Regnkläder för långcykling

Vi ska cykla Treriksröset till Smygehuk nästa sommar och håller på med utrustningen för att testa den denna sommar.
Vad rekommenderar ni för regnkläder som funkar med flera dagars ihållande regn?
Gärna förslag på specifikt märke och modell för dam resp herr.
Prismässigt prioriterar vi funktion framför lågt pris.

Jag har cyklat i GT och galon, det enda som håller tätt är galon, vattenfilmen på GT har luftmoståndet som trycker in baklänges, jag blev våt vid ärmslut och på bröstet. Mc galonvantat Rukka utmärkta.

go tur

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Lite blöt utifrån eller via svett blir man oavsett klädsel. Svår avvägning. Cyklar man på så håller man värmen på sommaren men blir kall när energidepåerna börjar sina.

Bra jacka och jag gillar goretex eller Hyvent + icke täta tights blir rätt funkis. Hjälmöverdrag gör mkt för att hålla värmen. Huva / kapuschong kan ofta inte täcka hjälmen lika bra.

Thure

Senast ändrad:
Jag gillar poncho anpassad för cykling. Det blir som ett sorts microklimat under den. En Poncho med armar blir mer som en vanlig regnjacka, dvs svettigt från insidan. Är det inte väldigt varmt är det klokt att ha någon sorts regnbyxa också.

Det är INTE aerodynamiskt men det är praktiskt och skönt. Blåser det hårt kommer den fladdra en del.

Decathlon har en för 200 kr.

Tror jag har en Vaude Valdipino som jag blev lite besviken på. Impregneringen släppte mycket snabbare än jag tycker var acceptabelt. Materialet i sig var alltså inte vattentätt! Målade den med en blandning av silikon och tinner. Blev bättre men ser skabbig ut!

Jag är inget fan av tex-material, jag tycker dom är för täta men jag svettas rätt mycket.

Jag har ett Haglöfs LIM jacka och byxa (med hellångt blixlås i sidan), diskhandskar och vattentätt hjälmskydd och skärm på hjälmen/alternativt keps (bär glasögon). Under har jag ett tunnt ullunderställ. Blir svett, men inte blöt utifrån. Understället gör att det känns bekvämt. Diskhandskar gör att händerna inte blir kalla.

Jag gillar poncho anpassad för cykling. Det blir som ett sorts microklimat under den. En Poncho med armar blir mer som en vanlig regnjacka, dvs svettigt från insidan. Är det inte väldigt varmt är det klokt att ha någon sorts regnbyxa också.

Det är INTE aerodynamiskt men det är praktiskt och skönt. Blåser det hårt kommer den fladdra en del.

Decathlon har en för 200 kr.

Tror jag har en Vaude Valdipino som jag blev lite besviken på. Impregneringen släppte mycket snabbare än jag tycker var acceptabelt. Materialet i sig var alltså inte vattentätt! Målade den med en blandning av silikon och tinner. Blev bättre men ser skabbig ut!

Jag är inget fan av tex-material, jag tycker dom är för täta men jag svettas rätt mycket.

jag gillar poncho + sandaler

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips