Sverige rakt igenom

Tjenare

Har nu bestämt mig vad som skall ske nästa sommar. Det blir trerikesröset - smygehuk på cykel men kruxet är att jag har ingen cykel.
Jag har ju kollat runt lite på forumet, personers hemsidor, och på cykelsajter men det är svårt att veta vilken person och vilken säljare som talar med erfarenhet som är anpassad till min resa. SÅ nu till mina frågor.

Vilken cykel skall jag ha?
jag är 187, 85kg, är inte speciellt fattig men jag vet inte heller om jag har lust att lägga en mindre förmögenhet på en cykel som jag senare bara har som stadshoj.

Cykeldojjor, ja eller nej?
Är det värt att köpa dom dyra packväskorna för 1500kr styck eller funkar biltemas för 250kr styck?

Är kartboken om sverigeleden nåt att ha?
Det är ju 3delar á 400kr och det är frågan om det står så mycket bra om närområdet som man inte får missa att det är vettig pengar att lägga.

Finns det nån bra cykelaffär i göteborg?
Jag har varit på sportson och sportspec, Sportson känns inte så seriöst och sportspec känns mer racer och mtb.

Tackar för alla svar!
 
Hur lång tid ska det ta? Stor/medel/liten packning?

Mina åsikter:

- Om du nu har tänkt att göra klassikern (läser på profil) så skulle du ju kunna köpa en snabb hybrid, alt. en cyklocross. Det går även att cykelsemestra med en ren racer, men då med mycket lätt packning.

- Skulle inte köpa sverigeledskartorna: en vanlig bilkarta tycker jag funkar bra, för en stor del av turen så är det väl 45:an som gäller.

- Spd-skor: jag säger ja, men korgar (clips) fungerar egentligen lika bra.

- Cykelväskor: billiga, och så packa i plastpåsar +ev. regnskydd. Lätt/litet tält och sovsäck är ju bra.
 
Jag tänker nog ganska tvärtemot nillsa.

Skaffa bra cykelväskor och en bra cykel, en cykel som passar för packning kommer också att funka fint i staden. ju bättre pendlarhoj du har desto roligare, och det är de cykelturerna som ofta behöver bli lite roligare, när du ska till jobbet och det ösregnar. Tänk på vad mkt pengar du kommer att spara när du kan cykla överallt och slipper åka kollektiv eller bil.

En seriös stadscyklist behöver också bra cykelväskor, helt plötsligt är det enkelt att få med all mat man handlat på cykeln, eller hela sin paddlingsutrustning eller vad det nu är man behöver frakta. Strunta i de billiga väskorna med andra ord och satsa direkt på ett par ortlieb eller vaude med rullstängning. jag har både ortlieb och biltemas vattentäta. när man ska av och på med väskorna ofta är fästena på ortliebs mkt bra, dessutom känns det som om de har bättre kvalité (men det kanske är en känsla som kommer med priset, jag är osäker). Det sämsta alternativet till väskor är väl de som sportspec säljer och som är precis likadan som biltemas men med dubble priset (jag kommer inte ihåg märket).

Jag skulle satsa på en stadscykeln som kommer funka fint som semestercykel (eller tvärtom) och en racer cykel, tror att det är svårt att få en bra kombo.

Jag köpte min cykel på sportson på Vasagatan. Cykeln är ju som jag vill ha den (jag hade ju valt modell själv på nätet), men de kunde inte hjälpa till med storlek (men det var ju bara hälften av affärerna som kunde säga nåt bra om cykelstorlekar) och de verkade inte ha så god koll på hållbarhet, pkthållarna som du lovade skulle passa mina cykelväskor passade inte och gick dessutom sönder.

Skaffa bra pakethållare!

Berätta lite mer om resan så går det lättare att diskutera cykelval (du kanske hade tänkt dig 15 mil/dag och vandrarhem, då är nog mina råd dåliga)
 
Jo jag har väl tänkt att nedkämpa svearike på runt 20-25dagar. Det kommer bli tält varje natt och mat kommer vi köpa under tiden vi reser.
frukost, bröd, mjölk och mûsli
lunch, konserver, pasta osv.
middag/kvällsmat, grillat så ofta som möjligt.

Jo Jag har ju flyttat fram tanken på klassikern för det är lite väl att köpa en racer och en trouting hoj samtidigt. Men tanken med cross kan ju vara vettig. Så länge inge cykeln blir svajjig som jag har läst om här.

Men vad är den stora skillnaden på biltemas och vauds och ortliebs väskor? Sitter biltemas sämre? Jobbigare att cykla med dom? Eller är det som vanligt att ortliebs håller mycket högre kvalité bara?
 
Bra lasthållare

och bra väskor fram och bak. Vaudes väskor kan du köpa från Tyskland och de är inte så våldsamt mycket dyrare än Biltemas men mera prisvärda.

Stel framgaffel tycker jag är bättre för touring. Vill du ha bockstyre?

