lädersadel.

Ok. tack, men vilken är den egentliga skillnaden? Varför är skinn bättre? Krävs det någon längre inkörningsperiod? Personligen tycker jag det verkar lite nördigt.
 
.. vilken är den egentliga skillnaden?
Den främsta skillnaden är väl den att lädret kan töja sig och anpassa sig lite mer efter just dina sittben än någon annan konstruktion. Sadlar med tjock stoppning formar sig ju egentligen inte, utan sjunker bara undan där belastningen är som störst, vilket kan göra tt det blir för mycket tryck på andra delar. Lädersadeln kan vara rätt fast, men ändå formad på ett sätt som fördelar trycket.


Varför är skinn bättre?
En del påstår att det utöver den individuella utformningen även blir bekvämare genom att lädret tar upp och transporterar bort fukt bättre än andra sadlar.

Krävs det någon längre inkörningsperiod?
Därom tvista de lärde. En del svär eder över lädersadlar till en början, för at sedan bli nöjda. Andra är nöjda direkt. Ytterligare några kommer aldring överens med sina lädersadlar. Metoder, preparat och andra inkörningstips finns det gott om.

Personligen tycker jag det verkar lite nördigt.
Det är väl med det här som med t.ex. måttbeställda ramar. Vissa hävdar att det är en stor fördel, andra är lika nöjda med standardutrustning. Allt är ju subjektiv och svårt att bevisa nåt åt endera hållet.
 
känner att jag inte riktigt har orken att underhålla en lädersadel för tillfället. Finns det något värt alternativ på icke-lädersadels marknaden? Kännder att den jag har är alldeles för smal, nästan obehaglig.
 
Lycklig ägare

Jag är lycklig ägare till en Ideale 52 som sitter på min retroracer och en Brooks B 17 som sitter på min långfärdshoj.

Om lädersadlar vill jag säga följande;
  • jag tycker de är väldigt bekväma
  • och de har lång driftstid Brooksen har jag säkert suttit avsevärt mer än 40 000 km på
  • den smärtasamma inkörningen är enl. min erfarenhet en myt
  • vårdbehovet är inte stort om cykeln förvaras under tak och inom vägg när man inter sitter på den
  • de är tunga
  • men snygga

Det var mitt inlägg.
 
känner att jag inte riktigt har orken att underhålla en lädersadel för tillfället. Finns det något värt alternativ på icke-lädersadels marknaden? Kännder att den jag har är alldeles för smal, nästan obehaglig.

känner att jag inte riktigt har orken att underhålla en lädersadel för tillfället..
Särskilt många minuter i månaden lär det inte ta.

Finns det något värt alternativ på icke-lädersadels marknaden?
Köpa sadel är ungefär som att köpa skor, alla funkar inte för alla.
Tipset skulle kunna vara att köpa billiga och/eller begagnade sadlar. Med mindre pengar i sadeln blir tröskeln lägre för att byta ut en sadel som man inte riktigt trivs med.
Köper man en dyr italiensk lättviktare är man nog mer benägen att fortsätta använda en sadel som inte passar istället för att köpa en ny.
 
Mer om lädersadlar

Jag är lycklig ägare till en Ideale 52 som sitter på min retroracer och en Brooks B 17 som sitter på min långfärdshoj.

Om lädersadlar vill jag säga följande;
  • jag tycker de är väldigt bekväma
  • och de har lång driftstid Brooksen har jag säkert suttit avsevärt mer än 40 000 km på
  • den smärtasamma inkörningen är enl. min erfarenhet en myt
  • vårdbehovet är inte stort om cykeln förvaras under tak och inom vägg när man inter sitter på den
  • de är tunga
  • men snygga

Det var mitt inlägg.

Instämmer till 100%. Tycker att plast med stoppning är svampigt, varmt och vått....
//J
 
Hur man på bästa sätt kör in en lädersadel

Ta en rymlig kastrull och fyll med vatten. Lägg ner sadeln som önskas mjukgjord samt en sten av önskad fason. Sätt pannan på lagom eld och koka till stenen mjuknar. Kasta sadeln och montera den vid det här laget lagom mjuka stenen på sadelstolpen.

Sven, även ägare av en Brooks B17
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Lädersadel Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.