Använda Trangia X2 utan köket

Här i filmen använder man en X2 i ett Trangia mini hållare för spritbrännaren.
Den verkar inte vara optimal men slänger ur mig frågan om någon har en annan lösning?
Sladdrig lösning vad jag uppfattar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skoj att lägga upp film för visning ?
4 min för kokning ev bara 0.5 L ?
Gjorde ett test på en balkong med bra vindskydd men lite blåst MSR Pocket rocket dl , 2.5 min 0.5 L vattern med 1 varv ut på reglage/vred(vid 2v ut ca 45 S men fladrade redan då av vinden)på deras egna kastrull på ca 1.3L samt med en med värme vxl men stöden på brännaren förr smalt så de gick under botten och direkt på flänsarna så tiden blev ungf samma på båda test + ca 10 gr vid start till kokn man kan spara gas med att ta av lite tid.
Ang film gängan på GB74 ville ej Trangia ha men Primus som säljer den har väl den till någon egen lösning i deras kök.
Någon som vet gängstigning ?(annars får jag ta fram gängtolken)ska ej vara STD.

Trangia och Primus har samma gänga 7/16" med stigningen 28 g per tum. Avståndet brännaren till kokärlet har betydelse för hur stor yta av kärlet som exponeras av förtbränningen. Ett folie eller vikbart vimdskydd hade säkert förkortat koktiden.

Senast ändrad:
Trangia och Primus har samma gänga 7/16" med stigningen 28 g per tum. Avståndet brännaren till kokärlet har betydelse för hur stor yta av kärlet som exponeras av förtbränningen. Ett folie eller vikbart vimdskydd hade säkert förkortat koktiden.

Om jag förstår det rätt så är standard gänga 7/16" men hur funkar det att koppla ihop Trangias GB74 med dessa som säljs på Biltema?

Finns det någon adapter till det som säljs av svenska ÅF som inte läcker gas?

Vad heter den typen som Biltema säljer där? Inte 7/16 väl?

Det var gängan på brännarens botten och inte anlutningen till behållare som självklart är std jag frågade efter

Jag har ibland med Clickstand eller Trangia Triangel, som komplement till x2-mulifuel för att jag tycker det ger bättre resultat vid stekning.
Vikten som sparas in jämfört med t25/t27 kan utnyttjas för att ta med en bättre stekpanna.

/John

Tja, 4 minuter koktid för en halvliter vatten låter ju mycket, men då ska man också ha med sig att den stypta X2-brännaren ger ynka 1500-1600 W i maxeffekt (lite beroende på bränslet). En vanlig multifuel -brännare brukar ju ligga på runt 3000 W.
/Niklas

Tja, 4 minuter koktid för en halvliter vatten låter ju mycket, men då ska man också ha med sig att den stypta X2-brännaren ger ynka 1500-1600 W i maxeffekt (lite beroende på bränslet). En vanlig multifuel -brännare brukar ju ligga på runt 3000 W.
/Niklas
Nja, dom kanske uppger 3000 watt eller mer. Men ofta är detta uppmätt med en speciell Kanadensisk gas-patron som vi inte kan få tag i här. Med vår gas ger samma kök ca 2000 watt. De flesta kök som verkligen kommer upp i 3000 W är rena gaskök inte multifuel.

Det vanligaste bland multifuelköken är en maxeffekt om ca 2400 watt på flytande bränsle.
Dvs samma som ett Optimus 111. Ingen riktig utveckling på 80 år alltså. Givetvis går det att göra kraftfullare kök, men de har en tendens att bli tyngre och besvärligare att förvärma.

Jag spekulerar att Trangia ville ha en effektiv brännare, och därför strypte effekten.
Om man med en trattbrännare blåser på med mera bränsle kommer mycket av effekten att blåsa förbi kastrullen. Man behöver ha en riktig hattbrännare, som har lägre gashastighet, för att ha nytta av mera effekt.
därför mera effekt i gb74 än i X2.

Ytterligare en fördel med den lägre gashastigheten är att bullret blir lägre.

Vill man öka effekten i ett Trangiakök, utan att göra det ineffektivt, bör man välja en hattbrännare med stor diameter som tex Primus Mimer. Vilket ju har sina egna problem. Som tex utrymmesbehovet.

Om man inte har ett effektivt vindskydd kan det löna sig att blåsa på med hög gashastighet. Vindförlusterna
är högre, så man vill minimera dom genom att blåsa på med högre tryck.

/John

Nja, dom kanske uppger 3000 watt eller mer. Men ofta är detta uppmätt med en speciell Kanadensisk gas-patron som vi inte kan få tag i här. Med vår gas ger samma kök ca 2000 watt. De flesta kök som verkligen kommer upp i 3000 W är rena gaskök inte multifuel.

Det vanligaste bland multifuelköken är en maxeffekt om ca 2400 watt på flytande bränsle.
Dvs samma som ett Optimus 111. Ingen riktig utveckling på 80 år alltså. Givetvis går det att göra kraftfullare kök, men de har en tendens att bli tyngre och besvärligare att förvärma.

Jag spekulerar att Trangia ville ha en effektiv brännare, och därför strypte effekten.
Om man med en trattbrännare blåser på med mera bränsle kommer mycket av effekten att blåsa förbi kastrullen. Man behöver ha en riktig hattbrännare, som har lägre gashastighet, för att ha nytta av mera effekt.
därför mera effekt i gb74 än i X2.

Ytterligare en fördel med den lägre gashastigheten är att bullret blir lägre.

Vill man öka effekten i ett Trangiakök, utan att göra det ineffektivt, bör man välja en hattbrännare med stor diameter som tex Primus Mimer. Vilket ju har sina egna problem. Som tex utrymmesbehovet.

Om man inte har ett effektivt vindskydd kan det löna sig att blåsa på med hög gashastighet. Vindförlusterna
är högre, så man vill minimera dom genom att blåsa på med högre tryck.

/John
Men vindskydd är ju inbyggt i trangia, en av deras stora fördelar utöver stabiliteten om du frågar mej.
Och god lufttillförsel underifrån till brännarens låga.

Så varför vill trangia då strypa?

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips