Bästa Multifuel-köket 2020

Ha, kunde inte hålla mig ifrån det här. Hej Thure! ;-)

Man skall vara medveten om att Primus olika multifuelbrännare har alla, även i nya Mk3 -versionerna, en sämre värmeåterföring tillbaka ner till förgasningsdelen för munstycket jämfört med Optimus två MF-brännare. En egenskap som kan ge sämre förmåga att sjuda på extremt lågt brännarpådrag, och dessutom drar aningen mer förvärmningsbränsle... Speciellt om/när man använder 'tyngre' vätskor som diesel, flygfotogen, fotogen, lampolja etc. Kör man sin multifuelbrännare stadigt på ett singlefuel (oftast då gasol eller bensin) så har förvärmningsegenskaperna normalt underordnad betydelse - utom! vid risskjudningstestet...

Man skall vid jämförelser som det här verkligen försöka jämföra lika för lika, dvs äpplen och äpplen resp. päron och päron. [Och låta citronerna vara helt... ;-)] Det är alltså brännareffekten som avgör i vilken omgång vilka brännare ska jämföras - de är nämligen så olika.

Jag har nedan listat de olika brännarna i av tillverkaren angiven effekt -ordning, från bäst till klenast. (Men! MSR får stå i skamvrån allra sist för tillverkaren anger inte brännareffekten!?!)

Vad man ska ha i åtanke är att det är en himmelsvid skillnad mellan en brännares förmåga att smälta snö i blåst (som är den ena ytterligheten) till att sakta och mjukt slutsjuda ris utan några fastbränningar (som är den andra ytterligheten). Det är ytterst få brännare som har ett så brett spektrum av förmågor, och ännu färre som klarar det med bränslen som har så vitt skilda egenskaper som de här nämnda: gasformiga gasoler till svavelosande 3e-världen lastbilsdiesel - för att inte tala om alkoholerna etanol/metanol dessutom. Det tror jag personligen bara Optimusbrännaren som användes i KAP Arctic klarar - och då fordras det många extra delar. Men det går, jag har själv kört provet...

Alla som är vana med Utsidan vet vilken nutida brännare jag personligen föredrar, så det kan vi lämna därhän (den kommer ändå överst i nästan alla opartiska listningar). Men till dig: Tänk igenom vilken typ av användning du kommer att ha i majoriteten av fallen (snösmältning - tevattenvärmning - riskokning --- eller kanske blysmältning?!?) och låt det få en tung del av beslutsavvägningen. Inte lika tungt men viktigt blir sedan: Vilket bränsle föredrar du? Vill du mecka med munstycken? Är det OK med spritförvärmning eller betraktar du att elda upp etanol som kvalificerat alkohol- missbruk? Ska det vara lokalt skapat - eller är utrikisk design OK? Vad får köpet kosta? (Dvs vad kan du acceptera som avskrivningstakt? Allihop kan fungera i årtionden framåt om de får sin rätta skötsel.) Etc etc - det är mycket som är personligt och unikt i ett sånt här beslut...
/Odd

________________________________________________________________________
Optimus Polaris:
Bränner alla bränslena via ETT och samma munstycke, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 4200 watt. (Hanterar enkelt gasol från inverterad behållare eftersom anslutningen har ben.) Bra återledning av värme ner till förgasningsdelen. Högljutt - om man inte kompletterar med en tystbrännarhatt. Packar ihop väldigt kompakt och bra iom de svängda benen. Magnetisk rensnålshantering.

Primus Omnifuel:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Munstyckena förvaras i gängade hål på benen. Effekt upp till drygt 3000 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda återledning av värme ner till förgasningsdelen, blir klart bättre med en sintrad BD tystbrännarhatt. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatt. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

Optimus Nova:
Bränner nästan alla bränslena via ETT och samma munstycke, från bensin till lastbilsdiesel. Men har inte någon gasolanslutning... Effekt upp till drygt 2850 watt. Mycket bra återledning av värme ner till förgasningsdelen. Högljutt - om man inte kompletterar med en tystbrännarhatt. Packar ihop väldigt kompakt och bra iom de svängda benen. Magnetisk rensnålshantering.

Primus Multifuel:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 2700 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda återledning av värme ner till förgasningsdelen, blir lite bättre med en sintrad BD tystbrännarhatt. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatten. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

Primus Omnilite Ti:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 2600 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda bra återledning av värme ner till förgasningsdelen iom det kompakta formatet. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatten. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

MSR Whisperlite Universal:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln (- kan man köra fotogen så kan man köra diesel)... (Hanterar enkelt gasol från inverterad behållare eftersom anslutningen har ben.) Tillverkaren anger ingen brännareffekt = minst sagt suspekt. Mycket bra värmetillförsel till förgasningsdelen iom rörloop inne i lågan. Brännaren har en tystbrännarhatt som standarddesign. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

MSR Whisperlite International:
Bränner nästan alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från bensin till lastbilsdiesel. Men har inte någon gasolanslutning... (- kan man köra fotogen så kan man köra diesel)... Tillverkaren anger ingen brännareffekt = minst sagt suspekt. Mycket bra värmetillförsel till förgasningsdelen iom rörloop inne i lågan. Brännaren har tystbrännarhatt som standarddesign. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.

