Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt?

Hej!

Jag ska köpa ett lättare tält, och sneglar på ett Helsport-tält som reas på XXL för 3999:-
Helsport Sarek Superlight 2+ camp heter det.
jag har förstått så pass av en del gamla trådar att det är en xxl-version som bara säljs där.
https://www.xxl.se/helsport-sarek-superlight-2-camp-blatt-talt-bla/p/1113359_1_style
Priset ser ju trevligt ut i dessa tider när allt gått upp i pris.
Bra omdömen även på XXL.
Jag har sedan tidigare haft och har både Hilleberg, Helsport och Bergan av större och tyngre modeller och visst känns Hilleberg som formel 1, men kostar ju mer än dubbelt än detta tält på reapris.
Jag säker ett lättare mindre tält där man kan ha det själv men även ta med sig någon om det krisar.
Är det någon som har erfarenhet av detta tält?
Reas det av någon anledning?
Det känns märkligt prisvärt på papperet då det uppfyller mina kriterier bra.

Lite tycke och smak. Personligen så gillar jag mitt Helsport Reinsfjell SL 2. Lite tyngre självstagande högre sitthöjd och utgång på bägge långsidorna är skillnaderna mot Sarek.

Ditt val.

Thure

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lite tycke och smak. Personligen så gillar jag mitt Helsport Reinsfjell SL 2. Lite tyngre självstagande högre sitthöjd och utgång på bägge långsidorna är skillnaderna mot Sarek.

Ditt val.

Thure!
Tack för input, jag tittade på det tältet också, känns lite som en mer rejäl version av Sarek helt klart, tacksam för förklaring om skillnaderna.
Dubbla priset för Reinsfjell gör att jag lutar åt ett Sarek ändå, misstänker att det inte är helt osäljbart utan att tappa allt man gett för det, om det inte blir rätt.

köp och prova inne för mig var det för litet men 193cm L ok för 185 cm L person kan kännas lite klent men om man ej sätter upp detta i storm kommer det att klara sig.

Baserat på ett snarlikt tält (minns ej namn) som jag använt ett antal år skulle jag säga:
+ Lätt även som enmanstält och med tanke på vikten lyxigt med förlängd absid. Håller för fjällen (sommar o höst).
- Ganska lågt; 10 cm mer gör mycket för komforten. Små ventiler av bilden att döma. Ett riktigt fjälltält ska ha möjlighet både för att ventilera ordentligt, men även stänga till, efter behov. Anser jag...
Alltså några trade offs för att komma ner i vikt o kostnad, men visst är det prisvärt.

Reinsfjell har fördelar om man oftast är två. För dig kan Sarek förstås vara mera funktionellt. Helsports Ringstind SL enmanstält kan vara bra komplement till ett tvåmans med två ingångar när man vill sova ensam. Men det finns betydligt billigare enmanstält.

Thure

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips