Var ska jag vandra?

Hej!

Jag är novis på det här med fjällvandring, men har vandrat en del i Skåne, mest dagsetapper eller 2-3 dagar. Men nu vill jag komma upp till fjället i sommar och vandra "på riktigt". Har inväntat olika människors scheman och semestrar nu i några somrar men orkar inte hålla på mer och har bestämt mig för att ska det bli av får jag göra det själv!

Så..
Jag kan tänka mig att vara ute allt från 4-10 dagar men vet inte var jag ska vandra och riktigt när. Jag har kikat på Jämtlandstriangeln, men jag har inte hört så mycket om den. Jag har också tittat på den klassiska delen av Kungsleden, alltså Abisko-nikkaloukta, den kan jag mycket väl tänka mig. Men sen är jag säker på att det finns en massa andra fina platser att vandra på som inte är lika omtalade. Jag är absolut inte rädd för att "ta i" men vill inte ha en tekniskt avancerad rutt...

Lite om vad jag söker kanske..
Jag ska vandra med tält, jag vill följa en led och ha relativt "nära" till andra människor "ifall något händer". För den sakens skull vill jag helst inte att det ska vara en massa människor på samma led som jag under samma tid. Det tar bort lite av upplevelsen enligt mig, då jag inte vandrar för den sociala biten i första taget. Vilket gör att Abisko-nikkaloukta förmodligen faller bort under högsäsong?

Nåväl, utsidans medlemmar besitter mycket kunskaper så jag frågar er tänkte jag. Några tips på härliga vandringar runt en vecka som inte är alltför avancerade för en nybörjare på fjället? :)
 
Ett tips är Padjelantaleden, betydligt mindre folk än på norra Kungsleden. En vacker led som erbjuder både fjällnära skog, kalfjäll och vackra vyer. Hela leden är ca 14mil lång om du startar i Kvikkjokk och slutar i Ritsem. 9 vandringsdagar plus några reservdagar är lagom.
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Laponia/Turforslag1/

Om hela leden är för lång går det att vandra leden i två etapper och ta helikopter till eller från Staloloukta.

Ett ytterligare alternativ är Kungsleden mellan Vakkotavare-Nikkaloukta som tar 5 dagar. Söder om Singistugorna är leden inta alls lika frekventerad, men självklart blir det betydligt mer vandrare på sträckan mellan Singi-Nikkaloukta och all uppståndelse i högsäsong kring Kebnekaise fjällstation.
 
Oooh! Padjelanta lät minst sagt intressant, men även det andra alternativet. Ska absolut titta närmare på de båda. Tack för tips! :)
 
Ammarnäs - Hemavan kan också vara ett tips om du inte vill ta en fullt så lång tur. Lagom mycket folk och både hög- och lågfjäll..
 
Oooh! Padjelanta lät minst sagt intressant, men även det andra alternativet. Ska absolut titta närmare på de båda. Tack för tips! :)

Padjelantaleden var min första fjällvandring, kan lätt bli beroendeframkallande;)

Sök i forumet på Padjelantaleden så hittar du information och tips. Lite basinformation:http://www.padjelanta.se/
- leden är lätt att följa och försedd med broar, stugorna utanför nationalparken administreras av STF och inom nationalparken av samerna (Badjelándda Laponia Turism).
- Proviantförsäljnig finns i STF Såmmarlappa och Staloloukta.
- Vid starten i Kvikkjokk åker du båt de fösta kilometrarna:http://www.battrafikikvikkjokk.se/baattrafik-kvikkjokk.html
- Vid Akkajaure tar du båten över till Ritsem från Änonjalme som ligger 2km väster om Akkastugorna:
http://www.svenskaturistforeningen....Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/
 
Fina förslag på turer har du fått, tidspunkt i skiftet aug/sept är det stort sett myggfritt, inte högsäsong, men fortsatt folk på lederna så man kan känna sig trygg. Ofta stabilt och ganska varm väder på dagtid, men drt kan vara frostnätter.
Som alltid i fjällen är det risk för kyla, regn och till och med snöfall, precis som under hela året.
 
Väljer du att åka västerut till Norge behöver du inte resa högre upp än till Falun för att hitta berg och fjäll. Envar väljer sina mål.
 
