Mat för fjällvandring

Vad ska man ta med sig för typ av mat vid fjällvandring?

Jag är nybörjare och tänkte väl ta tåget (eller flyg Kiruna) till Riksgränsen och sedan vandra ner mot Ritsem (Sarek Nationalpark). Tror inte jag kommer orka gå så långt som Sareks Nationalpark. Kommer väl välja någon led där det finns många fjällstugor i närheten eftersom jag vandrar ensam.

Finns det några affärer vid Riksgränsen eller någonstans utmed E10 där man kan köpa frystorkad (luftorkad) mat eller liknande att ta med sig på vandringen?

Ifall maten tar slut så vore det ju bra om man kan köpa mer någonstans.
:)

Har ingen koll på hur man ska göra med vatten heller. Dricka ur bäckar och försöka rena på något sätt?
Räcker det att koka vatten eller måste man ha reningstabletter och filter?
 
Fjällstationer och vissa stugor har försäljning av mat kolla på STFs hemsida. Fjällbäckar och sjöar har drickbart vatten utan rening och kokning, smakar bättre än kranvatten.
 
De gånger vi har varit uppe i norra Sverige och i Jämtlandsfjällen och vandrat har vi bara druckit vattnet direkt ur bäckar. Så länge vattnet är någorlunda snabbt rinnande i en bäck så går det bra att dricka (ingen av oss har i alla fall råkat ut för några problem). Drick dock aldrig vatten som varit stillastående.

Vad gäller mat så överlåter jag åt någon som vandrat där uppe, men ska du vandra ensam så rekommenderar jag att packa så LÄTT mat som möjligt så att du kan få med dig lite extra. Om det vill sig illa med väder kan man bli kvar någon dag mer än man tänkt sig. Aldrig fel att ha lite marginaler.
 
De gånger vi har varit uppe i norra Sverige och i Jämtlandsfjällen och vandrat har vi bara druckit vattnet direkt ur bäckar. Så länge vattnet är någorlunda snabbt rinnande i en bäck så går det bra att dricka (ingen av oss har i alla fall råkat ut för några problem). Drick dock aldrig vatten som varit stillastående.

Vad gäller mat så överlåter jag åt någon som vandrat där uppe, men ska du vandra ensam så rekommenderar jag att packa så LÄTT mat som möjligt så att du kan få med dig lite extra. Om det vill sig illa med väder kan man bli kvar någon dag mer än man tänkt sig. Aldrig fel att ha lite marginaler.

Så det kanske är onödigt att ta med sig reningstabletter och filter.
Hoppas det finns många bäckar där oppe så man inte blir utan vatten.
:)
Tack för hjälpen!
 
En halv liter vatten i en flaska och en kåsa lättillgängligt så du kan dricka då du passerar en bäck så klarar du dig.
 
Jag är nybörjare och tänkte väl ta tåget (eller flyg Kiruna) till Riksgränsen och sedan vandra ner mot Ritsem (Sarek Nationalpark). Tror inte jag kommer orka gå så långt som Sareks Nationalpark. Kommer väl välja någon led där det finns många fjällstugor i närheten eftersom jag vandrar ensam.

Finns det några affärer vid Riksgränsen eller någonstans utmed E10 där man kan köpa frystorkad (luftorkad) mat eller liknande att ta med sig på vandringen?

Ifall maten tar slut så vore det ju bra om man kan köpa mer någonstans.
:)

Nu vill jag inte framstå som någon glädjedödare, men jag måste flagga lite för att du som absolut nybörjare ska välja en annan färdväg och har lite funderingar och förslag.. :)

Vad du ska börja med att göra är att uppskatta hur många dagar du kommer att använda, sedan göra klart med maten Hemma, då får du en uppfattning Hur stor plats den tar.
Inte börja med den övningen på plats :)!

