Nordvästra Rapadalen, vågar jag?

Har liten funderingar inför sommarens Sarektur. Är väldigt sugen på att ta mig upp mot Skarja på östra sidan av Oalgasj. Vi kommer att komma ner i Sarvesvagge från Luohttolako och vandra öster ut. Det som oroar mig sedan är vaden över Jågåsjgaskajegna jokken och Oalgasjjågåsj på väg norr ut mot Skarja. (vi tänkte fortsätta in i Alggavagge sedan) Är fullt medveten om att väder och temperatur sätter begränsningarna, men det vore väldigt intressant att höra era erfarenheter och tips. Har någon lite bilder vore det fantastiskt. Har många Sarekturer bakom mig så alernativrutter finns, vill här mest undersöka möjligheterna för denna rutt.

/ Backu
 
Visst är väl lite vitsen att få ett litet äventyr. Du har ju som sagt varit i sarek förr? Att inte veta allt är för mig det viktigaste. Man löser det på plats, altrrnativrutter finner man via kartan. Kör på och våga lev i ambivalens.
 
Den rutten har diskuterats tidigare på utsidan, och några har haft problem med nån av jåkkarna, andra (inklusive undertecknad) inte. Av det skälet håller jag med mBengtson, fundera inte på den saken förrän ni är på plats -eller snarare, förrän ni står i vattnet! En fingervisning om hur seriöst ett vad kan bli ges av hur stor glaciär den avvattnar, och båda dessa kommer från hyfsat stora glaciärer. Men som sagt, det kan visa sig att det bara är att kliva över. Som alltid: var försiktiga och vänd om det blir för svårt.
 
Problemet med de där två jokkarna är att de är smala och raka med kontinuerlig lutning ända ner till Rapaälven, så att de redan vid ganska måttliga vattenmängder kan bli besvärliga. Att de avvattnar två av våra större glaciärer underlättar ju inte heller.

Jag tillhör dem som passerat (länk) utan några som helst problem vid extremt lågvatten. Har du tidigare erfarenhet från några Sarekvandringar så håller jag med föregående svar om att det är lika bra och gå dit och se hur det ser ut när du väl är där.

Så här såg Jågåsjgaskajågåsj ut vilket ger lite känsla både för hur lite vatten jag hade och hur mycket vatten det kan vara att döma av stenfältet. Just här, strax ovanför sammanflödet med Rapaälven, så hade jokken två vattenförande armar med ungefär lika lite vatten i varje.
 

Bilagor

  • oiwerh.jpg
    oiwerh.jpg
    74.5 KB · Visningar: 683
Tack för svaren och bilderna. Alltid bra och kul att få höra andras tankar. Även om det är ungefär det som surrat i mitt eget huvud :) Ja vi får se hur vädret är och kroppen mår när vi kommer ner i sarvesvagge och ta beslutet där. Antar att det är snårskog hela vägen längs Stuor-Irkes men får hoppas att det betalar sig i några sarekälgar. Vi tänkte ta Vallevagge (som jag inte gått tidigare) upp mot Luohttolahko och ner mot Sarves så har ni tips på fina tältplatser eller andra sevärdheter så får ni gärna dela med er. Känns härligt och sitta och spana över Fjällkartan igen :)
 
Fint alternativ.

Hejsan,

Om vi börjar med tältplatserna så ligger en av mina favoritplatser i Sarek precis där Vallevagge möter Sarvesvagge. Om mitt minne går att lita på så tror jag att de absolut bästa platserna finns på västra sidan av bäcken som rinner ner genom Vallevagge. Man går över denna typ när man i princip kommit ner i Sarvesvagge och följer den sedan nedströms. Passerar ett gäng "terasser"/kullar där man kan hitta kanonfina tältplatser.

Vad det gäller norra Rapadalen gick jag där 2010, dagen efter ett av de absolut värsta regnväder som jag upplevt i fjällen. Rapaälven var stor som Amazonas och det var även väldigt mycket vatten i bäckarna som kommer ner från Ålkaj. Vaden var förvisso ganska svåra, men långt ifrån omöjliga. I bilden nedan syns livskamraten (som är 162 cm "lång") mitt i ett av vaden. Hade vaden visat sig vara helt omöjliga så var vår plan att ta sig upp till glaciären och ta oss över där. Det brukar "alltid" vara snöfritt på de nedre delarna av glaciärerna uppe på Ålkaj och dessutom är ju de väldigt plana, så det borde inte vara alltför svårt att knata över även om man inte har glaciärutrustning med sig....något som vi inte hade vid detta tillfället.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=17142&stc=1&d=1404628048
 

Bilagor

  • Sarek 2010 182.jpg
    Sarek 2010 182.jpg
    55.4 KB · Visningar: 746
Jag sonderade terrängen kring Jågåsjgaskajegna för några år sedan, just med tanken att undvika vadet av jokken längre ner, dock avråder jag från den vägen om man inte är beredd att göra en rejäl tur uppe på glaciären. Det var ganska lös och brant morän ner mot glaciärtungan. Om man bara vill över jokken så är det helt säkert enklast att passera nära Rapaälven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
marcusleyon Vandra i nordvästra Tjeckien? Fjällvandring 3
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11
Sten Åkesson Rapadalen/Sarek Fjällvandring 7
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.