Läs lite gamla trådar här så får du mycket bra råd.

Thure
 
och bra väskor fram och bak. Vaudes väskor kan du köpa från Tyskland och de är inte så våldsamt mycket dyrare än Biltemas men mera prisvärda.

Stel framgaffel tycker jag är bättre för touring. Vill du ha bockstyre?

Läs lite gamla trådar här så får du mycket bra råd.

Thure

stelframgaffel är alltså en utan dämpning antar jag att du menar? Jo bockstyre är nåt jag gillar men frågan är det är skönt när man skall cykla långt, kanske skönare att sitta lite mer upprätt då?

Jo jag har sökt igenom lite trådar men lite svårt att få konkreta svar på tex cyklar. Jag skulle tex vilja ha 3st länkar på 3 st olika cyklar i olika prisklasser och utförande så man vet vad man skall rikta in sig på.
 
köpte alla sverigeledenböckerna i våras, och cyklade hem till skellefteå. upplevde att sverigeleden var lite väl inriktad på turism, jag var liksom inte sugen på köra två mils omväg för å kolla på en gammal husgrund varje dag i tre veckor. så vi genade bort några mil här å där. sverigeledenkartorna ger visserligen bra lokalinfo, men det är svårt att få någon överblick, så vi skaffade gratiskartor på turiststationerna över län och stadskärnor ändå.

kollade lite på biltemas väskor, men blev skeptisk när jag såg fästena. köpte ortliebs väskor, och tyckte det var värt det. dom bara fungerade.

nu är jag ganska mycket mindre än dig, men jag körde på en vanlig sporthybrid (trek FX 7.2) som jag satte pakethållare, low rider, skärmar och bar ends på. kanske inte optimalt, men det funkade. det enda som hände med cykeln var att en skruv till pakethållaren rallade loss på en tråkig grusväg. men jag hade nog gärna haft bockstyre...
 
Vilken cykel skall jag ha?

Cykeldojjor, ja eller nej?

Är det värt att köpa dom dyra packväskorna för 1500kr styck eller funkar biltemas för 250kr styck?

Är kartboken om sverigeleden nåt att ha?

Finns det nån bra cykelaffär i göteborg?
.

Tackar för alla svar!

Liggcykel ska du ha, tex. Nazca Explorer men det finns många andra bra touringliggcyklar.
http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlnt...lorer&xlnt_menu_name=Explorer&xlnt_page_id=40

Självklart cykeldojor.

Bra (dyra) cykelväskor är det helt klart värt att skaffa.

Jag har uppskattat kartboken sverigeleden.

Veloform är en cykelaffär med gott rykte.
 
Skulle

föreslå en touringcykel med 559-hjul. Bygg hjulen själv så håller de bättre än maskingjorda hjul. Bockstyre skulle jag själv skaffa i dina kläder och det begränsar urvalet en hel del. Cyclecomponents säljer Surly Long Haul Trucker den tycker jag du skall kolla in. http://www.cyclecomponents.com/cgi-...tra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=SUR0014-42r

T ex Stevens har en del cyklar som skulle kunna passa. Men t ex Randonneur Gent eller Soverein Lite har inte bockstyre. http://www.stevensbikes.de/2011/index.php?bik_id=149&lang=sv_SE&cou=DE&sect=equipment#inhalt

Thure
 
Jag gjorde själv denna cykeltur för ett par år sedan.

I cykelväg har jag en hybrid.

Biltemas väskor fungerar bra. Hade själv sådana. Dock är ju kvalitén bättre i Vaude eller Ortlieb. Det kan vara värt att satsa på kvalité om du vet att du ska ut på fler och längre turer. Själv behövde jag bara bakre väskor, och inga framväskor (dock styrväska). Det finns som sagt inget behov av att packa med sig massa mat.

Cykelkarta, räcker vanlig bilatlas. I huvudsak cyklar du efter E45 60% av sträckan.

Cykeldojor kan vara bra, men är ganska säker på att det skulle fungera utan, i alla fall för mig.

Mvh /Joel
 
En hybrid funkar ju alltid så länge det inte är en tävling, Nishiki kanske? Sätt dit ett butterflystyre så har du några positioner att växla mellan.

Biltemas väskor håller tätt men fästena bör förstärkas, buntband är en permanent lösning så en styrväska för smått och gott behövs.

Vanlig vägatlas för översikt och GPS för riktning. Info om sevärdheter finns på nätet, kommunsidor och diverse.
 
Funderar på om det kanske är lämpligast och satsa på en cykelcross istället för en hybrid för jag skall nog ändå skaffa en racer. Då är frågan hur lätt det är att hitta en cross med bockstyre och pakethallare.
Skicka gärna länkar på cyklar, både hybrid och cross så man får en uppfattning. Men jag skall nog satsa på ortliebs väskor, skall bara ta en kik på dom först.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
viktorp Sverige - Kroatien. Mkt tacksam for hjalp. Långcykling 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...