Klättermusen, något att satsa på?

Jag må säga att Rimfaxe är en bra rock. Går att använda året runt. Dock så gav jag bort den till syrran så jag lånar den ibland bara. Anlednigen till bortgivandet är att den är för tight under armarna. Tycker jag drar ner lite på helhetsbetyget. Stora bröstfickor, går lätt "ner" en 1,5 liters pet-flaska om man vill det.

For the record så tänkte jag lägga till att bomullen i Klättermusen inte är "vanlig bomull".

När jag köpte min Einride på Fjällsport blev jag upplyst om att textilen av fabrikatet Etaproof är det dyraste material per kvadratmeter man kan tillverka en jacka av. Att Gore-tex kan kosta mer beror på lamineringen, inte materialet i sig.

Etaproof som KM använder sig av är en Schweizisk leverantör av av extremt tätvävd bomull som togs fram åt RAF-piloter under andra världskriget. Ett annat fabrikat som jag tror är äldre är Ventile. Väven har betydligt bättre egenskaper än vanlig bomull.

Etaproof-tyget i KMs jackor består av ekologiskt odlad bomull från södra USA som vävts i Schweiz och färgats med växtfärg.

Det går inte att jämföra med billiga bomullsprodukter rakt av. Producerar man i västvärlden utan gifter med hög kvalitet så kostar det. Tycker absolut det är värt att lägga pengar på hållbara kläder. En sådan jacka utan foder kan du ha i hur många år som helst. Kostar som en bilservice.

Här en bra artikel om Bilskirner som, liksom Einride och Rimfaxe, är tillverkad i Etaproof.

Hoppas du blev nöjd med jackan. Har haft min Einride 2.0 i ett och ett halvt år och blivit mer och mer nöjd över tid.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min garderob består nästa till 80% av klättermusen. Tycker deras plagg ligger i en klass för sig. Mycket genomtänkte plagg av hög kvalité. Gillar speciellt deras plagg i eta-proof. Slittåliga plagg med bra miljötänk.

Sen så tillverkar klättermusen den absolut bekvämaste byxan på marknaden (GERE).

Även deras ryggsäckar håller sjukt hög kvalité. Har två st och dessa är helt underbara( GUNGNER 2.0 och GRANIT).

Klattermusen.se: "Materialet har kortare livslängd än polyamid och polyester"

Nej, eta-proof är inte slittåligt. Det är en vanlig bomullsväv. Sluta sprid felaktig information.

hur står sig eta proof mot EPIC Cotton som finns i bergans morgedal och finse jacka och som är bra mycket billigare?

Fast bomull kan ju vara ganska slittåligt, i alla fall så är det först nu, efter 10 år, som mina arbetsbyxor i bomull börjar gå sönder.

Mvh // Johannes

Bergans Venabue...

Köpte jag i somras i snöcammo(utgått det mönstret) att ha just på vintern den är kanon tycker jag och en del billigare än Musens plagg ni pratar om.

Klattermusen.se: "Materialet har kortare livslängd än polyamid och polyester"

Nej, eta-proof är inte slittåligt. Det är en vanlig bomullsväv. Sluta sprid felaktig information.

Självklart kommer jag att fortsätta sprida info om produkter jag är nöjd med. Har aldrig haft några problem med mina era-proof kläder.

Ja, ETA-proof är mindre slittåligt än polyester.
Nej, jag skulle inte säga att det är en vanlig bomullsväv... provtryckte en bit, och uppmätte ca 800 mm vattenpelare... det funkar inte på mina jeans...
Iaf där jag har köpt så har den varit dyrare än goretex... (extremtextil)
Fantastiskt material till vardagsjackan, tycker jag, då det står emot regn väldigt bra första halvtimmen... Trevligare att ha på sig än event-jackan tycker jag. Men jag ångrar att jag inte gjorde delarna som är mest utsatta för slitage i nåt annat material... den börjar vara rätt sliten i kanterna, efter ett par års användning typ varje dag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips