Justera avståndet bromshandtag styre på STI-reglage?

Har en ca 4 år gammal racercykel med Ultegragrupp. Funderar på om det går att närma positionen av bromsreglaget till bockstyret med någon skruv. Hittar inte någon sådan skruv på sprängskisserna på http://cycle.shimano-eu.com/catalog/global/techdocs/browse.jsp men på bromshandtagen från Shimano för raka styren finns ofta sådana skruvar som gör att personer med små händer kan använda bromshandtagen. (Jag har varken stora eller små händer).

En variant är att flytta positionen på STI-reglagen lite nedåt men då kommer man också längre ned med händerna när händerna vilar på basen av STI-reglagen och det innebär att jag behöver vira om styrlindan vilket jag vill undvika om det inte är nödvändigt.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-05-03 kl 12:19]
 
Åtminstone för nuvarande DuraAce finns ett Bump Rubber i olika tjocklek (pos. 9 i sprängskiss). Bzter man det så bör avståndet mellan handtag å styre ändras.

Att flytta STI:na längre ner är ingen lösning. Handställningen när du greppar ovanpå "hoodsen", blir obekväm om de lutar för mycket framåt.

[Edit säger: Även nya Ultegra tycks ha det, men inte gamla 105. Gamla Ultegra hittar jag inte på hemsan]

/Håkan

[Ändrat av Håkan K 2006-05-03 kl 12:28]
 
Flytta handtagen

Flytta handtagen kan vara en lösning. Man får givetvis rotera styret lite i styrstammen för att få handtagen i samma höjd igen.
Hur bocken lutar har inte så stor betydelse. Jag tillbringar 1 minut av 60 där nere.

Bengt
 
Lärorikt om bockstyrets vridning runt den horisontella axeln på styrstammen.

Skruvade och justerade styret samt flyttade på STI-reglagen igår.

Visade sig att styret varit rätt extremt framåttippat vilket jag inte observerat tidigare.

Historien med den här cykeln är att den köptes för ca 4 år sedan ny av en duktig kvinnlig cyklist. Hon var inte nöjd med ergonomin och beställde i stället en måttsydd cykel med kortare överrör. Hennes make som är lite längre tog då över cykeln. När han fyllde 50 år så beställde även han en lite finare cykel och då såldes cykeln till mig.

Styret var då framåttippat så att övre delen av böjen var starkt framåtlutande. STI-reglagen satt ganska högt i böjen varför det var långt avstånd till bromshandtagen när jag hade händerna nere i bocken.

När jag nu skruvade och justerade så valde jag att ha början av böjen närmast horisontell vilket gav betydligt behagligare ergonomi för mig (lättare att nå positioner med händerna på styret bakom respektive på "hoodsen". Dessutom kom bromshandtagen avsevärt närmare styret under STI-reglagen men totala ergonomin blev den stora vinsten för mig.

Lärdomen blev att vinkeln på bockstyret bör justeras för att passa den individuelle cylisten och att detta har minst lika stor eller större betydelse än längden på styrstam och fram/bak justeringen av sadeln.

Nuvarande vinkel liknar de flesta bilderna på http://www.audax.se/ (klicka på cyklar så ser du ett antal audaxcyklar).

Finns det några bra sidor med foton eller teckningar på www där man kan se inställingar på cykeln och cyklistpositioner och rekommendationer om vad som är lämpliga respektive udda inställningar på styrvinklar?

Thure
[Ändrat av thureb 2006-05-06 kl 11:29]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.