Bockstyre, rakt styre och topptubslängd

Hej!
Jag har kört en hel del långfärd på en hybrid som jag utrustat för långfärd samt en MTB som också anpassats för ändamålet. Förutom touring cyklar jag även mycket landsväg med en cykelklubb.

Nu har jag bestämt mig att jag skall unna mig en ny och mer ändamålsenlig långfärdscykel. Jag tittar på Surly LTH och Thorn Sherpa men fastnar hela tiden i valet av styre. Jag är mycket van vid både bockstyre och dito rakt med barends och tycker att båda har sina förtjänster.

Den cykel jag nu avser plocka ihop vill jag ha till långfärd och så länge man håller sig på ordentliga vägar så föredrar jag bockstyre. När det däremot blir sämre vägar, stigar eller rent av vinterförhållanden får jag för mig att bockstyret kanske inte är så lämpligt längre.
Hur resonerar som kör med bockstyre kring detta?

Om jag skulle välja korta ramen - kommer det då bli möjligt att till vintern byta till en längre styrtapp och sätta på ett lite bredare rakt styre eller förstörs då geometrin och cyklingsegenskaperna?

Frågan är väl egentligen om det är möjligt att skifta mellan de båda styrtyperna för en och samma ram???
 
Jag har sett två varianter.

Man kan ha båda styrena samtidigt - http://sheldonbrown.org/thorn/pages/raven01.htm

Eller så kan man ha snabbkopplingar för broms- och växelvajrarna - http://www.davincitandems.com/comp.html#split

Den senare varianten känns ganska enkel att implementera. Billigast kanske är att inte köpa den där specialvarianten utan att göra det själv med typ sockerbitar som elektriker använder. Vet inte var man köper de där "riktiga" cable splitters i Europa.
 
Vikt och vägval avgör val av styre

Har svarat på likande frågor ett flertal ggr förut. Men då du även kopplar frågan till storlek på ramen finns det anledning att svar lite mer utförligt.
Visst kan man använda en ram med kortare överrör när man väljer bockstyre men det är inte nödvändigt. MTB ramar före ca 1989 hade samma geometri som touringcyklar där en meium/56cm ram är lika lång som den är hög. Sedan började tillverkare av mtb-cyklar experimentera med en mängd olika mått och vinklar vilket smittade av sig på lvg-cyklar.

Cyklar gjorda specifikt för touring har oftast längre hjulbas, gafflar med mer försprång och långa bakgafflar för att få plats med både bredare däck och skärmar. De har i stort haft samma geometri sedan fransmännen i tekniktävlingar på 30-talet lät tillverkare prova ut vad som är optimalt, även om man de senaste 10 hoppat på trenden med sluttande överrör, nya material och hjuldimensioner. Väljer du att emellanåt byta styre bör du därför gå upp i storlek och välja en ram med ca 1-3cm längre överrör. När du sedan byter till bockstyre funkar en styrstam som är tex 90mm lång lika bra som en 100-120mm vilket är normalt på en medium ram. Grenmått är något man numera gått ifrån då ramar ofta har olika sluttande överör. Viktigast är att du har rätt position över pedaler och styre!

Det Andy Blance skriver i Thorn PDF:en ovan om trekking/butterfly, mtb och "komfort" styre stämmer med min erfarenhet. Men det märks att han inte cyklat särskilt mycket med bockstyre när han påstår att det bara har 3 positioner, då de egentligen är minst det dubbla och helt beror på designen på det aktuella styret. Att även avfärda bockstyre för att man mest använder den övre delen visar att han inte förstått att bocken, förutom att det ger bra kraft och lägre vindfång i hård motvind, även gör det möjligt att flytta kontakt punkt i skrevet och händer samt ändra vinkel/krum på ryggen. Man kan där med ändra sittposition för att motverka domnade skrev, händer/fingrar samt värkande ryggslut och nacke. Detta tillåter inte andra typer av styren i samma uträckning vilket gör att sittpositionen blir mer statisk. Viktigt när man har långa dagar i sadeln och inte vill stanna titt som tätt för att sträcka på benen (läs rygg). Fråga någon som kör låndistanslopp som Vättenrundan eller randonneur-lopp på på upp till 120mil i ett sträck vilket modell de skulle valt.

Har hållit på med mtb-cykling sedan -87 och föredrar grusvägar och stigar för naturupplevelsen framför att nöta asfalt. Gärna då på avlägsna platser där det saknas både välsorterade cykelbutiker eller fungerande sjukvård. Den konverterade mtb jag använder har ett 46cm Nitto Noodle och stryktåliga 8-v styrändsreglage med både index och friktionsläge ifall växlarna strular. Den klarar all typ av cykling, utom möjligen landsvägslopp eller tekniska stigcyklingen med rötter och branta avsatser/backar, minst lika bra som touringcyklar med rakt styre. Orsaken till att man helst undviker att cykla längre sträckor på sådan teknisk stig beror inte på styret utan att den totala vikten av utrustning och cyklist helt enkelt är för hög för att "motorn", väskor/pakethållare och många delar på cykeln är underdimensionerad!

261240_214747455233331_100000942336291_566242_162988_n.jpg

261240_214747448566665_100000942336291_566240_1056915_n.jpg


Om dina turer är på övervägande teknisk stig och grusväg är det bättre att bygga en cykel med ett lite högre placerat "dirtdrop" styre som det nu finns en mängd olika varianter av. Dessutom bör du välja lättare utrustning packad i ramväskor istället för traditionellt tält/kök/sovutrustning packat i sidoväskor. Det är mao vikten och tåligheten på cykel, packning och cyklist som sätter gränsen för vilken terräng du väljer att cykla i och inte typ av styre. ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.