Hur justera maskinkullager?

Är det någon som har koll på nav med maskinkullager? Jag har ett framnav med maskinkullager som har börjat glappa. Utanför lagren sitter det på varje sida av axeln två muttrar som man spänner mot varandra (som kona och låsmutter på traditionella lager). Dessa kan man flytta en aning innåt och på så sätt spänna åt lagret, eller rättare sagt spänna de två lagren mot varandra. Är det så man skall göra, eller är lagrena slitna och behöver bytas?

Peter
 
Pask; sa:
Är det någon som har koll på nav med maskinkullager? Jag har ett framnav med maskinkullager som har börjat glappa. Utanför lagren sitter det på varje sida av axeln två muttrar som man spänner mot varandra (som kona och låsmutter på traditionella lager). Dessa kan man flytta en aning innåt och på så sätt spänna åt lagret, eller rättare sagt spänna de två lagren mot varandra. Är det så man skall göra, eller är lagrena slitna och behöver bytas?

Peter
Hej
Maskinkulager går inte att justera om de inte är koniska vilket de du har säkert inte är. Glappar och hugger de så byt. Det går ofta att få tag på standardlager till mycket billigare pris än original tex SKF. Jag antar att du med maskinkullager menar ett lager som inte har lösa kulor och säten. När du byter se till att du får lager med packbox på båda sidorna av lagret så är det helt vattentätt och håller mycket länge. När du monterar maskinkullager skall du spänna så att axeln inte har spel i axialled men ändå inte belastar lagren åt fel håll (i axialled). Oftast sitter det en distans mellan lagerna för att förhindra detta.

/Hans
 
Lager

Såhär ser lagren ut:

lager1.jpg

Med skyddsbrickan på (är det det som är en packbox?)

lager2.jpg

Utan skyddsbricka.

lager3.jpg

Axeln ned låsmuttrarna kvar på ena sidan

Problemet är väl att när man spänner åt muttrarna så belastar man lagret i axialled, och det verkar ju inte så bra. Någon distans verkar inte finnas mellan lagren, det är bara luft därinne.

Fråga nummer två är väl då hur man får ut lagren när man skall byta? Skall man lämna in det till cykelhandlaren?

Peter
 
Lagren borde gå att knacka ut med ett dorn(stålaxel)något smalare än hjulaxeln.Knacka från motsatt sida som lagret är inpressat.Se till att lagret går rakt ut så att inte lagersätet blir skadat.

Skaffa nya gummidubbeltätade lager.(se tidigare tips)

När du monterar dom nya,använd ett rör med samma diameter som yttre lagerbanan för att knacka in dom,var noga med att dom går in rakt.

Centrera axeln och dra dit dom två inre muttrarna för hand,lås med dom två yttre kontramuttrarna.Man får som du skriver,absolut inte ansätta lagerna axiellt.Men se till att axeln inte glappar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.