Blir bra i stort sätt vart du än väljer att gå, tycker du gör rätt som ser till att det händer och kommer iväg själv. När man är i dom mindre stugorna får man ofta mer kontakt med dom andra gästerna när man är solo jämfört med om man redan har sällskap...

Om du (eller din familj) vill att du ska kunna slå på telefonen och ringa lite mer frekvent kan du välja Jämtland. Men rekommenderar inte triangeln... Du kan börja / sluta på Vålåstugorna, Ljungdalen, Ramundsberget och Storulvån om du åker med tåg och buss. Fler om du har bil.
Finns många olika kombinationer. Kolla på http://kso.lantmateriet.se/# och välj fjällkarta.

Kanske Vålådalen - stensdalen - gåsen - vålåstugorna - Helags (kanske en övernattning på vägen, lite drygt på en dag) - fältjägaren - ramundsberget.

//Peter
 
Soffvandra också gärna innan genom att läsa någon av alla de guideböcker som finns om olika områden åsså Utsidan förstås.. I dem finns information och tips om dagsturer (och eventuella krux på leden). Du har också fått många fina förslag på turer och Padjelantaleden är en mycket fin led.
 
Senast ändrad:
Väljer du att åka västerut till Norge behöver du inte resa högre upp än till Falun för att hitta berg och fjäll. Envar väljer sina mål.

Vilka platser i Norge rekommenderar du om man inte vill åka allt för långt norrut? Hardangervidda, Rondane, Jotunheimen, Dovrefjell mm. är platser jag känner igen till namnet men har ingen direkt uppfattning om hur det är att vandra där. Jag tänker mig "vanlig" vandring utan tekniska svårigheter, gärna glest med folk längs leden men i övrigt inga speciella krav. Det skall vara fjäll eller någon form av speciell/annorlunda natur, för vanlig skog finns runt hörnet så det behöver jag inte åka till.

Jag känner att jag sällan kan avsätta mer än max 5-6 dagar per tillfälle och då vill man inte tappa restid i onödan. Därav att jag undviker de nordligaste delarna av Sverige för tillfället.
 
Anmarschtidena är ju beaktansvärda för den som har begränsat med tid. Är du lockad av Norge så är det nära och väldukat. Stugor, leder bra förare och kartor. Många jagar toppar men även måttlig terräng har sina fördelar Som Rondane, Valdres eller Sogn. STF ger medlemsförmåner i DNTF. Stugnyckel kan hyras, somliga stugor är med service och andra har självservice.
Go tur
 
Men nu vill jag komma upp till fjället i sommar och vandra "på riktigt". Jag kan tänka mig att vara ute allt från 4-10 dagar men vet inte var jag ska vandra och riktigt när. Jag är absolut inte rädd för att "ta i" men vill inte ha en tekniskt avancerad rutt. Jag ska vandra med tält, jag vill följa en led och ha relativt "nära" till andra människor "ifall något händer". För den sakens skull vill jag helst inte att det ska vara en massa människor på samma led som jag under samma tid.

Med de önskemålen skulle jag föreslå följande:
1. Vakkotavare-Nikkaluokta, 71 km. Mycket fin sträcka. Finns toppturer att göra inkl Keb och 2x bastu.
2. Hemavan-Ammarnäs, 78 km. Vackert och bra variation. Toppturer och 2x bastu.
3. Abisko-Nikkaluokta, 105 km. Vackrast men mer folk. Bör dock funka om du undviker Fjällräven Classic i augusti. Toppturer inkl Keb samt 3x bastu.
4. Kvikkjokk-Saltoluokta, 73 km. Fint men osäker på mängden folk. Skierfe har en av Sveriges bästa vyer. Bastu vid start och mål i Kvikkjokk och Salto.

Som någon nämnde i Jämtlandsfjällen kan man mixa ihop sin egen tur i lagom längd. Och Padjelantaleden 150 km är mysig med lagom mängd folk. Tycker personligen det är en för lång första tur. Man kan åka helikopter halva sträckan men du vill antagligen inte det efter att ha hört eländet ovanför skallen varje vandringsdag.

Jag föreslår också att du tar i med extra dagar för att kunna göra dagsturer eller ta någon vilodag om vädret är dundertrist eller du känner dig ovanligt sliten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
tjolanta Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
trinity Var ska vi vandra? Fjällvandring 3
Var ska vi vandra? Fjällvandring 1
Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.