Icke-lädersadel för långcykling

Nån som kan rekommendera en sadel som inte är gjord av läder och som lämpar sig bra för långfärdscykling?
 
Funkar konstläder (alltså icke-animaliskt)? I så fall tror jag att väldigt många sadlar passar in.

Vill du ha något som inte liknar läder blir det svårare, men inte särskilt besvärligt. Det finns gott om sadlar i "hårda" material. Vad som passar till långfärd handlar nog mest om vad du menar med begreppet, samt vilken typ av sadel du föredrar.
 
Tack för era svar. Jo konstläder funkar bra. Jag bryr mig så mycket om utseendet men vill helst undvika läderprodukter om det finns schysta alternativ. Är ute efter någon som är skön att sitta på under lite längre perioder. Tänkte cykla mot Spanien och ev gibraltar (så långt man hinner på 2 mån).

/Johan
 
Senast ändrad:
Jag tror som sagt att majoriteten av de sadlar som säljs är gjorda i konstläder. Med undantag för en del sadlar som brukar anses vara utmärkta till långa sessioner i sadeln (Brooks o dyl).

Vad som passar dig är svårt att säga, det beror både på smak och bak...
Själv har jag flera Fizik-sadlar som jag trivs på, men de kan ju vara plågsamt dåliga för dig. Jag skulle inte göra några större ändringar i mitt sadelval på långcykling jämfört med det jag kör på vanlig landsvägscykel, med reservation för att sittställningen kan vara lite annorlunda.


Generella tips:
-Satsa på passform snarare än vaddering. En bred soffa som passar dåligt är mindre bekväm än en stenhård och smal sadel som passar bra. För bred sadel leder gärna till skav på låren.
-Var noga med justeringen av sadeln, både i höjd, lutning och längsled. Mycket små skillnader, särskilt i lutningen, kan stjälpa en annars utmärkt sadel.
-Kör mycket med sadeln innan du åker på en lång tur. Värdelöst att behöva ta vilodagar för rumpläkning...
 
När jag cyklade genom Sverige i somras så hade jag en vaddering till min sadel som jag köpt på biltema. Det funkade väl ok men jag fick rätt ont, framför allt i slutet då den var rejält utnött (den har varit med i över 600 mil nu). Brooks är ju det de flesta verkar vara nöjda med annars, men jag vill ju helst undvika läder som sagt. Tack för alla tips iaf, problemet är ju precis som du säger att det är svårt att veta vad som passar en själv. Men jag tycker iaf det känns bra att rådfråga så man vet ungefär i vilken riktning man bör titta :)
 
när jag var på cykelsemester i somras bytte jag sadel efter en vecka, inget som rekomenderas, men... Orginalsadeln var för bred, så jag fick tryck/skav. I alla fall, så svängde jag in på connys cykel och motor i vetlanda, och fick prova allt han hade i sadelväg på min cykel, även om han kanske inte var mest välsorterad i landet. Det kallar jag service. Sen slutade det med att jag trivdes bäst med en av dom billigaste =) som funkade otroligt bra resterande veckor. Känner igen att det blev en sadel som påminner ganska mycket om min landsvägs sadel, bara något mera vadderad...
 
Sadelvalet

är bland det viktigaste när man skall sitta många timmar på en cykel. Att variera åkpositionen lite kan göra stor skillnad.

Jag har en San Marco Rolls på min vintercykel och har tidigare haft den på min sommartouringcykel. Den fi´zi:k jag tidigare hade på vintercykeln passade inte min bak så bra.

För riktigt många timmar i sadeln föredrar jag dock en av de allra vanligaste landsvägsmodellerna Selle Italia, Flite. Har en modell av den på min lätta racer och en annan på touringcykeln. Bägge dessa har det övre skiktet i läder men det finns många varianter av den sadeln kanske någon i konstläder? Tror i och för sig att läder ger bra slitstyrka.

Thure
 
Ju mer framåtlutad ...

Ju mer framåtlutad ju smalare sadel är en god tumregel. Lädersadlar tycker jag är bekväma och jäkligt hållbara, mina två (Ideale 52 och Brooks B17) har hängt med i dryga tjugo år. Jag har också en Pro Vulture; http://www.pro-bikegear.com/publish...ucts/saddles/sport.-productCode-PR356211.html på en hoj och en Selle San Marco SKN på ytterligare en cykel. De är båda rätt bekväma har gjort dagsturer på 100 till 120 km på dem utan problem. Dock känns SKN: en mycket hård och oeftergivlig i början. Minerfarenhet är att "mjuka" sadlar snabbt förvandlas till monumentalt obekväma säten när distansen tilltar. Jag kommer nog att byta ut de två sadlarna mot Brookssadlar inte bara för komfortens skull utan mer för stilens skull.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Icke-tajta cykelbyxor Långcykling 11
rockhopper lädersadel. Långcykling 17
Lädersadel Långcykling 2
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.