skönt styre för långcykling?

Långcyklingsstyren

Ofta brukar långfärdscyklister föredra att använda antingen ett bockstyre (finns att få med bromsar både uppe och nere) eller ett s.k. butterfly-styre där man får ett antal olika positioner för händerna så man kan avlasta muskler och leder under långfärd. Bägge styrena fungerar med åtminstone en del styrväskor.

Hälsn Eva
 
haskell; sa:
Stackars alla triatleter som ofta cyklar längre tid än så.
Tänk så ont i nacken och ryggen vi måste ha...! ;)
Tempostyren och tempobågar funkar alldeles utmärkt för cykling under lång tid. Precis som med mycket annat så är det mycket en vane- och träningssak.

Men Fredrik, triathleter har väl alltid varit extrema typer! :)

Peder här kommer en länk med lite mer att läsa om hur få det bekvämt på cykeln.

http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

eller gör så har istället

http://sheldonbrown.org/thorn/pages/raven11.htm.

Men läs även Sheldonbrowns sidor det finns mycket intressant att läsa.

Själv kör jag med bockstyre på min touringhoj och Audaxhoj, styret ger mig flera valmöjligheter för handpositioner + att jag har styret i höjd med sadel =för det mesta motverkande värk i nacke och domningar i händerna på en medelålders gubbe :)
 
Thorn; sa:
Peder här kommer en länk med lite mer att läsa om hur få det bekvämt på cykeln.

http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

eller gör så har istället

http://sheldonbrown.org/thorn/pages/raven11.htm.

Men läs även Sheldonbrowns sidor det finns mycket intressant att läsa.

Själv kör jag med bockstyre på min touringhoj och Audaxhoj, styret ger mig flera valmöjligheter för handpositioner + att jag har styret i höjd med sadel =för det mesta motverkande värk i nacke och domningar i händerna på en medelålders gubbe :)

Tack! Sheldon har jag redan läst en del och snackat med – fått dessa svar på e-post:
Aero bars tend to only be suitable for smooth roads with little traffic.

If I were going to do a ride like this, I'd probably use a straight bar with an aero clip-on and bar ends, or maybe one of my double bar setups:

http://sheldonbrown.org/thorn

http://sheldonbrown.org/brown (scroll down.)


Och på frågan om vad han tycker om Randoneur styren:
I like them OK, though my current favorite drop bar is the Nitto "Noodle Bar."


Ska kolla in den andra länken...! Tack igen! =)
 
Denna typ föredrar jag

Jag har provat bockstyre, klassisk design, bockstyre klassisk randounerdesign, mtbstyre med barends och mtbstyre med rise och barends på de olika cyklar jag ägt och äger samt kör långt på.

Skam till sägandes och trots min konservatism så är min favorit avseende komfort vid en heldag i cykelsadeln och annars också mtbstyre med rise och barends.
 
tempo-styre lägger mer tryck på axlarna om styret är ~under~ sadelns nivå. Vad som är under definierar jag som den positionen där händerna börjar göra ont.

Allra helst placerar jag styret en eller två centimeter över sadelns höjd, plus barends (i princip vertikalt orienterade) för tillfällen där styrets höjd inte räcker till. Barends är förövrigt ganska fiffiga då man kan lägga armbågarna mellan klykan som styret och barendsen skapar, vilket (om styrets bred medger) ger en lika stor komfort som tempostyren.

/Jimmyy
 
Ja det finns!

Ja sätt på gubbstyre. Tyvärr verkar inte cykelhandeln ha fattat att det här är den mest optimala modell på styre som finns. Det har exakt de egenskaper du beskriver.
Men det måste vara av en speciell modell som är rätt svår att få tag på.
Man ska leta efter modeller där handtagen vinklar av så mycket som möjligt bakåt, och det är värdelöst om styret är böjt så att själva böjen nästan går framåt innan den vinklar av bakåt.
Alltså handtagen ska relaterat till styrets infästning vara så långt bakåt som möjligt och så vinklade som möjligt. Det är ju rätt logiskt, armbågarna sitter ju närmare kroppen och man vill inte spreta ut så mycket med armbågarna. Händerna hållar man då i den raka delen på styret vid varsin sida om infästningen.
När jag kört cykellopp med gubbstyre så kommer jag alltid ned i en bättre böj på ryggen än konkurrenterna med bockstyre. Men det säger egentligen mer om gubbstyrets möjligheter, de flesta orkar inte gå ned i bocken så kraftigt.
Mend en frontväska försvinner i regel möjligheten att hålla runt styret. Då har jag istället lutat armbågarna mot handtagen och hållit om cykelväskan.
Det kan vara värt att kolla in skeppshultstyret som sitter på deras "soft-modell" det har en ny design och verkar rätt skönt men jag har inte hårdtestat det.
Håller själv på att leta efter det perfekta styret inför nästa långtrip.
Problem kommer alltid med att fästa på handbroms och växelreglage på gubbstyre. Det gäller att det ska finnas tillräckligt med rakt styre vid handtaget innan det böjer av, handbromsen hamnar ju naturligt på ett bra ställe vid handtaget och växeln innanför.
På min tjejs hoj gick det bra att montera Shimano tiagra reglage, bara man slet bort de löjliga visarna som visar vilket drev man har. En nackdel med dessa är att de hamnar på utsidan i böjen och blir mer exponerade i vurpor. Det bästa jag prövat är shimanos tumväxlingsreglage som finns till 7 och kanske 8vxl. De är små, enkla, robusta med endast en spak. De går dessutom att ändra till steglösa (då kanske de kan passa på 9drevat också??). Fördelen med den lilla storleken och spaken är att de går att montera på ovan- insidan av styret så att de i det närmsta blir helt skyddade för vurpor.
Nåt som är klumpigt så det förslår är paket där bromsen är integrerad med växelreglagen.
I regel får man tyvärr byta alla vajrar och förlänga vajerhöljena när man byter från rakt till gubbstyre.
Jag ska själv undersöka om det går att fästa på rapidfire-växeln jag har på bockstyret nu på ett gubbstyre, får man den bara att sitta på rätt plats tror jag det kan bli rätt bra. Men rapidfire är ju inte direkt nåt att rekommendera inför riktiga äventyrscyklingar. Går de sönder det minsta är det ajöss.

En sak som jag har tillämpat de sista åren är att inte har någon framväxel alls. Det går utmärkt att växla med händerna/fötterna de få gånger man ska byta framdrev. Du sparar vikt, plats på styret, och justeringsarbete när kedjan börjar rassla.

Mvh
/Janne Wester
Hör av dig om du har fler funderingar
0485 361 38
 
Tillägg

Oj, hade visst bara läst ditt första inlägg innan jag svarade.
Jag antar att du ska ut på en mer äventyrslik cykling med en del packning?
Där har ex gubbstyret, eller rakt styre med barends
eller "Abisko"-sttyret styrkan och bredden som krävs av ett styre för att kunna hantera den tynga cykeln bättre. Kom ihåg att den blir trögstyrd med mycket packning där fram.
Med ett triatletstyre så vilar man förvisso armbågarna men det är anpassat mer för att man ska vara smal och minska luftmostståndet än att kunna styre ett tungt ekipage.
Abiskostyret har jag aldrig testat och aldrig föstått vad som är speciellt bra med det. Det ger som sagt inte heller några möjligheter att vila armbågarna på ett bra sätt. Vilket är enormt skönt.

Men det bästa med gubbstyret glömde jag ju tala om innan. Man kan ju använda det som det är tänkt!!!
Att kunna sitta rak i ryggen med händerna på handtagen. Det ger heller ingen påfrestning på överarmar/axlar eftersom man då inte lutar sig.
Att kunna ha den positionen är fantastisk när man med en tung packning bara vill glida fram och njuta av landskapet eller sakta leta sig fram genom gatorna i en okänd stad.

Och för att förtydliga med att det är svårt att få tag på. Leta i cykelaffärernas begagnatlådor ! där går att fynda vill jag lova. Eller på begagnade cyklar som mest är skrothögar.
/Janne
 
Kohornstyre?

Jag har läst någonstans att kohornstyre också är ett alternativ.

Vad är det för skillnad mellan bockstyre och kohornstyre?

Är det personlig preferens eller finns det olika situationer de är olika bra?

/Jojje
 
Mer fördelar med gubbstyret

Vilket annat styre kan man i lugn och ro, med båda armbågarna/underarmara på styret:
-skala en apelsin
-lösa rubricks kub
-läsa kartan
-klippa naglarna ?

Med risk för att bli en synisk gubbstyrefashist.

Kohornsstyre har jag aldrig hört talas om, sökte på internet men hittade ingen bild. Verkar vara ett rakt styre som är uppböjt i ändara, tror det är styret som sitter på abiskocykeln.

/Jan Wester
 
En sista grej

Kom just på en sak till!
Men sen är det nog slut med fördelar.

Gubbstyret är mig veterlgen det enda styret som möjliggör ett hopp med cykeln så som man kan göra med skor som sitter fast i pedalerna.

Trampar man ifrån ordentligt med fötterna och samtidig lyfter/drar styret uppåt/framåt så får man lätt båda hjulen att lyfta. Då handtagen sitter en bit bakom infästningen på styrstammen blir det ett vridmoment på cykeln. Kanske inte så användbart men en kul grej.
Och det går ju inte med packning på pakethållaren, så bra vridmoment får man inte!

/Janne
 
Kohornstyre = tempostyre

Vildkatt; sa:
Vad är det för skillnad mellan bockstyre och kohornstyre?
Kohorns-styre är en av flera benämningar på de ursprungliga tempostyrena.
PROF027_40_S.jpg


Nuförtiden används de mest(enbart?) på triathlon/tempocyklar och då tillsammans med triathlonstyren
PROF016-40_S.jpg


För att ytterligare förvirra det hela är det många som nuförtiden väljer att kalla enbart triathlonbågen/styret för tempostyre.

Jag har aldrig provat långcykling med ett kohornsstyre och kommer nog aldrig att göra det heller.
Det medger inte tillräckligt stor variation av handpositioner, därför går det bort.

En kombination av bockstyre och triathlonstyre/båge ger för mig den bästa kombinationen av bekvämlighet och variation av handpositioner.
Men vare sig mitt bockstyre eller mitt triathlonstyre/clipon sitter i den position de skulle göra om jag tävlade med den cykeln.
klein180.jpg


Att det är en kombination som fungerar bra kan tex Kenneth Fant, som har skrivit tidigare i den här tråden, även berätta om. Vi var med i samma grupp när vi cyklade Mälaren runt för ett drygt år sedan
http://www.audax.se/docs/lopp/reports/2004/bkb040807.htm

Ytterligare en fördel är att man inte behöver cykla VR.....


/Håkan
 
Gubbstyre ?

Jag tror att jag har lyckats följa med i diskussionen men vad är ett gubbstyre?

Är det standard styret för 40'tals cyklar?
brage.jpg


eller biltemas cyckelstyre "comfort"?

27-542_l.jpg


eller
truong5.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
Ciccia Är det hyfsat lätt att byta styre? Långcykling 8
Banankontakt Bockstyre, rakt styre och topptubslängd Långcykling 5
hannulan Styre Långcykling 8
JSB Flytta växelreglage från ram till styre Långcykling 3
thureb Justera avståndet bromshandtag styre på STI-reglage? Långcykling 4
dangermouse Knarrande styre Långcykling 2
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
olavroer Nytt styre og nystyreveske Långcykling 6
sjuttis Styre och sadelstolpe??? Långcykling 9
Egel styre och dämpare Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.