Omnifuel - bensinspill

Har ett nyinköpt Primus Omnifuel och ett problem. När jag kört på bensin och avlägsnar bränsleslangen från pumpen läcker bensin ut i den mängd att jag blir blöt om fingrarna. Jag stänger reglagen i rätt ordning och tömmer slangen i enlighet med instruktionen. Vet att det är vanligt med lite dropp men jag tycker det borde kunna vara betydligt mindre än det jag drabbas av.

Undrar dessutom om jag på något sätt släppa på trycket i flaskan efter användning, utan att skruva av korken.

Tacksam för lite hjälp.

//Niklas
 
Dersom de ikke har endret designet:
bensinen kommer ut fordi du ikke har sluppet ut trykket før du tar av koblingen.
Når du skal "slå av " brenneren , snur du brenselsflasken slik at den siden av pumpen hvor det står "OFF" er opp. LA flammen brenne ut og og demonter primusen. Vent gjerne til den har kjølt seg ned.

Alternativ 2 er å lese brukermanualen,
punkt 6.8.7
[Ändrat av Braute 2006-11-12 kl 08:12]
 
Tack för ett snabbt svar. Inte ensam om att vara vaken tidigt på en söndag, tydligen.

Stänger av brännaren precis enligt intruktion genom att vända flaskan och låta lågan brinna ut för att sedan stänga, först vredet på flaskan, sedan vredet på brännaren. Ändå detta bensinspill.

// Niklas
 
Jag har samma problem. Gör precis som det står men ändå blir det en liten skvätt. Har dock noterat att det blir mindre alternativt ingenting alls om jag låter den stå ett tag innan jag plockar isär brännaren och flasken.
 
Någon droppe spill får man nog vanligtvis räkna med, men låter man bränsleslangen tömmas ordentligt (dvs låter köket stå med fullt öppna ventiler ett par minuter efter flaskan vänts) tycker jag inte det känns besvärande.
 
Konstruktionsmiss

På en punkt har både Primus och Optimus syndat när det gäller pumparna. Det finns ingen ventil för att utjämna övertrycket efter användning. Det går kanske att motivera med att man då har en pryl mindre på pumpen som kan krångla och att det blir något billigare att tillverka, men jag har också retat mig på spillet om än det är litet. KAP-pumpen har en sådan ventil och jag har saknat den när jag kört de andra köken. Jag skulle gärna se att våra svenska köktillverkare rättade till det här.

Hälsningar

Tommy
 
Jag har också funderat över detta. Själv kör jag MSR Whisper lite int. och såvitt jag kan förstå finns det inte heller där någon lösning på detta problem.
Eller har jag bara missat det?
 
niwa; sa:
Tack för ett snabbt svar. Inte ensam om att vara vaken tidigt på en söndag, tydligen.

Stänger av brännaren precis enligt intruktion genom att vända flaskan och låta lågan brinna ut för att sedan stänga, först vredet på flaskan, sedan vredet på brännaren. Ändå detta bensinspill.

// Niklas
Pumpen er designet slik at den SKAL tømme slangen for fuel når du følger instruksene i manualen.
Ligger flasken plant ,flasken er ikke overfylt og trykket er tilstrekkelig så vil tilførselslangen innuti flasken ligg i "friluft" når du setter den i "OFF" posisjon. Etter en liten stund er fuelrestene i slangen forbrent og det skal enbart pyse ut luft.
Da er trykket borte fra flaskan,slangen tom for fuel.

Dersom det fremdeles kommer ut fuel så ville jeg ta en telefon til forhandler/produsent .

Selv har jeg brukt Optimus Explorer siden 1997, den er fremdeles i bruk, og har også lånt over lengre tid både Primus Multifuel og Primus Omnifuel uten å ha noen spesielle bruker problemer med noen dem. De er rimlig like i konstruksjon alle 3 modellene.
 
Det brukar som sagt ändå alltid pys ut lite bensin när man lossar kopplingen. Det är ibland svårt skruva loss slangen utan att råka ändra positionen på flaskan. Med utsläppt tryck borde det inte ha någon betydelse, men det kanske är en fördel att ta flaskan från horisontal-OFF-läget, till vertikalläge med botten upp, när man skruvar loss slangen. I det läget bör det inte kunna komma bensin in i pumpen.

Edit: Det slår mig nu att bensinspillen kanske egentligen brukar uppstå vid montaget av slangen??
Minns inte säkert eftersom det är ett så litet problem. Vid montage kan ju temperaturen mm göra att det är övertryck i flaskan.
[Ändrat av Mezzner 2006-11-13 kl 09:08]
 
Eftersom jag tillhör det manliga släktet så läste jag inte instruktionerna så noga när jag köpte mitt Omnifuel. Det resulterade i att jag trodde att det räckte med att vända flaskan, låta köket brinna ut och sen var det klart. Det lilla bensinsprutet när jag sen monterade isär köket trodde jag var kökets fel och inte mitt ;)

Hade tråkigt en kväll och lusläste i brist på bättre skithuslitteratur instruktionshäftet... nu slipper jag det där irriterande bensindropparna när brännaren kopplas loss från flaskan :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
joakimkarlsson1022 Lågor i absiden? (Omnifuel) Kök och brännare 10
fotojocke Omnifuel va nått med mindre ljud??? Kök och brännare 17
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
Mezzner Reservdelar Omnifuel Kök och brännare 12
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
mBengtson Dekomprimera bränslebehållare till Omnifuel Kök och brännare 2
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Banankontakt Kärvande avstängningsventil Omnifuel Kök och brännare 2
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
j.alander Omnifuel läcker (?) Kök och brännare 18
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Christer.F Vikt primus omnifuel. Kök och brännare 16
hannulan Omnifuel - storlek på munstycken Kök och brännare 3
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Staffan Andersson Omnifuel-läckage Kök och brännare 6
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
mikva Primus Omnifuel - kärvande reglervred? Kök och brännare 10
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
klabroy omnifuel pakettering i ryggan Kök och brännare 19
jeppe78 Omnifuel vs ETA power MF Kök och brännare 13
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
angerheim Omnifuel till triangan Kök och brännare 6
Joakim Ambrosson Omnifuel som inte går att stänga av Kök och brännare 9
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
diamondsutra Omnifuel och bräsle Kök och brännare 32
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
hvidt Montera Primus Omnifuel i Triangiakök Kök och brännare 13
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
MLind OmniFuel i Trangia 25 Kök och brännare 11
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
Trangia och Primus Omnifuel Kök och brännare 9
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.