OmniFuel i Trangia 25

Lite nyfiken på om det går att montera in ett Primus OmniFuel i ett Trangia 25. Lämplighet/nödvändighet etc. gör det samma. Jag är bara nyfiken på hur den lösningen kan se ut. Någon som har moddat och har foton?
 

avslutad210712

Gäst
MLind; sa:
Lite nyfiken på om det går att montera in ett Primus OmniFuel i ett Trangia 25. Lämplighet/nödvändighet etc. gör det samma. Jag är bara nyfiken på hur den lösningen kan se ut. Någon som har moddat och har foton?

Tänkte göra det men har inte gjort det ännu. Kommer att köra mitt omnifuel med primus vindskydd under våren för att se om det fungerar. Har köpt trangias monteringssats för optimus nova (120:- direkt från trangia)och jag tror att det fungerar med omnifuelet också ifall man borrar upp hålet i botten (på monteringskoppen alltså) lite. Man får inte genom primus "bottenskruv" (vet inte vad det heter egentligen) annars. Däremot avrådde primus mig från att göra det eftersom de tror att det kan bli för varmt men gör gärna ett försök och berätta hur det gick.
 
Fick tag på nedre och övre vindskydd plus 1.5L kärlet i aluminium från ett plundrat mod 25 för 99:-, så jag tänker toktesta det med OmniFuel och se vad som händer. Ingen större förlust om det blir återvinningen nästa för Trangiat.
 
Jag gör inte om det...

Hej,
Jag modifierade mitt Trangia för att passa som vindskydd för mitt OmniFeul, det gick bra och var lätt att fixa.

Jag klippte/sågade upp Trabgians nedre del för att passa på OmniFeulens ben, gick lätt och fort.

När jag sedan startade upp OmniFeul så tog det inte många sekunder innan aluminiumet började smälte ner/droppa bort...

Med andra ord så är det inget jag rekommenderar om man vill köra köket med Trangia som vindskydd, om man vill ha den som utställningsobjekt och visa hur duktig man är på att modifiera saker så är det nog en bra lösning så länge man inte sätter i gång köket.

Däremot fungerar Trangia-kastrullerna med vätske-innehåll alldeles utmärkt som kokkärl till OmniFeulen.
 
Jag blir lite konfunderad när jag läser att vissa personer lyckats smälta sina trangia 25 med Omnifuel. Effekten hos NOVA är ca 2850 W medan effekten hos Omnifuel är ca 3000 W. NOVA funkar att montera i trangiat varför skulle det inte gå med Omnifuel? Man kan ju inte hävda att det beror på att den har för stor effekt (det skiljer endast 5%), dessutom så går effekten att reglera.

Eftersom jag har sett trangikök som smält med endast spritbrännaren (vid tillfällen då det blivit baksug) så vet jag att det är fullt möjligt att dylika olyckor kan ske. Dessutom så skriver Optimus att när man har NOVA-brännaren i trangiat så ska man vara försiktig med stekpannan som lock. Själv brukar jag ha stekpannan "upprätt" när den ligger som lock på någon kastrull för att möjligöra en tillräcklig strömning genom trangiat.

Personligen så har jag lite svårt att se att de två brännarna kan ge upphov till två så väldigt olika strömningsmönster i trangiat, givet att dom sitter monterade i samma höjd, att den ena skulle smälta köket medan den andra fungerar utan problem. Men eftersom jag aldrig sett Omnifuelt monterat i ett trangia så vet jag inte med säkerhet att mina tankegångar stämmer. Det skulle vara intressant att få se bilder på ett monterat Omnifuel i ett smält trangia så att man kan få en uppfattning av vad som gått snett.

/Jesper
 
För mig smälte det då i alla fall

Hej på er.
Man kan modifiera ett Trangia på olika sätt, jag kanske inte gjorde på det smartaste men den passade fysiskt ihop med mitt Primus.

Jag klippte/sågade upp för Primusens ben så att jag skulle kunna lägga på Trangian över Primusen.

När jag körde på full effekt (ren bensin) så tog det inte lång tid innan den började smälta.
Jag tror faktiskt att den hade börjat smälte en tid innan innan jag drog på efterbrännkammern på Primusen...

Det var området vid omkring öppningen för Trangia kökets spritbrännare, dvs "hålet", alltså området omkring "hålet" som smälte ner till oigenkänlighet.

Att notera jag hade den minsta modellen av Trangia, kanske det har en betydelse.

Att notera igen, jag har inte kvar vindskyddet eller har inga fotografier på det.

Det finns säkert personer som lyckats med detta utan att smälta och att köra på full effekt.
 
Det är kanske av...

den anledningen som det finns en adapter att fästa bensinköken i... Om du eldar på under hålet i undre vindskyddet med originalbrännarens kopp som innesluter och riktar värmen uppåt, så lär det ju bli rejält varmt. Med adaptern sitter t.ex. Novat över brännarhålet och den huvudsakliga värmeutvecklingen sker där. Har aldrig varit några problem, förutom att man får vinkla in regulatorn.

Anders
 
Re: Det är kanske av...

bossen; sa:
den anledningen som det finns en adapter att fästa bensinköken i... Om du eldar på under hålet i undre vindskyddet med originalbrännarens kopp som innesluter och riktar värmen uppåt, så lär det ju bli rejält varmt. Med adaptern sitter t.ex. Novat över brännarhålet och den huvudsakliga värmeutvecklingen sker där. Har aldrig varit några problem, förutom att man får vinkla in regulatorn.

Anders

Håller med, med brännaren i en brännarkopp lär det inte bli någon smältning.

Jag har testkört både MFS och Omnifuel på detta sätt och inte haft några problem (Optimus konverter för Explorer respektive Trangias brännarkopp för Nova).

Fast jag har bara provkört, inte testat under fältmässiga förhållanden ;).

mvh

J
 
Effektiv placering av brännare

För att värmen skall överföras effektivt till kastrullens innehåll med en gas/fotogen/bensinbrännare så bör avståndet mellan brännaren och kastrullbotten vara litet. Samtidigt bör det inte finnas metall som för bort värmen till vindskyddet eller någon annanstans.

Om man studerar lågan med sprit respektive fotogen, gas och bensinbrännare ser man att spritlågan är betydligt högre vilket gör att den kan användas både till kastrullläget nere i vindskyddet och till stekpanneläget ovanpå vindskyddet.

Det blir däremot inte lyckat att steka med fotogenbrännare eller liknande med Trangia om man inte steker i en kastrull förstås.

Jag känner inte till Omnifuel men har lång erfarenhet av KAP fotogenkök i Trangia 25.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Trangia och Primus Omnifuel Kök och brännare 9
Franz321 Primus Omnifuel eller Trangia? Kök och brännare 9
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
joakimkarlsson1022 Lågor i absiden? (Omnifuel) Kök och brännare 10
fotojocke Omnifuel va nått med mindre ljud??? Kök och brännare 17
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
Mezzner Reservdelar Omnifuel Kök och brännare 12
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
mBengtson Dekomprimera bränslebehållare till Omnifuel Kök och brännare 2
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Banankontakt Kärvande avstängningsventil Omnifuel Kök och brännare 2
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
j.alander Omnifuel läcker (?) Kök och brännare 18
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Christer.F Vikt primus omnifuel. Kök och brännare 16
hannulan Omnifuel - storlek på munstycken Kök och brännare 3
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Staffan Andersson Omnifuel-läckage Kök och brännare 6
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
mikva Primus Omnifuel - kärvande reglervred? Kök och brännare 10
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
klabroy omnifuel pakettering i ryggan Kök och brännare 19
jeppe78 Omnifuel vs ETA power MF Kök och brännare 13
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
angerheim Omnifuel till triangan Kök och brännare 6
Joakim Ambrosson Omnifuel som inte går att stänga av Kök och brännare 9
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
niwa Omnifuel - bensinspill Kök och brännare 15
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
diamondsutra Omnifuel och bräsle Kök och brännare 32
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
hvidt Montera Primus Omnifuel i Triangiakök Kök och brännare 13
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.