Trangia och Primus Omnifuel

avslutad210712

Gäst
Har beställt ett omnifuel som jag hade tänkt bygga in i mitt Trangia men enligt primus bör man inte göra det eftersom det blir för varmt.

Så därför undrar jag om någon gjort det och vilka erfarenheter Ni har av det?

Jag tycker att det borde gå bra eftersom man kan bygga in ett Optimus Nova och skillnaden i värmeutvecklingen mellan de köken torde vara minimal. Enda anledningen till att jag valde omnifuel före nova var möjligheten att också köra på gasol. Har ingen erfarenhet av flytande bränsle så jag vill ha möjlighet att "backa" till gasol om det skulle vara alltför omständigt med bensin.
 
Både ja och nej

avslutad210712; sa:
Har beställt ett omnifuel som jag hade tänkt bygga in i mitt Trangia men enligt primus bör man inte göra det eftersom det blir för varmt.

Så därför undrar jag om någon gjort det och vilka erfarenheter Ni har av det?

Jag tycker att det borde gå bra eftersom man kan bygga in ett Optimus Nova och skillnaden i värmeutvecklingen mellan de köken torde vara minimal. Enda anledningen till att jag valde omnifuel före nova var möjligheten att också köra på gasol. Har ingen erfarenhet av flytande bränsle så jag vill ha möjlighet att "backa" till gasol om det skulle vara alltför omständigt med bensin.

Jag har testat men bara vid enstaka tillfällen. Några skador upptäcktes dock inte vid dessa tillfällen.

Dock, eftersom jag har haft ett nova tidigare vet jag att det är betydligt mer kräm i omnifuelen än i novan, så skillnaden på värmeutveckligen mellan köken är inte alls obetydlig.

mvh,

J
 

avslutad210712

Gäst
Får väl fundera på att bygga någon form av vindskydd själv eller så köpa primus egna. Måste dock titta på det i verkliga livet för på bild tycker jag det ser ut att vara väldigt mycket hemmabygge-stuk över det men det kan så klart bero på dåliga foton. Om man nu behöver något. Kanske man klarara sig bra utan.
 
avslutad210712; sa:
Får väl fundera på att bygga någon form av vindskydd själv eller så köpa primus egna. Måste dock titta på det i verkliga livet för på bild tycker jag det ser ut att vara väldigt mycket hemmabygge-stuk över det men det kan så klart bero på dåliga foton. Om man nu behöver något. Kanske man klarara sig bra utan.

Själv kör jag med MSR: s alpine-set med värmeväxlare och alufolie, funkar kanonbra och väger mindre än ett Trangia.

Vindskydd vill du absolut ha, annars kommer du bara att elda för kråkorna.

mvh

/J
 
Jag har använt mitt Omnifuel med en adepter till Trangiat. Har inte märkt några skador pga hög värme. Visserligen har jag inte hunnit använda det någon längre tid. Jag har endast använt kombinationen Omnifuel och Trangia vid paddling och då det står på en klippa eller några stenar så blir det sällan tätt för luftflödet i nederkant. I andra sammanhang har jag använt köket med ett enkelt folievindskydd. Lättare men inte lika stadigt som Trangiat.
 

avslutad210712

Gäst
tiddelipom; sa:
Jag har använt mitt Omnifuel med en adepter till Trangiat. Har inte märkt några skador pga hög värme. Visserligen har jag inte hunnit använda det någon längre tid. Jag har endast använt kombinationen Omnifuel och Trangia vid paddling och då det står på en klippa eller några stenar så blir det sällan tätt för luftflödet i nederkant. I andra sammanhang har jag använt köket med ett enkelt folievindskydd. Lättare men inte lika stadigt som Trangiat.

Har fått mitt omnifuel nu och har även köpt en adapter till trangiat som är för novat. Är det den adaptern du har använt dig av?
 

avslutad210712

Gäst
joru; sa:
avslutad210712; sa:
Får väl fundera på att bygga någon form av vindskydd själv eller så köpa primus egna. Måste dock titta på det i verkliga livet för på bild tycker jag det ser ut att vara väldigt mycket hemmabygge-stuk över det men det kan så klart bero på dåliga foton. Om man nu behöver något. Kanske man klarara sig bra utan.

Själv kör jag med MSR: s alpine-set med värmeväxlare och alufolie, funkar kanonbra och väger mindre än ett Trangia.

Vindskydd vill du absolut ha, annars kommer du bara att elda för kråkorna.

mvh

/J

Är nog mycket inne på att vindskydd är ett måste just för att inte elda för kråkorna så jag skall fundera vidare. Jobbar man på ett tekniskt universitet får jag väl lämna ut det som ett exjobb så det blir riktigt invecklat och krångligt *L*
 
avslutad210712; sa:
Är nog mycket inne på att vindskydd är ett måste just för att inte elda för kråkorna så jag skall fundera vidare. Jobbar man på ett tekniskt universitet får jag väl lämna ut det som ett exjobb så det blir riktigt invecklat och krångligt *L*

Av dein profil antar jag att du talar om LTU. Lägg ut det som ett exjobb, så ska åtminstone jag komma och lyssna på presentationen :)
 
avslutad210712; sa:
tiddelipom; sa:
Jag har använt mitt Omnifuel med en adepter till Trangiat. Har inte märkt några skador pga hög värme. Visserligen har jag inte hunnit använda det någon längre tid. Jag har endast använt kombinationen Omnifuel och Trangia vid paddling och då det står på en klippa eller några stenar så blir det sällan tätt för luftflödet i nederkant. I andra sammanhang har jag använt köket med ett enkelt folievindskydd. Lättare men inte lika stadigt som Trangiat.

Har fått mitt omnifuel nu och har även köpt en adapter till trangiat som är för novat. Är det den adaptern du har använt dig av?

Det finns två olika adaptrar för Nova, dels bygeln från Optimus och dels koppen från Trangia själva. Jag har använt mig av Trangias kopp. Tycker att den är stadigare men båda går givetvis att använda. Det är möjligt att Optimus bygel ger ännu bättre lufttillförsel. Det finns en tidigare tråd angående dessa båda adaptrar samt några bra tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Franz321 Primus Omnifuel eller Trangia? Kök och brännare 9
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
PierreOdengard Kombinera Primus med Trangia? Kök och brännare 22
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
PJE Primus eller Trangia Kök och brännare 17
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.