Bra sammanfattning. MSR använder alltså shaker jet dvs rensning är lika enkelt som att vända brännaren upp och ner och skaka den (manuellt mekanisk). Själv gillar jag MSR:s rensningslösning och Optimus magnetlösning bäst, busenkla och driftsäkra.

Sen är ju MSR XGK EX ännu ett alternativ som jag gillar, kanske delvis av nostalgiska skäl eftersom XGK har funnits med i min arsenal sedan 80-talet. Legendariskt fulbränslekök som verkligen går att köra på allt som brinner utom alkohol. Bränsleflödet regleras vid pumpen, så vill man köra på något annat än fullt inferno så måste trycket i flaskan minskas. Shaker jet i alla modeller sedan XGK Expedition (den sista med stålbränslerör). Fantastiska benstöd på EX-modellen men för den som använder Koke Willy är de för vida (men nog ingen som gör idag så det kvittar kanske ;) ).

//J
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bra sammanfattning. MSR använder alltså shaker jet dvs rensning är lika enkelt som att vända brännaren upp och ner och skaka den (manuellt mekanisk). Själv gillar jag MSR:s rensningslösning och Optimus magnetlösning bäst, busenkla och driftsäkra.

Sen är ju MSR XGK EX ännu ett alternativ som jag gillar, kanske delvis av nostalgiska skäl eftersom XGK har funnits med i min arsenal sedan 80-talet. Legendariskt fulbränslekök som verkligen går att köra på allt som brinner utom alkohol. Bränsleflödet regleras vid pumpen, så vill man köra på något annat än fullt inferno så måste trycket i flaskan minskas. Shaker jet i alla modeller sedan XGK Expedition (den sista med stålbränslerör). Fantastiska benstöd på EX-modellen men för den som använder Koke Willy är de för vida (men nog ingen som gör idag så det kvittar kanske ;) ).

//J

Är just nu i Norge vid Okstindans fjällmassiv och kokar ris med ett Primus Omnifuel av den äldre modellen.
Det går utmärkt att sjuda, hemligheten är Bernies ljuddämpare. Det här borde väl alla som följer de många trådar som handlar om detta redan ha läst, eller? Dessutom har jag aldrig haft några problem, knappt använt rensnålen, använder alkylat.
😊
 
Det är mest på fotogen som sjudningen blir lite problematisk på Primus OmniFuel. men inte mer än att det ändå går att göra, om man passar köket med lite gaspådrag när det behövs.

/John
 
Trangia året runt med gas på sommaren 1st 450 gr räckte 15 d inkl 2st 420 gr pannkakor end pannk utanför absid.
Kap Artic med optimus 207 på vintern på fotogen går då åt 3-5 dl per dag ber på hur mkt anv alla uppg på 1pers.
 
Det sitter portugisisk kopia på 207 i min KapArcttic som jag köpte nytt i mitten på 80-talet.
Har funkat bra hittills.
Mitt favoritkök, utom när man behöver bära det.

/John
 
Trangia året runt med gas på sommaren 1st 450 gr räckte 15 d inkl 2st 420 gr pannkakor end pannk utanför absid.
Kap Artic med optimus 207 på vintern på fotogen går då åt 3-5 dl per dag ber på hur mkt anv alla uppg på 1pers.

Min egen siffra för Kap Arktic är nog ca 12 dl max på en vecka i påskfjället för en pers, snösmältning morgon och kväll och då ska det vara kallt väder.

//J
 
ok kan stämma mätte då tur blev kort planera dock för 3dl dag ber lite på vad man äter jag kokade upp mist 1l på morgon kanske 1.5l bara till gröt 750 gr till 3 dl gryn samt bra med vätska på morgon ev lite i termos för dåligt väder minst 0.5 L
Om man har pulka på 30+ kg så har några extra liter bränsle ej någon betydelse och som säkerhet om man behöver värma sig lite om man blir sjuk ell skadar sig och väntar på ev räddning.
 
Laboratorieasbestnät gör sjudning möjlig med bensin och fotogenkök, de som har asbestfobi lär kunna använda gasspris brödrosten, plåt med metallnät på samt trådhandtag.

go tur
 
Snösmältning i koknich brukar inte vara speciellt vindutsatt.
Då kan man räkna med mindre förluster.

Anledningen till att jag lade till de högre siffrorna för förluster är att jag drog mig till minnes en kompis som stekte snö. Dvs han hade inget vatten i kastrullen när han började snösmältningen. Han hade hög effekt på brännaren med påföljd att vattnet förångades i den takt han smälte snön. Han hade en i stort sett torr kastrull som resultat av en halvtimmes jobb med snösmältning. En mycket låg effektivitet.

/John
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips