långcykling till egypten med start i estland

Just nu sitter jag i planerings stadiet av en liten tur ut på cykeln nästa sommar och undrar om det är någon annan som har samma planer. Jag hade tänkt att först cykla till stockholm och sen ta mig över till estland för att sen cykla genom östeuropa så långt som jag orkar men tanken är ju då till egypten. Tanken är ju vidare att ta det i sakta mak och det innebär ca 50 mil/ vecka så att man inte behöver stressa sig fram.

Om någon annan sitter på samma planer eller har tips angående denna rutt så är det bara att höra av sig.
 
Ang. Stockholm till Estland

Har du tid kan jag tipsa om den vackra Postvägen som går över Åland till Åbo. Billig resa från Grislehamn till Eckerö och sen är det gratis på färjorna mellan öarna till det finska fastlandet! http://www.goaland.net/se/article.asp?newsID=23056
http://www.postvagen.com/
Kvar är bara en bit på Kungavägen ner till Helsingfors och färjan till Tallin:
http://www.kingsroadfinland.net/sve/sve.html
http://www.cyclinginfinland.com/english/route_guides/kingsroad/overall.html
 
Verkar vara en intressant väg, jag och en polare planerar något liknande till nästa sommar. Vi har inte riktigt bestämmt vilken väg vi ska ta, men din väg låter klart intressant.
 
Paddy_boy; sa:
Just nu sitter jag i planerings stadiet av en liten tur ut på cykeln nästa sommar och undrar om det är någon annan som har samma planer. Jag hade tänkt att först cykla till stockholm och sen ta mig över till estland för att sen cykla genom östeuropa så långt som jag orkar men tanken är ju då till egypten. Tanken är ju vidare att ta det i sakta mak och det innebär ca 50 mil/ vecka så att man inte behöver stressa sig fram.

Det kanske låter intressant... Jag har planer på en långresa själv men inte bestämt färdväg och mål än. Hur lång tid och distans rör det sig om tror du?

Du får gärna skicka ett mail direkt till mig (din mail var spärrad...)
 
Paddy_boy; sa:
Just nu sitter jag i planerings stadiet av en liten tur ut på cykeln nästa sommar och undrar om det är någon annan som har samma planer. Jag hade tänkt att först cykla till stockholm och sen ta mig över till estland för att sen cykla genom östeuropa så långt som jag orkar men tanken är ju då till egypten. Tanken är ju vidare att ta det i sakta mak och det innebär ca 50 mil/ vecka så att man inte behöver stressa sig fram.

Om någon annan sitter på samma planer eller har tips angående denna rutt så är det bara att höra av sig.

Jag har varit runt i östeuropa nâgra gânger med cykel och har även erfarenhet av Mellanöstern och Egypten sâ om du har nâgra frâgor sâ hör av dig. Har inte den bästa tillgângen till internet för tillfället sä svar kan inte lovas direkt...

/Stellan
 
jag funderar på att cykla till södra spanien, sedan båt till Marocko o sen fortsätta gnm västafrika så långt jag orkar – kanske till Ghana om möjligt. Låg budget, tält, sakta fart precis som du o med start kanske i maj eller juni 2006. Så skulle du ändra mål för din resa är jag mkt intresserad! =)

Estland är f.ö. mkt fint o cykla i!

/P
 
PederafG; sa:
jag funderar på att cykla till södra spanien, sedan båt till Marocko o sen fortsätta gnm västafrika så långt jag orkar – kanske till Ghana om möjligt. Låg budget, tält, sakta fart precis som du o med start kanske i maj eller juni 2006. Så skulle du ändra mål för din resa är jag mkt intresserad! =)

Estland är f.ö. mkt fint o cykla i!
/P

Visserligen går det ju att ta sig fram överallt om man bara vill, men frågan är om Västsahara är så lätt att cykla genom. Jag vet om man kommer in i landet utan problem ens (?). I vilket fall finns det en del minor på sina ställen:

http://www.wsahara.net/landmines.html

Jag har inte varit där själv utan bara i Västsaharas flyktingläger i Algeriet förra året och blev då intresserad av konflikten.

I vilket fall, vilken väg hade du tänkt ta ner till Spanien?
 
jojjepersson; sa:
PederafG; sa:
jag funderar på att cykla till södra spanien, sedan båt till Marocko o sen fortsätta gnm västafrika så långt jag orkar – kanske till Ghana om möjligt. Låg budget, tält, sakta fart precis som du o med start kanske i maj eller juni 2006. Så skulle du ändra mål för din resa är jag mkt intresserad! =)

Estland är f.ö. mkt fint o cykla i!
/P

Visserligen går det ju att ta sig fram överallt om man bara vill, men frågan är om Västsahara är så lätt att cykla genom. Jag vet om man kommer in i landet utan problem ens (?). I vilket fall finns det en del minor på sina ställen:

http://www.wsahara.net/landmines.html

Jag har inte varit där själv utan bara i Västsaharas flyktingläger i Algeriet förra året och blev då intresserad av konflikten.

I vilket fall, vilken väg hade du tänkt ta ner till Spanien?

Tjena Johan! Skoj med kommentarer... =)

Västsahara: min tanke är att om det inte är möjligt med cykel då lifta med lastbil/buss till Senegal varifrån cyklingen kan återupptas. Kanske blir fler sådana alternativa transportmöjligheter nödvändiga på vägen mot Ghana. Jag har för övrigt inget som helst behov av att bevisa att jag cyklat hela vägen, eller dylikt, inte ens om det så "bara" kostar två veckor i en jobbigt sandig öken, utan ser fram emot en trevlig resa o att få cykla genom några av de västafrikanska länderna. Båt är för övrigt också ett alternativ – det finns nog färre minor till sjöss! ;) Jag är helt enkelt i alla fall inte nån masochist ute efter självplågeri i nån öken med minor utan vill bara längs landvägen ta mig ner till västafrika o där cykla så mkt som möjligt! =)

Europa: Jag tänkte ta eurovelo's cykelrutt längs kusten, dvs. Sverige ner längs östkusten från Stockholm, längs sydkusten till Malmö, bron över, längs Danska kusten till Nederländerna o sen fortsätta Belgien, Frankrike längs kusten. Sen antingen rakt genom Spanien eller fortsätta längs Spanska kusten, Portugisiska kusten o sen ta färja från antingen sydportugal eller sydspanien till Marocko – jag har inte undersökt alternativen där eller om färja ens är möjligt – men jag skulle bli så grymt förvånad om inte nån av de många båtarna där kan ta ett par cyklister! =)

vill du hänga med? =)

/P
 
jojjepersson; sa:
PederafG; sa:
jag funderar på att cykla till södra spanien, sedan båt till Marocko o sen fortsätta gnm västafrika så långt jag orkar – kanske till Ghana om möjligt. Låg budget, tält, sakta fart precis som du o med start kanske i maj eller juni 2006. Så skulle du ändra mål för din resa är jag mkt intresserad! =)

Estland är f.ö. mkt fint o cykla i!
/P

Visserligen går det ju att ta sig fram överallt om man bara vill, men frågan är om Västsahara är så lätt att cykla genom. Jag vet om man kommer in i landet utan problem ens (?). I vilket fall finns det en del minor på sina ställen:

Det är inga problem att cykla i Västsahara och det behövs inga tillstând att göra det. Man märker inte att man lämnar Marocko när korsar "gränsen", ingen skyllt eller kontroll. Däremot sâ är det kontroller vid varje stad/by frân sista passet i Anti-Atlas ner till gränsen till Mauritanien. Sista 30 milen är millitäromrâde men det krävs inget tillstând att vara där sâ länge man hâller sig längs huvudvägen. Bra ny asfaltväg fram till gränsen, därefter ca 2 km väldig dâlig väg fram till den Mauritanska gränsstationen. Efter sâ är det bra väg fram till Nouakchott förutom ca 6 km ute i öknen ca 35 mil innan staden. Hur vägarna är längre söderut vet jag inte...

/Stellan
 
PederafG; sa:
jojjepersson; sa:
PederafG; sa:
jag funderar på att cykla till södra spanien, sedan båt till Marocko o sen fortsätta gnm västafrika så långt jag orkar – kanske till Ghana om möjligt. Låg budget, tält, sakta fart precis som du o med start kanske i maj eller juni 2006. Så skulle du ändra mål för din resa är jag mkt intresserad! =)

Estland är f.ö. mkt fint o cykla i!
/P

Visserligen går det ju att ta sig fram överallt om man bara vill, men frågan är om Västsahara är så lätt att cykla genom. Jag vet om man kommer in i landet utan problem ens (?). I vilket fall finns det en del minor på sina ställen:

http://www.wsahara.net/landmines.html

Jag har inte varit där själv utan bara i Västsaharas flyktingläger i Algeriet förra året och blev då intresserad av konflikten.

I vilket fall, vilken väg hade du tänkt ta ner till Spanien?

Tjena Johan! Skoj med kommentarer... =)

Västsahara: min tanke är att om det inte är möjligt med cykel då lifta med lastbil/buss till Senegal varifrån cyklingen kan återupptas. Kanske blir fler sådana alternativa transportmöjligheter nödvändiga på vägen mot Ghana. Jag har för övrigt inget som helst behov av att bevisa att jag cyklat hela vägen, eller dylikt, inte ens om det så "bara" kostar två veckor i en jobbigt sandig öken, utan ser fram emot en trevlig resa o att få cykla genom några av de västafrikanska länderna. Båt är för övrigt också ett alternativ – det finns nog färre minor till sjöss! ;) Jag är helt enkelt i alla fall inte nån masochist ute efter självplågeri i nån öken med minor utan vill bara längs landvägen ta mig ner till västafrika o där cykla så mkt som möjligt! =)

Europa: Jag tänkte ta eurovelo's cykelrutt längs kusten, dvs. Sverige ner längs östkusten från Stockholm, längs sydkusten till Malmö, bron över, längs Danska kusten till Nederländerna o sen fortsätta Belgien, Frankrike längs kusten. Sen antingen rakt genom Spanien eller fortsätta längs Spanska kusten, Portugisiska kusten o sen ta färja från antingen sydportugal eller sydspanien till Marocko – jag har inte undersökt alternativen där eller om färja ens är möjligt – men jag skulle bli så grymt förvånad om inte nån av de många båtarna där kan ta ett par cyklister! =)

vill du hänga med? =)

/P

Go'dagens Peder!

Dina cykelplaner stämmer ju kusligt bra överäns med mina..Förra året cyklade jag till just sydspanien (Algeciras, strax intill Gibraltar) för att där ta färjan över till Ceuta..Färjan kostade ca 250kr, jag tror det var lite dyrare att ta sig från Tarifa till Tanger med färjan, men jag är inte säker..

Jo, jag hade tänkt att fortsätta på den ruten, från Marocko ner till Ghana närmare bestämt, för att från Ghana påbörja ett jorden-runt-varv med avslut i östra sydamerika. Skulle i sådana fall cykla i två-månaders etapper, men annars inte så planerat. Nästa år på sommaren låter bra för min del.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.