Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?

Du borde kunna fila till din hatt så att den passar och går att vrida till så den sitter kvar, opraktiskt om den lossnar vid transport.

Thure
OK, men om jag skall fixa det behöver jag få klart för mig vad som behöver åtgärdas. Jag har läst ditt tidigare ( #82 ) ett par gånger, men jag har tyvärr inte förstått vad som behöver åtgärdas.

Jag tror att du fått tag på en brännare med ytterligare ett sätt att fästa ytterhuven.
Jag är rätt säker på att det ska sitta varsin skruv i de "klykor" som din ytterhuv har. Skruvade ner i tallriken på brännarkroppen.
Minns inte om det är är självgängande plåtskruv eller om de pyttesmå hålen är maskingängade.
Fram med luppen!

Om du inte orkar med det där med skruvarna så kan du sätta en najtråd över alltihop och knäcka till med en tång. Det gjorde man förr och det funkar, med nackdelen att du inte kan byta munstycke lika enkelt.

Gjorde en liten film. Diametern på brännarhatten är ca 47 mm men avståndet mellan flärparnas inre spetsar är ca 45 mm. Därför är hatten lite avfasad så att du kan trycka ned avfasningarna innanför flärparna och vrida till. Jag pekar på ena flärpen.

Lyckas inte bädda in youtubelänk vare sig här eller I pm från utsidan. Sök på mitt namn på Youtube så kanske ni lyckas.

Thure

Senast ändrad:
Gjorde en liten film. Diametern på brännarhatten är ca 47 mm men avståndet mellan flärparnas inre spetsar är ca 45 mm. Därför är hatten lite avfasad så att du kan trycka ned avfasningarna innanför flärparna och vrida till. Jag pekar på ena flärpen.

Lyckas inte bädda in youtubelänk vare sig här eller I pm från utsidan. Sök på mitt namn på Youtube så kanske ni lyckas.

Thure
YouTube-länken du skickade gick att titta på!

De flärpar som visas på YouTube
-videon finns inte på mitt kök. Angående det Pysen skriver: i brännarkoppstallriken sitter en liten skruv. Denna skruv passar i någon av klykorna på ytterhuven. Antagligen har det suttit ytterligare en skruv i 180° vinkel till förstnämnda. Det finns ett lagom stort hål där. Jag skall kolla i verktygslådan om jag har en skruv i lämplig storlek.

OK Anders och pysen78. Finns alltså typ tre olika fabriksversioner av att fästa hatten i tallriken.

Provar ytterligare en länk till film

Thure

Senast ändrad:

Aktuellt

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Tog mig upp på vinden för att ta ett par detaljfoton på bajonettlåsningen på det Opimus 111 T jag köpte från Kvibergs.

Thure
20251106_121418.jpg
20251106_121432.jpg
20251106_121523.jpg

Anders,
den klart bästa brännaren att köra fotogen i är Optimus 207. Utan minsta konkurrens...

Sedan så är det bara att bestämma sig för vilket kök, med en 207-brännare i, som man vill inhandla. Och det är en fråga om hur tjock plånbok man vill kasta in i det här äventyret... Det bästa "köket" är, i min uppfattning, militärens Kokutrustning 10B/S [M8210-111110] + dess serveringsuppsättning Kantin 10B/S [M8210-104000].
Härlig läsning på classic camp stoves

Tack Odd

Jag ser på dina foton att ditt är annorlunda konstruerat.
Just det där 'problemet' - att få ytterhuven att sitta fast på brännarplattan
finns det mer än en handfull av olika lösningar på från Optimus (och från de
andra gamla klassiska tillverkarna) - från enkla klämfästen via skruvade låsningar
till verkliga 'bajonettlåsningar' som den Thure visade. Min åsikt är att Thures
version är bäst av dem alla. Men de flesta av oss får nöja oss med den enkla,
klena standardlösningen med kantklippning + hattvridning, den var helt enkelt
klart billigast att tillverka:
2025-11-09 14;27;10_BILD0551_DxO+Odd_small.jpg

Och innerhuven var normalt fastlåst med en pressad utkragning av det lodräta
luftröret i centrum av brännaren. Har den utkragningen tappat greppet om
innerhuven är det inte ovanligt att finna en lös innerhuv (eller ingen innerhuv
alls!?) därinne...
Jag tolkar dina bilder som att du har en brännare som är avsedd att ha ytterhuven
fäst med skruvar, skruvhålen finns där mellan luftflödeshålen, så det är bara att
leta på lagom skruvar för uppgiften.
Värre är att (som jag tolkar bilderna) du helt saknar innerhuven - och utan inner-
huv funkar inte brännaren fullt ut. Det ska se ut som det gör på Thures mittre bild.
Eller hade du fått tag i en innerhuv? Isåfall: Kraga ut centrumrörets överkant så att
innerhuven sitter stumt och permanent monterat!
/Odd

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips