Långcykling, hur mycket tid?

Hej!

Hur mycket tid tror ni att går åt för att cykla från Norrköping-Stocholm-Finland-Estland-Lettland-Litauen-Polen-Tyskland, båt till Sverige och upp till Norrköping?

Kan man tälta i dessa länder hur som helst eller är det camping/hotel/motel som gäller?

/Billy
 
Bra länk!

Jag cyklade med en kompis i Polen i augusti och fick en del ideer och tips från den eminenta hemsidan: http://www.cykelturist.com/resorna/2003/1/

Vi bodde på hotell och rum (utom en natt i en husvagn på en campingplats), det var inte helt enkelt att hitta lediga rum längs kusten eftersom det var högsäsong. Däremot finns det gott om campingplatser , ialla fall längs kusten och vid större turistattraktioner som Malbork.
 
Hej Billy.

Jag tror att det bör ta en månad +/- en vecka eller två. Det beror ju på hur fort du cyklar, om du skall ta den kortaste vägen och så. Berätta mer.

Det är möjligt att tälta i princip var som helst..sätter man upp tältet lite diskret och sent på kvällen är ju ganska svårt att bli sedd, fast komforten och gemenskapen på campingar är väl värt något?

/Jimmy - en Norrköpingsbo!
 
tält: i Estland o Sverige är det möjligt var som helst. Estland verkar faktiskt ha någon sorts lag liknande våran allemanslag. Det finns en bra cykelkarta för http://www.eurovelo.com att köpa i butik i Tallinn, och den har bra skyltning. Rekommenderar vägarna längs kusten, då du varje natt kan tälta på ganska välbesökta gratis campingplatser på stranden, med faciliteter så som grillplats, dass och härliga stränder! Öarna västerut, de två stora, var helläckra också, och även där finns dessa cykelrutter.
tid: Jag håller nog med om kanske 1,5 månad. Låter rimligt. Men kolla på nån kartsite och räkna ut hur lång sträckan blir, och räkna sedan på vad du tror att du kan hålla som snitt. Jag som otränad cyklar normalt mellan 50-100 km per dag. Kanske ett snitt på 70-80, men då med vilodagar etc. ej inräknade.

Hur ska du ta dig från Finland till Estland? Vill du köra via Ryssland, så glöm ej att ansöka om visum i tid så du får det! Annars finns det en färja typ var 20:e minut eller något sånt mellan Finland och Estland, som trots närheten dock inte är så billig som man kan tro – kan nog gå på ungefär samma pris som en finlandsfärja eller estlands färja. Men det finns nån hemsida för den färjan, liksom alla andra!

Ni åker hem från Gdansk i Polen eller?

/Peder (som alltså bara cyklat Tallinn till Riga av de nämnda sträckorna)
 
När det gäller tiden så räkna ut hela sträckans totallängd och dela den med hur långt ni tänkt cykla per dag.

Själv brukar jag ligga på 8-9 mil per dag och så mycket längre rekommenderar jag inte om ni tänkt uppleva något i de länder ni besöker.

Kan när det gäller länder endast recensera Tyskland. Det finns bra med campingplaster i norra Tyskland. Tar ni en sydligare väg så minskar de så då gäller hotell istället. I Tyskland finns speciella hotell för cyklister som man kan söka på denna sida:

http://www.bettundbike.de/

Sökfunktionen på den är dock något knepig så kolla även att hotellet har en egen hemsida med karta var hotellet finns.

Just gränsen mellan forna Öst och Västtyskland var mycket svårorienterad när jag var där 2004. Man har byggt om flera vägar som en del har också försvunnit. Både jag och ett tyskt par som var i det området hade GPS för att hitta vägarna.
 
Det tar ungerfär 1-1,5 månad att cykla denna rutt...
Jag måste kanske dra ner lite på antalet km.
Man måste ju tänka lite på barnen och frugan och antalet semesterdagar.
Om jag tar båten till Estland och båten tillbaka från Polen till Sverige. Tror ni att det tar ca 2-3 veckor?

//Billy
 
BillyLindqvist; sa:
Det tar ungerfär 1-1,5 månad att cykla denna rutt...
Jag måste kanske dra ner lite på antalet km.
Man måste ju tänka lite på barnen och frugan och antalet semesterdagar.
Om jag tar båten till Estland och båten tillbaka från Polen till Sverige. Tror ni att det tar ca 2-3 veckor?

//Billy

Du borde kunna göra det pâ 2-3 veckor men aer nog i det kortaste laget. Men om du planera att cykla den mesta av tiden och skippa det "andra" sâ gâr det bra. Jag korsade Estland och Lettland och det tog 5 dagar men dâ var det inte sâ mycket mer att göra än att cykla.
En annan ide är att stanna i Baltikum och göra en rundtur där istället...

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11
Hinas Pedalen klickar och kedjan (möjligtvis) låter mycket vid kullersten Långcykling 4
Hampe88 hur mycket vatten Långcykling 3
asbrink hur mycket packningsvolym till resa? Långcykling 17
skiman Hur mycket mat? Långcykling 5
groniz Hur mycket är en beg: GT ZR 5.0 värd?? Långcykling 3
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Sjolidens Hur lång tid? Långcykling 3
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.