Ny långcykling till Kina

"jag räknar med att hela resan kommer kosta 180 000 kronor med all utrustning"

Kostar det så mycket, eller ska hon bo på lyx hotel de gånger hon skulle ta in på hotel?
 
Antingen tänker hon bo på lyxhotell eller så har hon dragit till med en rejäl säkerhetsmarginal (typ 120 000 extra). 180 000 låter hiskeligt mycket. Eftersom hon skriver att hon ska tälta borde hon ju klara sig på runt en hundring om dagen.

Hon ska åka båt över svarta havet och flyga från azerbadjan till pakistan (och över nepal) och jag antar att det kostar en slant också.
 
Tänkte bara svara på var pengarna går....

Hej

Kul att de är lite snubbar som läst om min resa.
Bra att ni kommer med lite tips och förbättringar, alla ni som redan har varit ute i världen och hojat.
Tänkte bara förklara lite runt min budget, så det inte blir fler som missförstår det!
Man kan aldrig lite på vad tidningar skriver, antingen blir det för mycket eller förlite av sanningen :)
180 000 är för allt, både utrustning, försäkringar, visum, resorna jag kommer att göra under själva resan, vaccineringar, boende, mat, telefon samtal och övriga utgifter.
Visst jag kanske inte kommer upp i den summan ändå men jag börjar närma mig den.
För en cyklist som aldrig varit ute på långfärd så är det ganska mycket utrustning som behöver införskaffas.
Har ni några bra tips på kök, sovsäck, liggunderlag och bra kläder så får ni gärna höra av er ändera här eller till min mail el gästbok. Blogglänken hade ni visst redan i ett tidigare inlägg.

Ha de gott och lycka till med era resor också.
// Tove
 
Hej

Kul att de är lite snubbar som läst om min resa.
Bra att ni kommer med lite tips och förbättringar, alla ni som redan har varit ute i världen och hojat.
Tänkte bara förklara lite runt min budget, så det inte blir fler som missförstår det!
Man kan aldrig lite på vad tidningar skriver, antingen blir det för mycket eller förlite av sanningen :)
180 000 är för allt, både utrustning, försäkringar, visum, resorna jag kommer att göra under själva resan, vaccineringar, boende, mat, telefon samtal och övriga utgifter.
Visst jag kanske inte kommer upp i den summan ändå men jag börjar närma mig den.
För en cyklist som aldrig varit ute på långfärd så är det ganska mycket utrustning som behöver införskaffas.
Har ni några bra tips på kök, sovsäck, liggunderlag och bra kläder så får ni gärna höra av er ändera här eller till min mail el gästbok. Blogglänken hade ni visst redan i ett tidigare inlägg.

Ha de gott och lycka till med era resor också.
// Tove

180 000 låter fortfarande som en hel del pengar... Skulle räcka för många år för min del men har man tillgång till dess summer så ska man inte klaga.

Min första cykeltur som gick mellan Melbourne och Perth i Australien gick på ungefär 8 000 kr och då räknar jag med hotell, mat , ny cykel, tält + annat campingutrustning. Räknar inte in flyget dit för jag var redan på plats när jag bestämde mig. Det går att leva väldigt billigt ute på vägarna. Även utan en bra reskassa så kan man vara ut många månader. Min dagskostnad brukar ligga på under 50kr och i vissa länder är den nere på 10 kr.

Lycka till Tove!

/Stellan
 
Hej

Kul att de är lite snubbar som läst om min resa.
Bra att ni kommer med lite tips och förbättringar, alla ni som redan har varit ute i världen och hojat.
Tänkte bara förklara lite runt min budget, så det inte blir fler som missförstår det!
Man kan aldrig lite på vad tidningar skriver, antingen blir det för mycket eller förlite av sanningen :)
180 000 är för allt, både utrustning, försäkringar, visum, resorna jag kommer att göra under själva resan, vaccineringar, boende, mat, telefon samtal och övriga utgifter.
Visst jag kanske inte kommer upp i den summan ändå men jag börjar närma mig den.
För en cyklist som aldrig varit ute på långfärd så är det ganska mycket utrustning som behöver införskaffas.
Har ni några bra tips på kök, sovsäck, liggunderlag och bra kläder så får ni gärna höra av er ändera här eller till min mail el gästbok. Blogglänken hade ni visst redan i ett tidigare inlägg.

Ha de gott och lycka till med era resor också.
// Tove

kul att du hittade inlägget här…*=) Lite grejer jag skulle tänka på vid köp av det du undrar över:

kök: att du kan använda vanlig bilbensin

liggunderlag: uppblåsbara sparar plats, visst, men du kan inte räkna med hållbarheten

tält (om du nu inte redan införskaffat sådant): att du kan resa det utan ytterduken vid varmare klimat, att du kan resa det utan att sätta ner pinnar och utan att spänna upp linor såvida du inte behöver det pga stark vind, att du har stor öppning, kan sitta upprätt, samt har dragkedjor från bägge hållen i öppningen. Om du har köpt ett nytt tält så kan också ett footprint/hårdplast underlag vara bra för stenig mark så att du skyddar tältbottnen.

allmänt: tänk hellre mer vikt men bättre grejer än lättvikt o snålt.

däck: schwalbe marathon xr eller dylikt är väl värt både vikt o hundralapparna.

osså det där med budget igen... personligen gäller min riktlinje 100 sek per dag inkl allting under själva resan (visum, sjkh, försäkring, boende, käk) samt flygbiiljetten hem. men skit samma för bättre är ju att budgetera för högt o när man kommer fram upptäcka att man har råd o cykla tillbaks också, än att göra tvärtom o tvingas bryta halvvägs. =)

sen täntke jag på en till grej med din resruttskarta - ser ut som att du vill flyga över iran men cykla i pakistan. om det är säkerhetsläget som är anledningen så undrar jag om det inte är tvärtom som vore säkrare. Vad jag hört är Iran inga problem (förutom kanske mot gränsen till Pakistan?). Stellan m.fl. kanske vet bättre iofs.

lycka till!
 
Lycka till Tove!

Hej Tove!
Ett strongt projekt du ska genomföra.Ska bli mkt intressant att följa din tur på bloggen din.
Ett litet tips är ju att du marknadsför ditt projekt genom olika bildningsförbund tex ABF,Medborgarskolan etc sant Svenska Turistföreningen där du bokar upp föreläsningar/bildvisningar,som du kan hålla efteråt.Har du tur kan du kanske få förskottspengar från dem redan nu.
Jag tror det kan fungera. Ett annat tips är att du kontaktar större tidskrifter,som skriver om äventyr/resor.Kommer tänka på Vagabond.Det kan löna sig att kontakta dem och höra om de är intresserade av bilder/researtiklar.Ett gott tips till är att satsa en rejäl slant på bra kamerautrustning.Men det har du säkert tänkt på antar jag.

Ha en god tur och lycka till med din expedition!

Mvh/ mauritz

http://www.cyklisten.se
 
Tack för tipsen!
Va in och checkade din sida Mauritz, vad va det för en cool telefon laddare du skaffat dig...?
Kom du på den iden själv, hur fungerar den.

Jag har funderat på hur mycket man egentligen vågar ha på styret synligt? Behöver man vara rädd för att folk ska komma och stjäla det. Tror ni att det är en fördel eller nackdel av att vara tjej som långfärdscyklist ute på vägarna?
Vilka konstiga frågor jag kommer med.....
Ska försöka göra lite reklam för mig på sidorna du tipsade om. Har faktiskt gått en reseskrivar kurs på vagabond så dit kommer jag defenitivt att skicka repotage och bilder men det kan jag inte göra för än efteråt. Jag va utställare på cykeldagarna här i Jkp och efter det har det ringt har tidningar, tv och radio ringt på löpande band. Intresset för äventyrare och tokiga projekt verkar vara stort...! Som tävlingscyklist märkte jag ingenting av det :)

Svar till Peder:
Uppblåsbart liggunderlag ja, jag testade ett sådant på min testtur, tur&retur Östersund från Jkp och insåg att det va aldeles för kallt att lägga ett sådant direkt på backen, vist man kan trycka under lite granris och kläder men då blev liggunderlaget snett och man gled nästan av. Har ni något tips på ett bra liggunderlag som man inte glider av.
Är det någon som haft ett vanligt och ett uppblåsbart med sig ngn gång?

Va bra att jag gjort en för hög budget, då behöver jag inte komma hem fattig som en kyrkråtta med skulder upp över öronen iaf :) Då kanske jag kan klara hem resan också...!

Hur mycket brukar eran utrustning väga?

Många frågor blir det
 
Laddaren heter Pedal power

Hej igen!
Laddaren jag hade är en Pedal power,den laddar mobilen och andra elektroniska saker snabbt och effektivt.Köpte den från Cykelfrämjandets webbshop men de säljer den inte längre tyvärr.
men kolla länken nedan på sidan. Här finns den och du kan även beställa den härifrån om du är intresserad.Ett annat alternativ är ju oxå att köpa en solcellspanel i miniformat,som är ihopfällbar.Såg den nånstans på en webbbutik för trekking/friluftsliv.Sök på Google så hittar du den.
Personligen tror jag icke det är någon uttalad skillnad på hur man uppfattar en kvinnlig resp manlig långcyklare,äventyrare.Jag tror iaf det är viktigt att man tar seden dit man kommer och uppträder med sunt förnuft.Om man ger sig ut på en sådan expedition som du gör så antar jag att du förberett dig noga genom att ta reda på vad som gäller.Personligen tror jag det är bra att få "lokala vänner" på plats.Det underlättar mycket.Det finns en väldigt bra community som hostar resande över hela världen.Gå med där och ta kontakter så har du mkt vunnit tror jag.
Glömde det här; i den delen av världen vad jag vet och även i delar av Europa så bör man alltid se om sin cykel/utrustning så den inte försvinner.Ta med din cykel var du går,i affärer,i internetcaféer osv så du har koll.Det är vanligt där och ingen kommer att protestera.Och om du tar in på hotell,B&B så ta in cykeln på ditt rum.Angående liggunderlägg så använder jag ett uppblåsbart men håller med om att det är onödigt glatt och en smula obekvämt.Om vikten inte är ett problem så köp en ny modell av uppblåsbar madrass,finns i ny och lätt kvalité - kan fungera bättre.Om du tycker det blir kallt så använd en sådan där lättvikts folierad (silver) filt - värmer otroligt bra,väger noll kg.Här - några länkar på utrustningsdetaljer som kan vara intressanta:
http://www.modernoutpost.com/gear/details/ig_pedal_power.html
http://www.wild-outdoorlife.se/485.asp
http://www.cykelnetto.com/shop/?pge_id=37
http://www.cykelframjandet.org/shop/Viewshop.aspx
http://www.hospitalityclub.org/
 
vad gäller liggunderlag så tänker jag för nästa resa troligtvis gå tillbaka till det gamla vanliga skumgummiaktiga grejen… vet itne vad det heter men billigt är det o finns på alla friluftsaffärer. stort men lättvikt. dock ska jag använda mitt uppblåsbara en gågn till bara.. fick ett nytt på garantin när det förra blåstes upp till en stor boll efter några månaders användning. =) en boll är f.ö. ganska svårt att ligga på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.