Mat för fjällvandring

Vad ska man ta med sig för typ av mat vid fjällvandring?

Jag är nybörjare och tänkte väl ta tåget (eller flyg Kiruna) till Riksgränsen och sedan vandra ner mot Ritsem (Sarek Nationalpark). Tror inte jag kommer orka gå så långt som Sareks Nationalpark. Kommer väl välja någon led där det finns många fjällstugor i närheten eftersom jag vandrar ensam.

Finns det några affärer vid Riksgränsen eller någonstans utmed E10 där man kan köpa frystorkad (luftorkad) mat eller liknande att ta med sig på vandringen?

Ifall maten tar slut så vore det ju bra om man kan köpa mer någonstans.
:)

Har ingen koll på hur man ska göra med vatten heller. Dricka ur bäckar och försöka rena på något sätt?
Räcker det att koka vatten eller måste man ha reningstabletter och filter?
 
Fjällstationer och vissa stugor har försäljning av mat kolla på STFs hemsida. Fjällbäckar och sjöar har drickbart vatten utan rening och kokning, smakar bättre än kranvatten.
 
De gånger vi har varit uppe i norra Sverige och i Jämtlandsfjällen och vandrat har vi bara druckit vattnet direkt ur bäckar. Så länge vattnet är någorlunda snabbt rinnande i en bäck så går det bra att dricka (ingen av oss har i alla fall råkat ut för några problem). Drick dock aldrig vatten som varit stillastående.

Vad gäller mat så överlåter jag åt någon som vandrat där uppe, men ska du vandra ensam så rekommenderar jag att packa så LÄTT mat som möjligt så att du kan få med dig lite extra. Om det vill sig illa med väder kan man bli kvar någon dag mer än man tänkt sig. Aldrig fel att ha lite marginaler.
 
De gånger vi har varit uppe i norra Sverige och i Jämtlandsfjällen och vandrat har vi bara druckit vattnet direkt ur bäckar. Så länge vattnet är någorlunda snabbt rinnande i en bäck så går det bra att dricka (ingen av oss har i alla fall råkat ut för några problem). Drick dock aldrig vatten som varit stillastående.