Regnkläder för långcykling

Vi ska cykla Treriksröset till Smygehuk nästa sommar och håller på med utrustningen för att testa den denna sommar.
Vad rekommenderar ni för regnkläder som funkar med flera dagars ihållande regn?
Gärna förslag på specifikt märke och modell för dam resp herr.
Prismässigt prioriterar vi funktion framför lågt pris.
 
Jag har cyklat i GT och galon, det enda som håller tätt är galon, vattenfilmen på GT har luftmoståndet som trycker in baklänges, jag blev våt vid ärmslut och på bröstet. Mc galonvantat Rukka utmärkta.

go tur
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Lite blöt utifrån eller via svett blir man oavsett klädsel. Svår avvägning. Cyklar man på så håller man värmen på sommaren men blir kall när energidepåerna börjar sina.

Bra jacka och jag gillar goretex eller Hyvent + icke täta tights blir rätt funkis. Hjälmöverdrag gör mkt för att hålla värmen. Huva / kapuschong kan ofta inte täcka hjälmen lika bra.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag gillar poncho anpassad för cykling. Det blir som ett sorts microklimat under den. En Poncho med armar blir mer som en vanlig regnjacka, dvs svettigt från insidan. Är det inte väldigt varmt är det klokt att ha någon sorts regnbyxa också.

Det är INTE aerodynamiskt men det är praktiskt och skönt. Blåser det hårt kommer den fladdra en del.

Decathlon har en för 200 kr.

Tror jag har en Vaude Valdipino som jag blev lite besviken på. Impregneringen släppte mycket snabbare än jag tycker var acceptabelt. Materialet i sig var alltså inte vattentätt! Målade den med en blandning av silikon och tinner. Blev bättre men ser skabbig ut!

Jag är inget fan av tex-material, jag tycker dom är för täta men jag svettas rätt mycket.
 
Jag har ett Haglöfs LIM jacka och byxa (med hellångt blixlås i sidan), diskhandskar och vattentätt hjälmskydd och skärm på hjälmen/alternativt keps (bär glasögon). Under har jag ett tunnt ullunderställ. Blir svett, men inte blöt utifrån. Understället gör att det känns bekvämt. Diskhandskar gör att händerna inte blir kalla.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag gillar poncho anpassad för cykling. Det blir som ett sorts microklimat under den. En Poncho med armar blir mer som en vanlig regnjacka, dvs svettigt från insidan. Är det inte väldigt varmt är det klokt att ha någon sorts regnbyxa också.

Det är INTE aerodynamiskt men det är praktiskt och skönt. Blåser det hårt kommer den fladdra en del.

Decathlon har en för 200 kr.

Tror jag har en Vaude Valdipino som jag blev lite besviken på. Impregneringen släppte mycket snabbare än jag tycker var acceptabelt. Materialet i sig var alltså inte vattentätt! Målade den med en blandning av silikon och tinner. Blev bättre men ser skabbig ut!

Jag är inget fan av tex-material, jag tycker dom är för täta men jag svettas rätt mycket.

jag gillar poncho + sandaler
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.