Din färdväg innebär att du kommer att gå från Riksgränsen mot Unna Allagas och därifrån finns det två vägval:
Alt 1, Antingen följa leden över den norska sidan för att komma ut vid Hukejaurestugen på den svenska sidan. Sedan vidare till Sitosjaure och Ritsem.
Alt 2, Från Unna Allagas går du ut på Kungsleden för att sedan efter Singi svänga höger och upp igenom Cuhcavaggi med riktning Sitosjaure stugorna.

Den norska sidan erbjuder Låsta stugor och ingen proviantering och jag kan nästan garantera en hel del snö i passen. Man får även göra ett par vad där i hyfsat strömt vatten som är lårdjupt.

Kan du använda/läsa/tolka karta och kompass?...för går du över på den norska sidan så lär det behövas då delar av leden är ändrad och inte går där den är markerad på kartan, vidare finns inga markeringar alls på en del av sträckan. Även vid dimma och regn kan sikten ibland vara snudd på noll.

Sträckan Sitosjaure-Ritsem är en bilväg i nära 20km. Kanske kan du ordna skjuts mot betalning, men det är ett kanske. Har du tur i massor så kan det stå någon stf cykel där. Annars får man vackert gå den sträckan och det kan ta musten/glädjen ur vem som helst!

Första gången kanske Kungsleden/delar av den är ett bättre alternativ?...på den kan du fortsätta ner till Vakkotavarre vid Ritsem-vägen och ansluta buss till till Gällivare/Kiruna.

Annars kan du svänga av vid Tjäkta och gå mot Nallo för att sedan fortsätta mot Vistas eller Tarfala.
Valen är många...men i dom senare alternativen finns stugor på betryggande avstånd och miljön är betydligt finare än vad du skulle få mellan Hukejaure och Ritsem.
 
Nu vill jag inte framstå som någon glädjedödare, men jag måste flagga lite för att du som absolut nybörjare ska välja en annan färdväg och har lite funderingar och förslag.. :)

Vad du ska börja med att göra är att uppskatta hur många dagar du kommer att använda, sedan göra klart med maten Hemma, då får du en uppfattning Hur stor plats den tar.
Inte börja med den övningen på plats :)!

Din färdväg innebär att du kommer att gå från Riksgränsen mot Unna Allagas och därifrån finns det två vägval:
Alt 1, Antingen följa leden över den norska sidan för att komma ut vid Hukejaurestugen på den svenska sidan. Sedan vidare till Sitosjaure och Ritsem.
Alt 2, Från Unna Allagas går du ut på Kungsleden för att sedan efter Singi svänga höger och upp igenom Cuhcavaggi med riktning Sitosjaure stugorna.

Den norska sidan erbjuder Låsta stugor och ingen proviantering och jag kan nästan garantera en hel del snö i passen. Man får även göra ett par vad där i hyfsat strömt vatten som är lårdjupt.

Kan du använda/läsa/tolka karta och kompass?...för går du över på den norska sidan så lär det behövas då delar av leden är ändrad och inte går där den är markerad på kartan, vidare finns inga markeringar alls på en del av sträckan. Även vid dimma och regn kan sikten ibland vara snudd på noll.

Sträckan Sitosjaure-Ritsem är en bilväg i nära 20km. Kanske kan du ordna skjuts mot betalning, men det är ett kanske. Har du tur i massor så kan det stå någon stf cykel där. Annars får man vackert gå den sträckan och det kan ta musten/glädjen ur vem som helst!

Första gången kanske Kungsleden/delar av den är ett bättre alternativ?...på den kan du fortsätta ner till Vakkotavarre vid Ritsem-vägen och ansluta buss till till Gällivare/Kiruna.

Annars kan du svänga av vid Tjäkta och gå mot Nallo för att sedan fortsätta mot Vistas eller Tarfala.
Valen är många...men i dom senare alternativen finns stugor på betryggande avstånd och miljön är betydligt finare än vad du skulle få mellan Hukejaure och Ritsem.

Jag hade nog inte tänkt att vandra så långt, det beror på vad jag orkar.

