långcykling och kostråd?

hej,
första posten och så vidare.
Men rakt på sak:

när man cyklar och är ute i månader eller tom år ter sig bristsjukdomar faktiskt som något man bör fundera över. skörbjugg känner väl de flesta till men den är ju knappast ensam.
och fyra olika sorters kött, fisk, bröd, frukt, bär, grönsaker och jag vet inte vad får ju inte alldeles lätt plats i packväskorna, + att det kanske inte går att få tag på.

för mig känns det också som det lätt blir att man bara käkar pasta & tonfisk/nudlar/färdigmatpåburk#3. eller?
Är det kanske bäst att inte bry sig så mycket, ta dagen som den kommer och kanske knapra lite multivitaminer för säkerhets skull?

jag har haft lite funderingar kring det här och har väl ett visst hum,

men vad säger/äter ni andra?
förslag, funderingar eller utprovade tips är alla välkomna!

/johan n
 
Det blir nog oftast så att man äter "ute" såpass mycket att kosten varieras tillräckligt. Utanför västeuropa är det för det mesta billigt, ibland billigast, och mest praktiskt att äta ute en gång om dagen i alla fall. Med ute menar jag i det här fallet restaurang eller andra liknande men enklare inrättningar.

Mange
 
joo, det förstås.
men ändå, ämnar väl närmast cykla i sydamerika, och inte direkt undvika men inte heller följa ex pan american eller andra mer turist/trafikerade vägar. varenda bergsby behöver ju inte ha en resturang eller liknande (eller? hmm). är ju också lite synd att behöva ha det som ett kriterium när man bestämmer väg etc.
borde kanske säga att jag inte är så värst oroad, utan mer intresserad :)

men tack!
/johan
 
Senast ändrad:
Har man cykel så finns det bara anledning att äta pulvermat om man är långt bort från civilisationen, annars borde det inte vara något problem att köpa frukt och grönsaker.

Om man är ute i flera månader så tror jag ju att det är viktigare att äta god mat än nyttig mat. Man lär nog tröttna på enformig mat innan man får ev bristsjukdomar!
 
förmodligen :)

jag får tacka för svar, och tips!
det var väl ungefär som väntat, antar jag :)
/johan
 
Senast ändrad:
när jag ändå skriver,
är det någon som har en vetting link om området på lager? har mest hittat om dagsturer och energidrycker när jag sökt, vilket inte riktigt är vad jag var ute efter.

tack,
/johan
 
Undran?

Har nog inte mycket att lägga till i matämnet förutom att jag tänkte försöka äta ganska mycket fett när jag sticker. Helst olivolja, inte så att jag skall dricka det men om man tillsätter en viss mängd till varje mål så tror jag att man kommer en bra bit på vägen (både närings och färdmässigt...)

Har, liksom du, funderat lite på detta eftersom jag också skall till sydamerika och cykla. Drar i januari. Om man får vara så nyfiken, vad är din generella plan??

/emet
 
Kolhydrater, dvs pasta o dyl. är nog bättre än fett. :) men det är inte omöjligt att olivolja också är ok. kan vara importvara och dyrt dock. Får kolla upp det.

och angående resplan, nedifrån och upp. tänkte undvika att cykla i brasilien, då min portugisiska om något är ännu sämre än min spanska. Så västkusten/altiplano förmodligen. Cyklar ensam så jag är ganska fri.
Planerar också att fortsätta upp i centralamerika så småningom.

lycka till :)
/johan
 
Första frågan till dig: Var ska du cyklar? Vilken mat man kommer att äta på en längre cykeltur beror helt och hållet på var man cyklar. Cyklar man i Ryssland, Tibet eller Sahara kommer maten att variera väldigt mycket. Vissa ställen finns det ett väldigt varierande utbud men på andra ställen är utbudet minimalt om det överhuvudtaget finns mat. När jag bland annat cyklade i Sudan blev det nästan bara gul lök till mat. Fanns inget annat att köpa utför huvudstaden i slutet av torrperioden och när jag cyklade i västra Sahara blev det nästan bara jordnötter och socker. Inget av exemplen är bra mat men det var det som fanns. Så igen. Var ska du cyklar?

När jag var i Sahara förra året tappade jag en del vikt och det syns på dessa foton som är tagna på knappt 5 månaders mellanrum

Mali i mars.
227.jpg


Benin i Augusti,
556.jpg


/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Senast ändrad:
Oj.

resan går till sydamerika. tänkte börja mer eller mindre längst ned och arbeta mig uppåt, argentina/chile till bolivia och peru, sedan vidare norrut till centralamerika.

Jag är mest nyfiken, de flesta hemsidor behandlar inte det här så värst och långcykling är ju en ganska rejäl skillnad jämfört med hemma där man kan smyga i kylskåpet titt som tätt, och kanske borde man vara medveten om vad man köper/äter på ett annat sätt?
jag har ju redan fått ett par schysta tips, men ju mer dess bättre. :)

/johan
 
Jag har inte själv cyklat mer än nån vecka i sträck men jag vill tro att det är som med vandring och resande i allmänhet (jag är ingen kroppsbyggare eller hälsokille men har en sjuhelsikes ämnesomsättning och rör mig en del).

Ät så varierat som möjligt och se till så du blir mätt! Choklad i sadeln (hihi...) och stanna för att äta när du blir hungrig. Jag tror inte på att schemalägga och räkna kalorier. Gör du det hemma är det kanske lugnt, men för mig som trycker i mig lite vad som helst hade det bara kännts krystat att göra det när jag cyklar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.