Resalternativ till Kiruna/Gällivare

Jag brukar alltid vara lite sent ute med bokning av biljett till min årliga Kirunaresa.

I år tyckte jag dock att jag var ute i lite bättre tid än förr, men likafullt är det svårt/dyrt att få en plats.
Försökte först boka bonusresa, vilket inte gick, fick sedan reda på vad lägsta pris var och det var åtminston dubbelt jämfört med vad jag tidigare betalat.

Har dock bara kollat SAS och söker därför alternativ.

SAS brukar flyga på Kiruna och en konkurrent (lite olika från år till år...) på Gällivare. Nån som har koll på flygbolagen?

(Kiruna eller Gällivare kan i princip kvitta, det är ungefär v 31 som gäller.)
 
Tåg?

Hej!
Var uppe förra veckan. När jag skulle boka lyckades jag bara hitta SAS och Flynordic till Kiruna. Problemet med dem var (förutom att de var dyra) att jag, för att kunna ta mig till och från Kebne i vettig tid, skulle få två övernattningar extra.Lyckades dessutom inte hitta några flyg hem på en söndag. Ska man flyga till vettiga priser är nog därför in- och utresedag under vardagarna det enda som funkar.

Det fick därför bli tåget (liggvagn 740:- enkel resa) vilket blev både billigare och smidigare Dessutom
är bussen till Nikkaloukta anpassad till tågets tider så det blev minimalt med väntan.
 
Börjar bli fullbokat

SAS, flynordic och connex är väl alternativen?

Flynordic är trevligt billiga, men har inte avgångar varje dag och de som finns är ofta fullbokade.
Även connex börjar bli fullsatt nu. Åtminstone de billigare biljetterna. Vi kunde inte åka den avgång vi tänkt, så det blir en extra dag på fjället (det är väl närmast en bonus ;-))

Sas hade platser kvar när jag kollade, men priset kryper uppåt på de platser som är kvar.
 
SAS skulle ha ca 4 500:- för mig och min 10-åring.

Att jämka datum hjlpte knappt vare sig beträffande pris eller möjlighet till bonuspoängresa.

Hos Flynordic blev det istället, 2 296:-, och då blev det ons-ons istf fre-fre.
 
http://www.swedline.com flyger på Stockholm - Gällivare för långt mkt bättre priser än SAS gör till Kiruna, bokade biljett i början av veckan och det var inga probelm med platser. Kostar 999 för en enkel, klart mkt bättre än de de förrutnade boskapstågen som tar 18 timmar och ändå kostar skjortan.
 
Det blev fynordic, men tipset om Gällivarflyget var bra, det var inte så lätt att hitta när jag först sökte...
 
Boka tidigare blir billigare

Jag bokade en tur & retur resa med SAS till Kiruna den 29/7 priset blev endast 923 SEK.

För att få såå billiga resor måste man boka tidigt, jag bokade i Maj.

Med tanke på att både Fjällräven F.E.M & Classiq går då så är det mycket folk däruppe då.

MVH
Krister Kollberg
[Ändrat av kim1 2005-07-08 kl 14:08]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 11
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 73
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.