Tanken var bara att åka till Kiruna om jag flyger eller Riksgränsen om jag åker tåg och sedan kolla vilka leder som går däifrån och vandra en bit söderut. Tänkte hålla mig på Sverige sidan åtminstone och inte gå upp i några berg osv.

Jag vandrar så långt jag orkar och sen sätter upp tältet, tröttnar jag så vandrar jag tillbaka till Riksgränsen och tågstationen bara.

Hade nog inte riktigt tänkt igenom detta med snö på sommaren i fjällen.
:)
Min plan var väl mest att vandra, sätta upp tältet vid någon sjö, läsa en bok, bada och ta det lugnt. Vandra vidare nästa dag någonstans.

Så jag måste ha karta och kompass i fjällen även om lederna är uppmärkta?

Kanske bättre att inte vandra i fjällen alls utan mer inåt landet, Riksgränsen österut mot Kiruna kanske?

Jag har inte hunnit läsa på om några leder ännu så jag måste kolla upp detta med Kungsleden osv.

Tack för alla tips!
:)
Det känns som jag har mycket kvar att ta reda på innan jag åker.

Kanske ska dra och tälta någonstans i Uppsala län först och testa innan jag åker till fjällen för att se hur det funkar med packning, tält, kök, mat osv.
Testcamping! :)
 
Min plan var väl mest att vandra, sätta upp tältet vid någon sjö, läsa en bok, bada och ta det lugnt. Vandra vidare nästa dag någonstans.

Så jag måste ha karta och kompass i fjällen även om lederna är uppmärkta?

Kanske bättre att inte vandra i fjällen alls utan mer inåt landet, Riksgränsen österut mot Kiruna kanske?

Jag har inte hunnit läsa på om några leder ännu så jag måste kolla upp detta med Kungsleden osv.

Tack för alla tips!
:)
Det känns som jag har mycket kvar att ta reda på innan jag åker.

Kanske ska dra och tälta någonstans i Uppsala län först och testa innan jag åker till fjällen för att se hur det funkar med packning, tält, kök, mat osv.
Testcamping! :)

Att testcampa hemmavid över 2-3 nätter är väldigt bra, då får du lite känsla om utrustningen är funkis/mat mm, så det tycker jag att du ska göra.

Går man på kungsleden är det inget måste att ha karta, du lär inte gå vilse. Men däremot använder man kartan för att se hur terrängen ser ut framför en, ser man att det finns en sjö/bäck en kilometer framför en så går man heller dit och slår nattläger tex :)!
Hur långt man har till nästa stuga osv...
Men direkt badvänligt är vattnet oftast inte, ett snabbdopp kan funka ibland :)

Börja med att skaffa en karta över kebne-abisko område och läs på om Kungsleden, finns hur mycket som helst :).
Sedan kan du börja planera färdväg...roligare om man går i en båge istället för att gå fram och tillbaka samma väg.
 
Min plan var väl mest att vandra, sätta upp tältet vid någon sjö, läsa en bok, bada och ta det lugnt. Vandra vidare nästa dag någonstans.

Så jag måste ha karta och kompass i fjällen även om lederna är uppmärkta?

Kanske bättre att inte vandra i fjällen alls utan mer inåt landet, Riksgränsen österut mot Kiruna kanske?

Jag har inte hunnit läsa på om några leder ännu så jag måste kolla upp detta med Kungsleden osv.

( - )

Kanske ska dra och tälta någonstans i Uppsala län först och testa innan jag åker till fjällen för att se hur det funkar med packning, tält, kök, mat osv.
Testcamping! :)


Tummen upp för dina avslappnade, opretentiösa planer! (Fast bada i fjällsjöar är kallt! :))

Karta och kompass bör du alltid ha i fjällen och helst också i större skogsområden. Det är inte roligt att gå vilse!

Jag tror att du bör kolla kartor noggrannare när du planerar vandringar. Hade du gjort det så skulle du aldrig skrivit att du kanske borde undvika fjällen och gå från Riksgränsen mot Kiruna i stället. Kolla t.ex. på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ och välj "Fjällkartan" så förstår du vad jag menar.

Jag tycker att du som nybörjare borde gå på, eller nära, större leder.
Och jag tycker definitivt att du ska testvandra hemikring innan du ger dig iväg till fjälls eller på annan längre vandring. Det är mycket nyttigt att testa utrustningen innan det blir "allvar", så att man vet hur den fungerar och kanske kan göra en del ändringar/förbättringar i utrustningslistan.
 
Att testcampa hemmavid över 2-3 nätter är väldigt bra, då får du lite känsla om utrustningen är funkis/mat mm, så det tycker jag att du ska göra.

Går man på kungsleden är det inget måste att ha karta, du lär inte gå vilse. Men däremot använder man kartan för att se hur terrängen ser ut framför en, ser man att det finns en sjö/bäck en kilometer framför en så går man heller dit och slår nattläger tex :)!
Hur långt man har till nästa stuga osv...
Men direkt badvänligt är vattnet oftast inte, ett snabbdopp kan funka ibland :)

Börja med att skaffa en karta över kebne-abisko område och läs på om Kungsleden, finns hur mycket som helst :).
Sedan kan du börja planera färdväg...roligare om man går i en båge istället för att gå fram och tillbaka samma väg.

Hur menar du med att vattnet inte är badvänligt?
Är det för kallt att bada i fjällen?

Funderar på om jag är helt fel ute med att vandra i "fjällen". Jag kanske mer ska vandra inåt landet om det är varmare där så jag kan bada.

Kanske säkrast att ta med karta och kompass ändå så jag inte går helt vilse. Vet inte hur mycket folk som är ute och vandrar på lederna heller eller hur mobilmottagningen funkar i vildmarken.

Tack för alla tips!
:)
 
Tummen upp för dina avslappnade, opretentiösa planer! (Fast bada i fjällsjöar är kallt! :))

Karta och kompass bör du alltid ha i fjällen och helst också i större skogsområden. Det är inte roligt att gå vilse!

Jag tror att du bör kolla kartor noggrannare när du planerar vandringar. Hade du gjort det så skulle du aldrig skrivit att du kanske borde undvika fjällen och gå från Riksgränsen mot Kiruna i stället. Kolla t.ex. på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ och välj "Fjällkartan" så förstår du vad jag menar.

Jag tycker att du som nybörjare borde gå på, eller nära, större leder.
Och jag tycker definitivt att du ska testvandra hemikring innan du ger dig iväg till fjälls eller på annan längre vandring. Det är mycket nyttigt att testa utrustningen innan det blir "allvar", så att man vet hur den fungerar och kanske kan göra en del ändringar/förbättringar i utrustningslistan.

Så om jag förstår detta rätt nu så är det lite knepigare att vandra i fjällen än att vandra på andra ställen?
Pga kyla, dimma, berg, snö osv?

Även om jag håller mig till lederna så kan det vara lite jobbigare för en nybörjare?
Måste kolla upp detta med leder och kartor. Har inte hunnit fixa allt ännu.

Om lederna går genom snö och berg så kan det ju bli problem om jag inte är förberedd så jag vill väl helst gå på lättare ställen eller leder.

Jo min plan va väl lite "oplanerad". Tänkte väl bara dra iväg och ta det som det kommer men jag inser väl att det inte funkar så bra att göra det om man ska vandra i fjällen.
:)

Det var väl lite därför jag tänkte åka till Riksgränsen eller Kiruna då och sedan gå en bit på någon led och känna efter vad jag orkar med och om det blir för jobbigt eller uppstår problem så kan jag gå tillbaka.

Jag kan ju alltid åka någon annanstans och vandra vidare på något "varmare" eller lättare ställe sedan.

Har vandrat i Skuleskogen men inte tältat där så det kanske skulle passa mig bättre om fjällen blir lite för mycket för en nybörjare.

Tack för tipsen!
:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.