Fryspåsar eller vacuumförpacka mat?

Hejsan,

Ska iväg på ca 8 dagars vandring,och funderar på hur man bäst förpackar maten.

Hade tänkt blanda ihop olika torra varor som snabbris/couscous med olika andra torrprodukter av bla blåband och knorr. Dvs inget som jag torkat själv,men som är torkat,ja ni fattar ;)
Och till detta då använda bla ölkorv.

Så till frågan. Funkar det fint att göra matportioner och ha i fryspåsar,eller är det bättre att vacuumförpacka?

Visst,man hittar vacuummaskiner för ca 500 kr,men man får väldigt många påsar för denna summa med..

Sen kanske det är smidigare med vacuumförpacning,då man lär ha med sig nötter osv..eller har ni detta i påsar med?
(Risken finns kanske att fryspåsarna inte håller,och man har 5 dagars maträtter utspritt i väskan/ i en större påse....)

Hur gör ni gott folk? :)
 
ziplock

Jag använder ofta ziplock-påsar, det finns olika märken, vanligast är nog Toppits.
Det är enkelt förklarat en plastpåse med en dragkedja att stänga den med.
Dessa passar utmärkt för ditt bruk, det finns som en liter eller fyra liter. (Andra märken kan ha andra storlekar.)
De små passar utmärkt för portioner, du har möjlighet att koka upp vatten och hälla rätt i påsen och låta det dra i den, eller töm påsen i grytan med vatten om du vill använda samma påse många gånger.

Torkar du mat själv istället för att använda torrvaror ökar vacuumpackning hållbarheten, men det ska inte behövas till ditt tänkta användningsområde.

Fördelar framför vanliga fryspåsar är att dessa har något tjockare plast än de flesta vanliga påsar och håller därmed bra, dessutom är de enkla för nötterna, öppna dragkedjan, ät, stäng dragkedjan och så har du en förseglad påse.
 
Ok,tack för svar =)

Trodde man var tvungen att ha en speciell sorts plast (som inte är skadlig),om man hade tänkt tillbereda maten direkt i påsen. Men detta kanske funkar fint då :)

Så tex att bara hälla varmt vatten över en mix med mannagryn och mjölkersättning ska tex funka? Eller behövs kastrull till detta?
Likadant är det ju med ris,som ska kokas ca 3 minuter...Men det kanske funkar i påsen det med?
Hade ju varit toppen i så fall :) Slippa disk :)
 
Så länge det är snabbkokande så fungerar det att bara hälla kokande vatten i påsen, t.ex snabbris, snabbmakaroner, lättkokta havregryn och troligen mannagryn också med mera.
Har det en koktid på ca 3 minuter så ska det gå fint, men tänk bara på att vattnet som svalnar i påsen gör att koktiden förlängs.

Jag brukar göra havregrynsgröt i sådan påse, häller i vatten och ser till att allt av havregrynen blir blött, stänger påsen, isolera den gärna i sovsäck/jacka/fleecetröja eller något liknande.
Efter 5 minuter tar jag fram påsen och rör om, så 5 nya minuter i isolerande plagg. Färdigt att äta.
Det fungerar också utan isolering, men är det en kall och trist dag så är det inte så kul att få äta mat som är pissljummen till slut.
 
Ok,,tack så jättemycket för svar :)

Kommer förpacka allt i portioner i vanliga fryspåsar,och sedan ta med ett par ziplock i väskan, att använda vid de tillfällen där man har dåligt med diskmöjligheter :)

Känns skönt att man slipper köpa en vacuumförpackare,sparar hellre den pengen och lägger på ett bättre kök :)

Tack än en gång. :) utsidan är fantastisk med kunnigt folk och snabba svar,som inte dömer en om man ställer idiotfrågor ;)
 
Jag använder också Toppits fryspåsar/ziplock. Har testat den som LightDan nämner, men också en annan blå fryspåse från Toppits med mer klassisk återförslutning (har för mig det är den med dubbel förslutning). Den är märkt på kartongen att klara vatten upp till 90 grader. Det är troligtvis, som ofta annars, en säkerhetsmarginal på det också. Har iaf inte upptäckt någon tendens till att plasten är på väg att smällta.

Ett tips är att fixa en food cozy till påsen ifall du vill hälla vattnet direkt i påsen. Då håller sig maten varm länge. Mina egna torkade rätter får stå i minst 10 minuter och är fortfarande rejält varma då. Kan du få tag på Thermoreflekt så är det ett bra material att göra en utav. Annars fungerar det hyffsat med bubbelplast eller något annat isolerande och gärna värmereflekterande som Biltemas Snö och Solskydd.

Vacuumpackning kan jag tänka mig fungerar bäst ifall man vill tillaga rätterna i kastrullen istället. Bortsett då från övriga fördelar det ger.
 
(...) Ett tips är att fixa en food cozy till påsen ifall du vill hälla vattnet direkt i påsen. Då håller sig maten varm länge. Mina egna torkade rätter får stå i minst 10 minuter och är fortfarande rejält varma då. Kan du få tag på Thermoreflekt så är det ett bra material att göra en utav. Annars fungerar det hyffsat med bubbelplast eller något annat isolerande och gärna värmereflekterande som Biltemas Snö och Solskydd.
(...)
Skriver under på grytmysarens ("pot cosy") allmänna förträfflighet. Största delen av min matlagning sker genom att de hemmatorkade maträtterna får återvattna och "koka" färdigt i grytmysaren, dit de flyttas efter endast ett kort uppkok. Dramatiskt bränslebesparande, utöver att man får njuta av riktigt varm mat (den brukar fortfarande vara för varm efter 10 minuter i grytmysaren).
Thermoreflekt är bra, men aluminiumytan är inte särskilt slitstark. Byggaffärer brukar dessutom bara sälja hela rullar på tiotals längdmeter, så det gäller att ha tur, när man ber om en spillbit, alternativvt försänkningar i byggbranschen.
Annars är ett tunt uttjänt (eller nytt billigt) ligg- eller sittunderlag av skumplast perfekt att skära till och tejpa ihop till en skräddarsydd grytmysare, som passar perfekt till just den gryta du använder. Den blir mer stryktålig än Thermoreflekt och nästan lika effektiv

Min erfarenhet av zip-påsar är inte lika entydigt positiv som andras i denna tråd. Som engångsförpackning blir de ju rätt dyra - skall de inte återanvändas är det enklare, billigare och mindre skrymmande att bara tejpa igen påsen. Till flergångsanvändning (t ex som snacks-påse under färden) är de inte helt funktionella. Zip-låset är onödigt pilligt att hantera, särskilt med frusna händer och efter att det blivit förorenat av småpartiklar från både maten och omgivningen.
Jag kör numera med vanlig påsklämma avv minsta storlek till sådant som öppnas och stängs ofta (den kläms fast i påskanten för att inte tappas, när påsen är öppen). Påsklämma storlek större funkar lika perfekt som vattentät stängning av sovsäckspåsen och dylikt - enklare, lättare och faktiskt säkrare, än bylsiga och svårhanterliga rullstängningar med kardborre som fastnar överallt.

Bra påsar till sådan hård, torkad mat som annars gärna nöter hål på tunn plast är de sega påsar som frysta grönsaksblandningar brukar säljas i. Ett ännu kraftigare alternativ är Risentas (med flera) nöt- bön- och fröpåsar i olika storlekar. Brukar bli ett försvarligt lager av bägge sorterna över vintern, och mina vänner har slutat förundras över påslagret i min kökslåda ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4
Klofver Vandringsstavar eller inte? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.