Flerbränslekök för transkontinental långcykling

Tjena!
Ska snart ge mig ut på tur genom Europa, och har insett att mitt lilla Esbit-kök nog är lite för litet för att laga mat på åt både mig själv och min resekamrat. Funderar därför på att inhandla ett nytt friluftskök. För tillfället är det ju bara Europa som gäller, men jag tänker mig att nästa eller nästnästa långcykling kanske blir till Afrika, Östasien eller kanske t.o.m. runt hela jorden.
Vad jag förstår det som så lär ju tillgången på olika typer av bränslen variera kraftigt under en så lång resa. Därför skulle jag vilja ha ett kök som är så flexibelt som möjligt när det gäller att hantera olika bränslen. Har tittat på en del olika flerbränslekök, men vilka bränslen som fungerar verkar ju skilja sig rätt rejält mellan olika modeller.
Mina frågor riktar sig därför till er som har erfarenhet av den här typen av långfärdscyklingar: Vilka kök använder ni? Vilka bränsletyper kommer man att ha störst nytta av att köket stödjer? (rent spontant så känns ju inte t.ex. jetbränsle som någonting man lär komma över så jätteofta, men vad vet jag.) Och på vissa kök står det att de stödjer blyfri bensin och på vissa kemiskt ren bensin - är detta samma sak?

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Hej,
Kemiskt ren bensin och blyfri är inte samma sak. De flesta (alla?) tillverkare av bensin/MF kök brukar avråda för att använda bilbensin. Jag tycker att du skall titta på Optimus SVEA. Ingen vidare effekt, men du lär ju inte behöva smälta snö. Mig veterligen så är detta det driftsäkraste och kompaktaste bensinköket. Jag brukar köra mitt med alkyrat 4T (gräsklipparbensin) eller vanlig blyfri 95. Inget pumpande, bara att innan start värma tanken med händerna under 30 s. Den inbyggda tanken räcker flera dagar för två personer. Jag ser inget behov av att använda andra flytande bränslen än bensin. Bensin finns överallt i världen. Det luktar inte. Sunt förnuft så är det inte farligt.
 
Gas!?

Om du håller dig i Europa så är Gas inga problem att finna, och Gaskök är små och lätta och smidiga...

Du har inte funderat på ett renodlat Gaskök?

Mvh troswe
 
Ingen ved i öknen

Det säkraste och absolut lättaste bränslet är ju ved, så ett modernt effektivt vedkök kommer man långt med

Detta stämmer nog bara delvis. När man cyklar genom öknar är tillgången till ved och annat brännbart organiskt material ofta obefintlig. Skall trådskaparen cykla till östasien eller afrika rekommenderar jag bensinkök. Bilar finns överallt, således även bensin. På vår 10-månadersresa förra året använde vi det bränsle vi kunde komma över. Oftast var det blyad "fulbensin" men köket (omnifuel) fungerade bra hela vägen trots detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.