Styre och sadelstolpe???

Jag har under årets cykelsemester sett många tyska
cyklister med ett styre som ser ut som en kringla,
ja ni vet, det fullbordar nästan en cirkel.
Med div former att kunna skifta grepp mellan.
Var finns det att köpa? Bör man köpa det?
Det verkar listigt att kunna flytta händerna framåt
och bakåt och lite runt.

Fjädrande sadelstolpe är det nåt att ha?? Eller blir
man bara irriterad på den.
Duger biltemas?

Tacksam för svar.'
Anders S
 
sjuttis; sa:
Jag har under årets cykelsemester sett många tyska
cyklister med ett styre som ser ut som en kringla,
ja ni vet, det fullbordar nästan en cirkel.
Med div former att kunna skifta grepp mellan.
Var finns det att köpa? Bör man köpa det?
Det verkar listigt att kunna flytta händerna framåt
och bakåt och lite runt.

Fjädrande sadelstolpe är det nåt att ha?? Eller blir
man bara irriterad på den.
Duger biltemas?

Tacksam för svar.'
Anders S

Jag köpte ett sånt styre på Biltema förut men jag tror dom har slutat med det. Jag tycker det är ok men jag hade nog klarat mej bra med det gamla. Jag har satt det så att jag kan byta tag när jag vill krypa ihop mot vinden, de e ju en fördel, men samtidigt är det ganska otympligt på små ytor å när man ska leda cykeln. Jag hade en gång en sadelstolpe med fjädring och det var bara ren skit måste jag säga. Överhuvudtaget har jag svårt för fjädring på cykel, det känns bara gungigt och ineffektivt och så väger det bly.
 
Dämpning är bra om man behöver det, vem vill ha odämpad bil???

Troligen och tyvärr så kom svaret på frågan troligen från en som helst cyklar på asfalt, Och helt säkert från en som aldrig lämnar väg!
Jag har sadel dämpare och dämpad gaffel, Vill verkligen ha en hel dämpad pga. att dom mnumera är så pass lätta o bra (många modeller har möjlighet att lätt helt låsa/justera dämpningen!)
Det är ju inga problem att få prova en heldämpad i butik heller,
MEN pengar gör att jag nu är på jakt efter en bättre sadel dämpare, Har någon förslag på var jag finner det i Sverige?
 
Tyska saker finns i Tyskland

Kolla efter styret på tyska internet butiket. Jag vet att http://www.roseversand.de har dom. Dom har även flera andra "roliga" modeller. Det kan vara svårt att få geometrin och sittställningen bra på ett sådant styre, men testa för all del. Det kanske passar dig utmärkt.

Biltema rent generellt skulle jag undvika. Titta på Cane Creek Thudbuster. Dämpad sadelstolpe är alldeles utmärkt, men det är ingen ersättare för en heldämpad.

sjuttis; sa:
Jag har under årets cykelsemester sett många tyska
cyklister med ett styre som ser ut som en kringla,
ja ni vet, det fullbordar nästan en cirkel.
Med div former att kunna skifta grepp mellan.
Var finns det att köpa? Bör man köpa det?
Det verkar listigt att kunna flytta händerna framåt
och bakåt och lite runt.

Fjädrande sadelstolpe är det nåt att ha?? Eller blir
man bara irriterad på den.
Duger biltemas?

Tacksam för svar.'
Anders S
 
Re: Dämpning är bra om man behöver det, vem vill ha odämpad bil???

Vinddriven; sa:
Troligen och tyvärr så kom svaret på frågan troligen från en som helst cyklar på asfalt, Och helt säkert från en som aldrig lämnar väg!
Jag har sadel dämpare och dämpad gaffel, Vill verkligen ha en hel dämpad pga. att dom mnumera är så pass lätta o bra (många modeller har möjlighet att lätt helt låsa/justera dämpningen!)
Det är ju inga problem att få prova en heldämpad i butik heller,
MEN pengar gör att jag nu är på jakt efter en bättre sadel dämpare, Har någon förslag på var jag finner det i Sverige?

Sant, jag cyklar helst på vägar, men gärna på stigar ibland också. Men då blir det inga långfärder, utan kortare dagsturer utan packning. Men någon mer dämpad hoj blir det inte för min del...
 
Stockholmsstyre??

Kalls kohorn för Stockholmsstyre?
Ajdå jag har kanske ett sånt.
Har efter tips kollat på http://www.roseversand.de
och dom har "kringelstyren".
Har också köpt en fjädrande sadelstolpe.
Min lokala cykelhandlare i Norrtälje hade ett par
dammiga längst ner i en låda som jag fick billigt.
Har inte upptäckt nån enorm skillnad än.
Men tror att fjädringen kan ta udden ur dom västa
stötarna. Dom man inte är beredd på och inte hinner
lätta på baken för.
Vi cyklar mest landsväg och semesterturer, men även
där drabbas man av överraskningar när man i godan ro
sitter och tittar på utsikten.
Anders S
 
Fjädrande sadelstolpe

Jag har under årets cykelsemester sett många tyska
cyklister med ett styre som ser ut som en kringla,
ja ni vet, det fullbordar nästan en cirkel.
Med div former att kunna skifta grepp mellan.
Var finns det att köpa? Bör man köpa det?
Det verkar listigt att kunna flytta händerna framåt
och bakåt och lite runt.

Fjädrande sadelstolpe är det nåt att ha?? Eller blir
man bara irriterad på den.
Duger biltemas?

Tacksam för svar.'
Anders S

Vi köpte Biltemas fjädrande sadelstolpe till våra cyklar för 3 år sedan. Vi har värsta tvättbrädevägarna här. Dom är fortfarande hela och fungerar ypperligt. Sadeln är också fjädrad. Jag har inte provat och känt på andra - men det borde rimligtvis vara så att om man istället för att betala biltemapris-betalar kanske 1000:- så får man en pålitligare långfärdsstolpe - jag vet att det även finns en modell som man sätter på den befintliga stolpen..den är visst hyfsat billig också - låter bra tycker jag...och billigare. Dessutom är originalstolpen ofta anpassad i längd och kvalitet samt passform.
Jag ska tillägga att vi inte cyklar speciellt mycket dessa senaste åren - så något uthållighetstest kan det inte ses som.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.