Erfarenhet av regnkjol i fjällen

Tror det jag försöker rota lite i är om det med regnkjol vs regnbyxor är lite samma sak som med kängor vs terränglöparskor eller om samma jämförelse ej kan dras.
Nja. Obehaget är väl detsamma, men risken för nedkylning är större om du blir blöt och kall kring rumpan och bålen. Det är betydligt enklare att byta till torrt och värma upp kalla fötter än om du blivit blöt och kall kring bäckenet och nedre delen av magen.
 

avslutat260323

Avslutat
Förstår inte ens varför nån ens vill vandra om det regnar en vecka. Jag ser till att ha koll på sånt innan jag åker upp, och väntar till jag har finväder-oddsen på min sida. Ytterst sällan jag blivit särskilt blöt under en vandring, en kajakpaddling eller en låglandsvandring. En cykelsemester är det jag på rak arm kan komma ihåg jag fick hoja i regn en dag. Regnar det på morgonen väntar jag i tältet till det slutar.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Förstår inte ens varför nån ens vill vandra om det regnar en vecka. Jag ser till att ha koll på sånt innan jag åker upp, och väntar till jag har finväder-oddsen på min sida. Ytterst sällan jag blivit särskilt blöt under en vandring, en kajakpaddling eller en låglandsvandring. En cykelsemester är det jag på rak arm kan komma ihåg jag fick hoja i regn en dag. Regnar det på morgonen väntar jag i tältet till det slutar.
För egen del älskar jag att vara ute i ALLA väder. Det är en del av naturglädjen. För mig är regn en del av naturen och jag älskar naturen. Dessutom är jag ibland ute längre än en vecka och då blir det svårare att förutse väder.
 

xoxoxo

Avslutat
Förstår inte ens varför nån ens vill vandra om det regnar en vecka. Jag ser till att ha koll på sånt innan jag åker upp, och väntar till jag har finväder-oddsen på min sida. Ytterst sällan jag blivit särskilt blöt under en vandring, en kajakpaddling eller en låglandsvandring. En cykelsemester är det jag på rak arm kan komma ihåg jag fick hoja i regn en dag. Regnar det på morgonen väntar jag i tältet till det slutar.

Det där är verkligen en vanesak. Jag var precis som du och hatade regn. Eftersom jag också bor i Kiruna så kunde jag välja dagar jag tog mig ut. Idag bryr jag mig inte det minsta, jag kollar ofta inte ens väderrapporten innan jag ger mig ut, man härdas. Blir också en spänning på vilket väder det bjuds på.

Som med mycket annat i livet handlar det om inställning och regn är inte så farligt, så länge man rör på sig och har ull så är allt lugnt.
 
För att försöka återknyta till trådens ämne, så misstänker jag att inställningen till regnkjol korrelerar med inställningen till regn generellt ;)

Själv är jag alldeles för frusen för att "ha råd" med ens delvis nerblötta kläder, och regnkjol kändes alldeles för lite betryggande i det avseendet. Min känslighet för nerkylning är verkligen ingen "vanesak" utan en personlig konstant. Utöver det rör jag mig ofta i alltför teknisk terräng. För andra funkar den säkert helt tillräckligt, så dess fördelar överväger.

Och ja, jag hör till dessa svaga själar som ogillar regn, försöker pricka in ett sannolikt väderfönster för åtminstone början av turen (knappt meningsfullt för tre veckor), ligger kvar i tältet en hel dag med skitväder, och struntar i toppbestigningen, om det ändå är noll sikt :p
 
Förstår inte ens varför nån ens vill vandra om det regnar en vecka. Jag ser till att ha koll på sånt innan jag åker upp, och väntar till jag har finväder-oddsen på min sida. Ytterst sällan jag blivit särskilt blöt under en vandring, en kajakpaddling eller en låglandsvandring. En cykelsemester är det jag på rak arm kan komma ihåg jag fick hoja i regn en dag. Regnar det på morgonen väntar jag i tältet till det slutar.
alla hr inte förmånen att kunna välja tid efter väder för sin resa, somliga måste planera med hänsyn otill andra och med stor frmaförhållning och då får man hålla tillgode med det väder man får, eller sätlla in helt och jag ser inte måttligt regn någon dag som orsak att ställa in en veckoresa.

/Patrik
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.