nog bli Grivel Air Tech, ca 55-60 cm lång. Varför?

Den är ganska lätt. Den har ett oerhört bra blad som tål att bankas i mycket sten och som biter bra i is. Den har ett starkt skaft som tål att man använde den till det mesta. Skönt handtag. Bra "Adze".

Längden väljer jag pga att den blir lätt att få med i ryggan och att det är lättare att köra ner ett kort skaft än ett långt i brant terräng. I mindre brant terräng behövs inte yxan så mycket.

Ska du bara ha yxan till att gå på glaciärer kanske du ska titta på något lättare, som t.ex. Grivel Air Tech Racing eller någon av lättviktarna från Camp på http://www.northstar.se

Men en Grivel AirTech är mer allround. Kan allt och väger lite.

/Björn

[Ändrat av Vandrare 2002-11-19 kl 15:32]
 
Tack för svaret. En sak som jag kom att tänka på. Vissa isyxor har rakt skaft, andra har lite böjt skaft. Någon som vet för och nackdelar med respektive?
 
Användsningsområdet...

Kroppe; sa:
Tack för svaret. En sak som jag kom att tänka på. Vissa isyxor har rakt skaft, andra har lite böjt skaft. Någon som vet för och nackdelar med respektive?

Det hela beror på användningsområdet. Isyxor med rakt skaft används till "klassiska" isyxtekniker, d.v.s. "lite av varje", såsom att köra ned i snön som ankare, self-arrest etc. Nackdelen med den här designen är vid väldigt brant is (strax under 90 grader och över till överhängande), där antinden A) knogarna kommer väldigt nära isen och riskerar att slås i/klämmas mellan isyxa och is eller B) "vicka ur" isen, eftersom svingen och "ishugget" hamnar "i vinkel" mot själva skaftets hävstångsbelasntning.