Klättermusen, något att satsa på?

Jag må säga att Rimfaxe är en bra rock. Går att använda året runt. Dock så gav jag bort den till syrran så jag lånar den ibland bara. Anlednigen till bortgivandet är att den är för tight under armarna. Tycker jag drar ner lite på helhetsbetyget. Stora bröstfickor, går lätt "ner" en 1,5 liters pet-flaska om man vill det.
 
For the record så tänkte jag lägga till att bomullen i Klättermusen inte är "vanlig bomull".

När jag köpte min Einride på Fjällsport blev jag upplyst om att textilen av fabrikatet Etaproof är det dyraste material per kvadratmeter man kan tillverka en jacka av. Att Gore-tex kan kosta mer beror på lamineringen, inte materialet i sig.

Etaproof som KM använder sig av är en Schweizisk leverantör av av extremt tätvävd bomull som togs fram åt RAF-piloter under andra världskriget. Ett annat fabrikat som jag tror är äldre är Ventile. Väven har betydligt bättre egenskaper än vanlig bomull.

Etaproof-tyget i KMs jackor består av ekologiskt odlad bomull från södra USA som vävts i Schweiz och färgats med växtfärg.

Det går inte att jämföra med billiga bomullsprodukter rakt av. Producerar man i västvärlden utan gifter med hög kvalitet så kostar det. Tycker absolut det är värt att lägga pengar på hållbara kläder. En sådan jacka utan foder kan du ha i hur många år som helst. Kostar som en bilservice.

Här en bra artikel om Bilskirner som, liksom Einride och Rimfaxe, är tillverkad i Etaproof.

Hoppas du blev nöjd med jackan. Har haft min Einride 2.0 i ett och ett halvt år och blivit mer och mer nöjd över tid.
 
Min garderob består nästa till 80% av klättermusen. Tycker deras plagg ligger i en klass för sig. Mycket genomtänkte plagg av hög kvalité. Gillar speciellt deras plagg i eta-proof. Slittåliga plagg med bra miljötänk.

Sen så tillverkar klättermusen den absolut bekvämaste byxan på marknaden (GERE).

Även deras ryggsäckar håller sjukt hög kvalité. Har två st och dessa är helt underbara( GUNGNER 2.0 och GRANIT).
 
Klattermusen.se: "Materialet har kortare livslängd än polyamid och polyester"

Nej, eta-proof är inte slittåligt. Det är en vanlig bomullsväv. Sluta sprid felaktig information.
 
hur står sig eta proof mot EPIC Cotton som finns i bergans morgedal och finse jacka och som är bra mycket billigare?
 
Fast bomull kan ju vara ganska slittåligt, i alla fall så är det först nu, efter 10 år, som mina arbetsbyxor i bomull börjar gå sönder.

Mvh // Johannes
 
Bergans Venabue...

Köpte jag i somras i snöcammo(utgått det mönstret) att ha just på vintern den är kanon tycker jag och en del billigare än Musens plagg ni pratar om.
 
Klattermusen.se: "Materialet har kortare livslängd än polyamid och polyester"

Nej, eta-proof är inte slittåligt. Det är en vanlig bomullsväv. Sluta sprid felaktig information.

Självklart kommer jag att fortsätta sprida info om produkter jag är nöjd med. Har aldrig haft några problem med mina era-proof kläder.
 
Ja, ETA-proof är mindre slittåligt än polyester.
Nej, jag skulle inte säga att det är en vanlig bomullsväv... provtryckte en bit, och uppmätte ca 800 mm vattenpelare... det funkar inte på mina jeans...
Iaf där jag har köpt så har den varit dyrare än goretex... (extremtextil)
Fantastiskt material till vardagsjackan, tycker jag, då det står emot regn väldigt bra första halvtimmen... Trevligare att ha på sig än event-jackan tycker jag. Men jag ångrar att jag inte gjorde delarna som är mest utsatta för slitage i nåt annat material... den börjar vara rätt sliten i kanterna, efter ett par års användning typ varje dag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.