Första utrustningen

Ett tips är att lägga ut en köpes annons här på utsidan eller ha stenkoll på prylmarknaden. Så här jag gjort en del riktiga fynd.

Exempelvis 2st downmat 7 lw för 1000kr istället för nypriset 5000kr. Även vårt tält ett Hillberg anjan 2gt köptes för 4500kr istället för 8000kr . Ryggsäcken en arcteryx naos 70l köptes på tradera för 1200kr istället för 5500kr. Skaljackan en tierra goretex köptes på myrorna för 140kr istället för 2500kr.

Det tar givetvis lite tid, men så här i tider man främst laddar för nästa år är det en rätt kul sysselsättning. För att fynda bör man dock ha en ganska bred blick och inte söka just den där modellen. Utan några stycken som är vänliga, samt ha lite koll på tidigare modellnamn etc.

Jag har inte kompromissat mycket med min utrustning men kommit relativt billigt undan ändå.

/Gustav
 
Som " OnMyWay "skriver så är ett kvalitetstält prioriterat om det är tältning som gäller och man vet att det kommer att användas i flera år.
"Smux" nämner Hilleberg Saivo och det är ett väl beprövat expeditionstält som rymmer tre personer. Jag har själv HB Tarra som är en mindre variant för två personer, dock rymlig och tre vuxna skulle funka i en tillfällig nödsituation. Med Saivo så ligger man i topp kvalitetsmässigt och fem kilo fördelat på tre personer får väl anses som ok om det ska vara ett kvalitetstält för fyra säsonger. Priset är givetvis högt. Annars är det väl inte ett tält som rekomenderas normalt som en introduktion i tältlivet. Men skulle jag veta att det är det här som gäller och det kommer att utnyttjas en hel del och mycket fjällturer och även på vintern då skulle jag inte tveka om jag hade ekonomi att köpa det.
 
Som Gustav beskriver, begagnat marknaden är ett intressant alternativ att hålla ögonen på, likaså de stora butikernas (inkl nätbutiker) återkommande reahelger. Ex XXL har vid flera tillfällen kört helgspecial med ex 25% rabatt på tält. Så om man har tid att vänta på rätt tillfälle och i förväg stunderat vad man vill ha för utrustning finns bra möjlighet att spara pengar.
Ett annat tips är att köpa utomlands ex USA, som även med dagens höga dollarkurs många gånger är billigare och dessutom större utbud. Att köpa över nätet och importera från ett land utanför EU är många gånger ekonomiskt tveksamt pga tullar, moms och avgifter. Dessutom begränsar många varumärken butikernas rätt att exportera till ex Europa pga olika lokal priser. Detta kommer man lätt runt om man känner någon som kan hjälpa dig handla lokalt och ta med sig hem.
 
Senast ändrad:
Jag har gjort en egen tråd nu om just tältfrågan, kommer göra det även om några av de andra sakerna då det lätt blir rörigt annars (för mig som är autistisk i alla fall... haha).

Jag har tittat på 4 olika Hilleberg och två olika Bergans just nu men är öppen för andra förslag också så klart.

Kollar blocket och säljsidan här på utsidan flera gånger om dagen men har inte hittat ngt klockrent än.

Köpesannons kan jag ju lägga in dock, det tänkte jag inte på.
 
Vill bara säga ett STORT TACK till alla er som hjälpt mig med tips och råd!!!

Nu är utrustningen beställd och jag längtar tills det kommer så att vi kan ge oss ut och vandra utan att behöva ta dagsvandringar för att vi inte har varken tält, sovsäckar, liggunderlag eller annat.

Om ni vill se vad jag valde så har jag gjort en lista här:

http://bondmoran.nu/?p=16805

Första vandringen med utrustningen blir 1-2 nätter någonstans i södra sverige. Småland, Skåne eller Blekinge kanske.

Ska bli så kuuuuuul :-D
 
Vill bara säga ett STORT TACK till alla er som hjälpt mig med tips och råd!!!

Nu är utrustningen beställd och jag längtar tills det kommer så att vi kan ge oss ut och vandra utan att behöva ta dagsvandringar för att vi inte har varken tält, sovsäckar, liggunderlag eller annat.

Om ni vill se vad jag valde så har jag gjort en lista här:

http://bondmoran.nu/?p=16805

Första vandringen med utrustningen blir 1-2 nätter någonstans i södra sverige. Småland, Skåne eller Blekinge kanske.

Ska bli så kuuuuuul :-D

Hej, du får berätta vad du tyckte sen när du provat utrustningen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.