Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?

Från verkligheten.

Börja med att vrida ventilaxeln fullt mot stängt. När du sedan håller ner rensnålen i hålet
[där munstycket normalt sitter] så fångas första kuggen på rensnålen upp mot ventil-
axelns kuggar (klicka sedan moturs lika många klick som din rensnål har kuggar, då
är du rätt injusterad i höjd) - när du sedan vrider ventilaxeln medurs så engagerar
ventilaxelns kuggar rensnålens nedersta kugg - och drar med sig rensnålen nedåt
genom att sedan succesivt engagera resten av rensnålens kuggar... När ventilkäglan/
konan längst in på ventilaxeln nått sitt ändläge i ventilsätet [=ventilen är helt stängd]
- så går det inte att vrida medurs längre - och då är [ska vara] rensnålen helt neddragen
under det utrymme som munstycket kommer att ta upp när det återmonteras ner i sin
plats. När du därefter vrider moturs så kommer rensnålens ståltrådstagg att titta upp
genom munstyckets hål... Under förutsättning att man har RÄTT rensnål, med 5 eller 6
kugg för den brännare/ventilaxel man har - vilket antagligen är beroende på gängningen
som är skuren i ventilaxeln - för att slaglängden på rensnålen ska bli rätt...
/Odd
Jag vet inte om jag förstår rätt. Jag frågade "varifrån kommer uppgiften att vredet skall vridas medurs..." och du svarar "från verkligheten", därefter ger du en beskrivning om motsatsen ( dvs att vridningen skall ske moturs )??

Jag har monterat nålen igen. Jag räknade till fem klick denna gång eftersom det är fem kuggar på metallbiten som nålen sitter på. När vrider vredet fullt moturs efter rensnålsmonteringen ser det ut som på bilden. Ser det bra ut? Den sitter "snett", men det kanske inte är något problem.

Bilagor

• 20251211_152404.jpg
    8.3 MB · Visningar: 7
Jag vet inte om jag förstår rätt. Jag frågade "varifrån kommer uppgiften att vredet skall vridas medurs..."
och du svarar "från verkligheten", därefter ger du en beskrivning om motsatsen ( dvs att vridningen skall
ske moturs )??
Det står "... när du sedan vrider ventilaxeln medurs så engagerar ventilaxelns kuggar rensnålens
nedersta kugg - och drar med sig rensnålen nedåt ..." Det är alltså medurs vridning som placerar
rensnålen nere i brännarkroppen. Hela övriga delar i texten är för att du ska komma rätt med
placeringen av en ny/oskadad rensnål i brännaren.

Jag har monterat nålen igen. Jag räknade till fem klick denna gång eftersom det är fem kuggar på
metallbiten som nålen sitter på.
Metallbiten OCH ståltrådspiggen utgör en enhet - som kallas för rensnål
När jag vrider vredet fullt moturs efter rensnålsmonteringen ser det ut som på bilden.
Ser det bra ut? Den sitter "snett", men det kanske inte är något problem.
Så där ska det inte se ut. Som jag skrev: " ... går det inte att vrida medurs längre - och då är
[ska vara] rensnålen helt neddragen under det utrymme som munstycket kommer att ta upp
när det återmonteras ner i sin plats " ... Du ska inte vrida moturs alls innan munstycket är
återmonterat på sin plats. När du gör så där så riskerar du att ha sabbat inställningarna...
/Odd

Hmm, jag gick ut och hämtade lådan med brännarserviceutrustning från garaget. (Den
lådan kommer ursprungligen från min morfar [eller ännu tidigare?] och har förvaltats
med sina specialverktyg över tid och generationer.) Plockade upp och demonterade
en reservbrännare - i den hade ventilaxeln 8 kuggar, och den asbestpackning som ut-
gör spindeltätningen - och rensnålen 5 kuggar. Borde vara det normala utförandet...

Jag vet inte vilken av versionerna av ratt/vred du har men i den första bilden kan du
se både de senaste vreden, kort och lång
( Som är ett kombinationsverktyg - med ett fyrkantshål för ventilspindelaxel OCH ett
specialhål för munstycket i framändan - och i bakändan en sexkantnyckel för muttern
på ventilspindelaxeln. Sånt hade inte de äldre, men de hade text om CLEAN resp. CLOSE
istället... )
och två äldre - en med rund anslutning (som kräver låsnål för att få funktion) till ventil-
spindelaxel och en vanlig med fyrkanthålsanslutning till ventilspindelaxeln.

Några bilder:
2025-12-11 14;00;28_BILD0564_DxO+Odd_small.jpg

2025-12-11 14;01;22_BILD0565_DxO+Odd_small.jpg

2025-12-11 14;05;26_BILD0566_DxO+Odd_small.jpg

2025-12-11 14;06;07_BILD0567_DxO+Odd_small.jpg
/Odd

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg