skönt styre för långcykling?

tjena!

någon som har tips på bra cykelstyre för långcykling, som man kan ligga och vila på under på de långa asfaltsvägarna? jag har ett vanligt rakt styre just nu - typ det som följer med en billig citybike. Vad behöver jag? Vad ska jag satsa på? Vill kunna vila armbågarna på styrdelen närmast kroppen medans händerna håller längre fram. oh och en front cykelväska ska med fördel kunna få plats också! =)

Undrar också ang. bromsar om det finns en lösning för att ha bromsreglage både på nederdelen och framdelen av styret, kopplade till samma bromsar, så att man lätt kan bromsa vid endera ställning? :p

tacksam för svar! -Peder
 
Bockstyre+tempobågar eller ett renodlat tempostyre skulle jag välja i ditt fall. Personligen så föredrar jag dock att bara ha ett bockstyre när jag cyklar längre sträckor.
Det finns bromshandtag från bl.a. Tektro som man kan montera på så att man har dubbla bromshandtag på ett bockstyre. Det är ganska vanligt på cyclocrosshojar, inkl. undertecknads, med en sådan lösning.
Cycklecomponents har en hel del. Söken och I skola finna! :)
http://www.cyclecomponents.com/
 
haskell; sa:
Bockstyre+tempobågar eller ett renodlat tempostyre skulle jag välja i ditt fall. Personligen så föredrar jag dock att bara ha ett bockstyre när jag cyklar längre sträckor.
Det finns bromshandtag från bl.a. Tektro som man kan montera på så att man har dubbla bromshandtag på ett bockstyre. Det är ganska vanligt på cyclocrosshojar, inkl. undertecknads, med en sådan lösning.
Cycklecomponents har en hel del. Söken och I skola finna! :)
http://www.cyclecomponents.com/

tack för svaret! intressant... jag antar att det är personligt vilken modell som passar, men är det något man ska tänka på när det gäller både bockstyren och tempostyren? något material som är att föredra (som inte är speciellt dyrt - kolfiber är nog för dyrt)? nåt märke som är prisvärt?

till sist också: vet du någon affär i Stockholm som säljer dessa, dit jag kan gå och prova på lite, cykla runt lite med dem etc..? eller finns någon i sthlm som har monterat sådana o kan tänkas mötas nån dag så jag kan pröva? jag har trots allt aldrig använt det förut.. =)

oh och en fråga till: vad heter tempostyre resp. bockstyre på engelska?? =)

bra hemsida ovan förresten!

MVH /Peder
 
PederafG; sa:
tack för svaret! intressant... jag antar att det är personligt vilken modell som passar, men är det något man ska tänka på när det gäller både bockstyren och tempostyren? något material som är att föredra (som inte är speciellt dyrt - kolfiber är nog för dyrt)? nåt märke som är prisvärt?
Tempostyren är ganska dyra eftersom det är en ganska speciell produkt som inte så många är intresserade av samtidigt som de som är intresserade väljer ett tempostyre för att de inte vill kompromissa så mycket...
till sist också: vet du någon affär i Stockholm som säljer dessa, dit jag kan gå och prova på lite, cykla runt lite med dem etc..? eller finns någon i sthlm som har monterat sådana o kan tänkas mötas nån dag så jag kan pröva? jag har trots allt aldrig använt det förut.. =)
Alla seriösa cykelhandlare bör sälja sådant men huruvida du får cykla runt med dem vet jag inte. Testa t.ex. Cykelcity, http://www.cykelcity.se/
oh och en fråga till: vad heter tempostyre resp. bockstyre på engelska?? =)
Styre heter "handlebar" och bockstyren benämns ofta som "road handlebars". Tempobågar kan t.ex. kallas "clip-on bars/extensions" eller "tri bars/extensions" medan rena tempostyren kan kallas något i stil med "time trial bars".
 
haskell; sa:
PederafG; sa:
tack för svaret! intressant... jag antar att det är personligt vilken modell som passar, men är det något man ska tänka på när det gäller både bockstyren och tempostyren? något material som är att föredra (som inte är speciellt dyrt - kolfiber är nog för dyrt)? nåt märke som är prisvärt?
Tempostyren är ganska dyra eftersom det är en ganska speciell produkt som inte så många är intresserade av samtidigt som de som är intresserade väljer ett tempostyre för att de inte vill kompromissa så mycket...
till sist också: vet du någon affär i Stockholm som säljer dessa, dit jag kan gå och prova på lite, cykla runt lite med dem etc..? eller finns någon i sthlm som har monterat sådana o kan tänkas mötas nån dag så jag kan pröva? jag har trots allt aldrig använt det förut.. =)
Alla seriösa cykelhandlare bör sälja sådant men huruvida du får cykla runt med dem vet jag inte. Testa t.ex. Cykelcity, http://www.cykelcity.se/
oh och en fråga till: vad heter tempostyre resp. bockstyre på engelska?? =)
Styre heter "handlebar" och bockstyren benämns ofta som "road handlebars". Tempobågar kan t.ex. kallas "clip-on bars/extensions" eller "tri bars/extensions" medan rena tempostyren kan kallas något i stil med "time trial bars".

kostnad: ok, första länken t.ex. hade priser mellan ca 600 och 6000, det var den skillnaden som jag menade. 600 är ju tämligen lite, i nivå med en cykelväska. =)

I alla fall tack för all hjälp o namnen på styrena! =)

MVH /P
 
Re: Bra styre!

cedro; sa:
Jag vill tipsa om ett styre som satt på Crescent Abisko (tror jag att det var). Bekvämt, lätt att variera ställning. Bra också att få undan alla reglage. Finns att köpa från fahrrad-richter; http://www.fahrrad-richter.de/product_info.php?products_id=952
Jag har inte sett det i någon svensk affär...

tjena! tack för rekommendationen! har du den själv elelr vet du någon som har det monterat, som kanske bor i sthlm så jag kan komma förbi o pröva? Vore grymt bra. Svårt att köpa så där bara från internet!

sen har jag fått rekommenderat "Randonneur"-styre från en affär i Stockholm. Någon som vet mer om detta?? Dom sa att ett tempostyre inte var att rekommendera för långcykling, men angav ingen anledning till det.
 
Randonneurstyre

Ett randonneurstyre är ett bockstyre speciellt utformat för långfärdsscykling. Det har en extra stor "sista böj", böjen ovanför bromshantagen. Detta för att man ska kunna ha ett bekvämt grepp där. Förmodligen det bästa styret för långfärd på bra vägar.

(dessutom är det snyggt men det är ju en fråga om tycke och smak...)
 
Här är en bild på ett typiskt randonneurstyre som tydligt visar böjen.
http://www.sjscycles.com/store/rand.jpg

Sen finns det ju dessa varianter för fler handpositioner på rakt styre.
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/cane001_1.jpg

eller

http://www.bike24.net/images/products/p042365.jpg

men om du nu ska cykla långt vad ska du med ett tempostyre till. De är ju gjorda för tempocykling, en distans på 4-6 mil som pågår 1-2 timmar och inte en heldagstur. Kan garantera dig att du kommer att få ont i nacken och rygg efter någon timme. Och sen pratade du om plats för styrväska något som inte får plats. Personligen vill jag ha flera valmöjligheter för händerna för att ha det så bekvämt som möjligt under en hel dag utan att få domningar i händerna och värk i ryggen. Tänk även på styrets höjd i förhållande till sadeln. Men jag kanske totalt har missförstått dig :)
 
Thorn; sa:
Här är en bild på ett typiskt randonneurstyre som tydligt visar böjen.
http://www.sjscycles.com/store/rand.jpg

Sen finns det ju dessa varianter för fler handpositioner på rakt styre.
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/cane001_1.jpg

eller

http://www.bike24.net/images/products/p042365.jpg

men om du nu ska cykla långt vad ska du med ett tempostyre till. De är ju gjorda för tempocykling, en distans på 4-6 mil som pågår 1-2 timmar och inte en heldagstur. Kan garantera dig att du kommer att få ont i nacken och rygg efter någon timme. Och sen pratade du om plats för styrväska något som inte får plats. Personligen vill jag ha flera valmöjligheter för händerna för att ha det så bekvämt som möjligt under en hel dag utan att få domningar i händerna och värk i ryggen. Tänk även på styrets höjd i förhållande till sadeln. Men jag kanske totalt har missförstått dig :)

tack för svar! nu har jag äntligen fått höra varför tempostyre inte kan passa för långfärdscykling. men jag undrar fortfarande – är det då heller ingen bra idé under långcykling att vila kroppen på armbågarna, eller början av smalarmen strax efter armbågen, så som jag kände en önskan att kunna göra när jag var ute o cyklade sist?

Vad ska styrets förhållande till sadeln vara? Finns det nån allmän regel som man kan utgå från och sedan pröva lite därifrån?

MVH /Peder
 
Thorn; sa:
men om du nu ska cykla långt vad ska du med ett tempostyre till. De är ju gjorda för tempocykling, en distans på 4-6 mil som pågår 1-2 timmar och inte en heldagstur. Kan garantera dig att du kommer att få ont i nacken och rygg efter någon timme.
Stackars alla triatleter som ofta cyklar längre tid än så.
Tänk så ont i nacken och ryggen vi måste ha...! ;)
Tempostyren och tempobågar funkar alldeles utmärkt för cykling under lång tid. Precis som med mycket annat så är det mycket en vane- och träningssak.
 
alltså för att säga som jag tänkte nrä jag ställde frågan angående tempostyren och långcykling, så var det för att helt enkelt kunna växla och bli av med belastningen på överarmen, som annars måste vara spänd hela tiden för att hålla upp kroppen. Men det är klart att ett tempostyre kanske lägger ännu mer tyngd då på axlarna, att dom ska hålla kroppen upprät, och det msåte vara viktigt att trycka fram axlarna så att man inte slappnar av, eller? Men i stort så borde det helt enkelt bara bli en mindre länk (överarmen) i kedjan till att hålla kroppen i en schysst position - eller?

intressant diskussion i alla fall.. .kom gärna med fler åsikter! =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
Ciccia Är det hyfsat lätt att byta styre? Långcykling 8
Banankontakt Bockstyre, rakt styre och topptubslängd Långcykling 5
hannulan Styre Långcykling 8
JSB Flytta växelreglage från ram till styre Långcykling 3
thureb Justera avståndet bromshandtag styre på STI-reglage? Långcykling 4
dangermouse Knarrande styre Långcykling 2
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
olavroer Nytt styre og nystyreveske Långcykling 6
sjuttis Styre och sadelstolpe??? Långcykling 9
Egel styre och dämpare Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.